Hoofdmenu

MyOwnShots

Gestart door Vincent Hart, april 15, 2010, 16:43:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Deze Kapgier liet zich mooi fotograferen, lucky moment. Maar ik heb per ongeluk geïnvesteerd in werkelijk zo'n vreselijke k*dt-camera (Panasonic FZ 100). Hij kreeg goede reviews op internet en geldt als de verbeterde opvolger van de FZ30 en 38. (die had ik eerst en die was achteraf eigenlijk veel beter, huiluh). De camera heeft bijna geen bruikbare manipulatiemogelijkheden en je kunt alleen maar op de automaat fotograferen. Zoomen kan alleen elektronisch (heel traag) waardoor je altijd te laat bent met natuurfotografie, net als het focusssen, kan ook alleen maar op de automaat waardoor het onmogelijk is om vogels te fotograferen die in een boom zitten, hij focust dan altijd op een tak of een blad wat op de voorgrond zit. De zogenaamde "verbeterde stabalisator 2" levert alleen maar een of ander frutseltje op wat je op een afdruk inderdaad niet ziet maar bij uitsnedes op de monitor wel, die zijn altijd onscherp, hoe scherp je ook gefotografeerd hebt. Kortom, oriënteer je van tevoren goed en doe geen concessies -> gewoon net zo lang doorsparen tot je een goede spiegel-reflex hebt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

fkdeboer

ik heb de oude nikon d70s van mijn pa gekregen en meteen maar een sigma 150-500 gekocht (na maanden wikken en wegen en een prijsstijging van 130euro over 2 maanden :( ). Het piepje van de pintransactie doet even pijn, maar dat ben je snel vergeten als je de eerste resultaten ziet.

ik ben er nog lang niet, maar dit was me met mijn canon sx10is (waar ik trouwens ook HEEL blij mee was!) niet zo makkelijk gelukt (harde wind, slecht licht, uit de hand geschoten):


grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Kevin Scharroo

Oud plaatje, tevens ook me eerste twitch geweest. Geelpootruiter van zeeland. 27 Februari 2011

firecrest

Citaat van: KevinS op juni 01, 2011, 12:20:37 PM
Oud plaatje, tevens ook me eerste twitch geweest. Geelpootruiter van zeeland. 27 Februari 2011
Leuk, die heb ik ook 2x gezien, maar niet zo'n goede foto van kunnen maken...

@Folkert
Knap dat je met 500 mm uit de hand met wind zo'n foto kan maken!
Sluitertijd van 1/2000 dan wel zeker?
Ik heb er met 400mm + IS soms nog moeite mee...

@Bart en Kevin
Een spiegelreflex is inderdaad een goede keus.
Zelf begonnen met Canon 400D + de standaardlens die daar bij zit (50-70mm dacht ik).
Als je weer wat geld hebt gespaard kan je je lenzen langzaam opbouwen.
Eerst 200mm, toen 300 en nu 400mm.

Leuke foto toch nog Bart. Gave beesten zijn die gieren!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: firecrest op juni 01, 2011, 13:32:18 PM
Gave beesten zijn die gieren!

Gieren zijn geweldig, kan er uren naar kijken (ga er letterlijk voor op mijn rug liggen als er een groepje overcirkelt). De ultieme vliegmachine! (net als Zwaluwen en Gierzwaluwen overigens). Ik heb er nu 7 soorten op zeker en 1 op onzeker, hoop met mijn komende reis naar Aragon mijn verzameling uit te breiden naar >10. Ik ben erdoor betoverd geraakt nadat ik ooit het geluk had om een Andescondor (adult man) van bovenaf te zien zweven, minder dan 100 meter onder me! Je weet niet wat je overkomt, echt spectaculair zo'n zweefvliegtuig met een ws van 3 meter van dichtbij door de kijker !!! Kreeg onlangs trouwens bijgaande foto door mijn ex-vrouw opgestuurd met de vraag wat dit voor een vogel was... Grrrr.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Kevin Scharroo

Bedankt lars, kan ff op internet kijken wat de mogelijkheden zijn. Waar fotografeer je nu mee dan?

firecrest

Citaat van: KevinS op juni 01, 2011, 14:47:03 PM
Bedankt lars, kan ff op internet kijken wat de mogelijkheden zijn. Waar fotografeer je nu mee dan?
Canon Eos 400D + Canon EF 100-400mm 1:56 IS
Werkt perfect!
Overigens is de 400D alweer verouderd. Ik geloof dat de 1000D nu de nieuwste betaalbare body is.

fkdeboer

Citaat van: KevinS op juni 01, 2011, 14:47:03 PM
Bedankt lars, kan ff op internet kijken wat de mogelijkheden zijn. Waar fotografeer je nu mee dan?

Het is vooral de lens die de kwaliteit van de foto's bepaald. dus ik zou aanraden om daar het geld in te stoppen.
de Nikon D70s- body kan je bijvoorbeeld al wel voor 150euro(?) krijgen tweedehands. Als je daar een Nikon VR 70-300 lens bij koopt (zo'n 300euro) heb je al een top-begin voor onder de 500euro. en dan kan je rustig doorsparen voor een sigma 150-500mm (900e), om dan weer door te kunnen sparen voor..... 8)
hou dit maar eens in de gaten:http://tweakers.net/aanbod/cat/288/spiegelreflexcameras.html
En hier heb je een mooi overzicht van alle nikon-mount lenzen (met korte review en pricecheck): http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1395538
Zo'n overzicht bestaat ook voor canon-lenzen.

Over het algemeen zijn Canon-lenzen iets goedkoper, maar voor de rest is het een kwestie van smaak en vooral met welk merk je begonnen bent. Als je eenmaal lenzen met een bepaalde mount hebt is het lastig overstappen ;) .

succes!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Kevin Scharroo

Hartstikke bedankt voor de tips, ik kan daar echt wat mee!

firecrest

Citaat van: fkdeboer op juni 01, 2011, 15:11:40 PM
Citaat van: KevinS op juni 01, 2011, 14:47:03 PM
Bedankt lars, kan ff op internet kijken wat de mogelijkheden zijn. Waar fotografeer je nu mee dan?
de Nikon D70s- body kan je bijvoorbeeld al wel voor 150euro(?) krijgen tweedehands. Als je daar een Nikon VR 70-300 lens bij koopt (zo'n 300euro) heb je al een top-begin voor onder de 500euro. en dan kan je rustig doorsparen voor een sigma 150-500mm (900e), om dan weer door te kunnen sparen voor..... 8)
Persoonlijk vind ik de kwaliteit van Canon toch een stuk beter dan die van Nikon. Ik zie ook steeds meer fotografen overstappen op Canon. En de kwaliteit van Sigma viel mij ook erg tegen. Ik heb een tijdje met Sigma gefotogafeerd (70-300mm) en had vaak (licht) onscherpe foto's. Erg frustrerend als je denkt dat je mooie foto's hebt en bij het laden op de computer ziet dat ze helemaal niet zo mooi zijn. Nu sinds een half jaar een Canon lens en tot nu toe enkel positief verrast tijdens het laden op de computer.
Overigens staan er op Birdpix reviews van lenzen. Zie bijvoorbeeld de review van de Canon EF 100-400 (mijn lens) en een vergelijking van canon en sigma lenzen.

Bart van Hoogstraten

Die sla ik ook even op! Bedankt Folkert!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

En die van Lars ook natuurlijk. Thanks!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

fkdeboer

Citaat van: firecrest op juni 01, 2011, 15:30:10 PM
Persoonlijk vind ik de kwaliteit van Canon toch een stuk beter dan die van Nikon. Ik zie ook steeds meer fotografen overstappen op Canon. En de kwaliteit van Sigma viel mij ook erg tegen. Ik heb een tijdje met Sigma gefotogafeerd (70-300mm) en had vaak (licht) onscherpe foto's. Erg frustrerend als je denkt dat je mooie foto's hebt en bij het laden op de computer ziet dat ze helemaal niet zo mooi zijn. Nu sinds een half jaar een Canon lens en tot nu toe enkel positief verrast tijdens het laden op de computer.
Overigens staan er op Birdpix reviews van lenzen. Zie bijvoorbeeld de review van de Canon EF 100-400 (mijn lens) en een vergelijking van canon en sigma lenzen.

ik hoor juist van vele fotografen die overstappen van Canon naar nikon. Het is maar wie je spreekt of op welk forum je rondneust.
De vergelijking met de sigma-lens die je maakt gaat natuurlijk niet op, aangezien de sigma 70-300(als we het over dezelfde hebben) geen optische stabilisatie heeft, wat natuurlijk een slok op een borrel scheelt. Ik heb ook een tijd met deze lens gefotografeerd, en daar was ik ook niet erg enthousiast over. Maar uberhaupt heeft het geen zin om alle lenzen van een merk over een kam te scheren, want de sigma 150-500 wordt door velen weer als de beste in zijn prijs-klasse (telezoom) gezien. De canon 100-400 is natuurlijk ook supergoed (en populair), maar die is alweer een stuk duurder.
De nikon VR 70-300 schijnt ook een verborgen parel te zijn voor zijn prijs.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

firecrest

Citaat van: fkdeboer op juni 01, 2011, 15:42:10 PM
Citaat van: firecrest op juni 01, 2011, 15:30:10 PM
Persoonlijk vind ik de kwaliteit van Canon toch een stuk beter dan die van Nikon. Ik zie ook steeds meer fotografen overstappen op Canon. En de kwaliteit van Sigma viel mij ook erg tegen. Ik heb een tijdje met Sigma gefotogafeerd (70-300mm) en had vaak (licht) onscherpe foto's. Erg frustrerend als je denkt dat je mooie foto's hebt en bij het laden op de computer ziet dat ze helemaal niet zo mooi zijn. Nu sinds een half jaar een Canon lens en tot nu toe enkel positief verrast tijdens het laden op de computer.
Overigens staan er op Birdpix reviews van lenzen. Zie bijvoorbeeld de review van de Canon EF 100-400 (mijn lens) en een vergelijking van canon en sigma lenzen.

ik hoor juist van vele fotografen die overstappen van Canon naar nikon. Het is maar wie je spreekt of op welk forum je rondneust.
De vergelijking met de sigma-lens die je maakt gaat natuurlijk niet op, aangezien de sigma 70-300(als we het over dezelfde hebben) geen optische stabilisatie heeft, wat natuurlijk een slok op een borrel scheelt. Ik heb ook een tijd met deze lens gefotografeerd, en daar was ik ook niet erg enthousiast over. Maar uberhaupt heeft het geen zin om alle lenzen van een merk over een kam te scheren, want de sigma 150-500 wordt door velen weer als de beste in zijn prijs-klasse (telezoom) gezien. De canon 100-400 is natuurlijk ook supergoed (en populair), maar die is alweer een stuk duurder.
De nikon VR 70-300 schijnt ook een verborgen parel te zijn voor zijn prijs.
Die onscherpte die ik bedoelde bij mijn Sigma lens zie je op birdpix bij de 100-500 sigma ook. Als je het vergelijkt met de foto met de canon lens zie je een soort onscherpe waas er over (de canon Huismus lijkt ook wat onscherp, maar dat komt volgens mij door te weinig scherptediepte. De vergelijking met de Merel vind ik wat beter) en de kleuren zijn ook iets minder natuurlijk. Ik hoor ook vaker dat merklenzen (Canon/Nikon) beter zijn.
Vogelfotografen die ik spreek hebben het er vaak over dat Nikon vroeger beter was, maar met de overstap op digitale fotografie is achter gaan lopen bij Canon. Op birdpix lees ik wel eens over mensen die tevreden van Nikon overgaan naar Canon en in het veld zie ik ook meer Canon-camera's verschijnen. Overigens met je met Nikon natuurlijk ook hele mooie foto's maken.

fkdeboer

Citaat van: firecrest op juni 01, 2011, 16:12:49 PM
Die onscherpte die ik bedoelde bij mijn Sigma lens zie je op birdpix bij de 100-500 sigma ook. Als je het vergelijkt met de foto met de canon lens zie je een soort onscherpe waas er over (de canon Huismus lijkt ook wat onscherp, maar dat komt volgens mij door te weinig scherptediepte. De vergelijking met de Merel vind ik wat beter) en de kleuren zijn ook iets minder natuurlijk. Ik hoor ook vaker dat merklenzen (Canon/Nikon) beter zijn.

ach, ik vraag me af of het eerlijk is om een vaste brandpuntslens te vergelijken met een zoomlens en daarnaast heb ik ook het idee (net als wat commentaar onder het artikel), dat er uit sommige lensen lang niet het maximale uit is gehaald.
Ik heb wel gehoord dat er inmiddels wat bekende kinderziektes uit de sigma 150-500mm zijn gehaald, waaronder dat backfocusen.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk persoonlijk (http://www.digital-slr-guide.com/canon-vs-nikon.html) en de verschillen zijn tegenwoordig klein (nikon is weer bezig met een inhaalslag met de laatste modelen). Daarnaast denk ik niet dat bij mij (AMATEUR ;) ) , het materiaal de beperkende factor is en dat er nog genoeg rek in zit. Daarnaast ben ik nog steeds blij met mijn nikon en sigma, waar ik nog geen week eigenaar van ben 8) .
kortom, lekker kopen waar je je goed bij voelt: plezier zal je er zeker van hebben, ongeacht het merk!

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Bart van Hoogstraten

Bij digitalstreet zijn ze de Canons aan het opruimen. Wat voor body kun je adviseren? http://www.digitalstreet.nl/index.php?cPath=880_438_439
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

firecrest

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 01, 2011, 17:01:52 PM
Bij digitalstreet zijn ze de Canons aan het opruimen. Wat voor body kun je adviseren? http://www.digitalstreet.nl/index.php?cPath=880_438_439
Ik heb geen ervaring met deze body's. Op internet is er meer over te vinden.
Info over de lenzen die ik op je link zag staan:
EOS 1100D
EOS 550D
EOS 600D
EOS 60D

Vincent Hart

http://www.dpreview.com/ is een andere hoogaangeschreven site met reviews. Op deze site staan reviews van alle bij Digital Street aangeboden Canon bodies.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Aad G.

Citaat van: fkdeboer op juni 01, 2011, 15:11:40 PM
dan kan je rustig doorsparen voor een sigma 150-500mm
;D
Yep,dat is ook mijn volgend spaarprojectje. ;)
Ik ben mede voor de Nikon gegaan,omdat een paar forumleden van een engelstalig fotoforum,wiens natuurfoto's ik het meest bewonderde,allen met een Nikon hun plaatjes schoten.
Ik was zo gelukkig om voor nieuw te gaan voor zowel de body als de lens.
Een body zou ik misschien nog willen overwegen als occasion,de lens zou ik echter altijd voor een nieuwe gaan.
Als er dan wat mee blijkt te zijn is er gewoon de garantie.
Maar inderdaad kan het behoorlijk persoonlijk zijn,even een grote fotozaak binnenlopen(op een rustig moment :P) en wat verschillende opties echt in je handen houden is zeker aanbevolen.

Grt. Aad

hoven

Ik gebruik inmiddels 5 maanden een Nikon D7000. Volgens mij bestaat er op dit moment geen betaalbaar alternatief. (slightly biased ;-) )
Mvg,
Alrik

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hoven op juni 01, 2011, 18:27:09 PM
Ik gebruik inmiddels 5 maanden een Nikon D7000. Volgens mij bestaat er op dit moment geen betaalbaar alternatief. (slightly biased ;-) )

Die D7000 ziet er goed uit in de reviews maar is in verhouding tot bv de EOS 60d een stuk duurder terwijl hij 2 megapixels minder heeft en, voor mij belangrijker, hij heeft geen verstelbaar scherm, da's voor mij een voorwaarde.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JWH

Mijn neef belde me gisteren dat ik 'echt' naar de Groene Jonker moest komen want de omstandigheden waren geweldig! Ik had op dat moment college maar ik was rond half 1 thuis, gelijk alles gepakt en in de auto voor een 1½ uur durende rit naar de Groene Jonker. Uiteindelijk was dit het volkomen waard! De Geoorde Futen zaten op het mooiste plekje mogelijk (ivm achtergrond) en schuw zijn ze zeker niet. Vervolgens zijn we ook wezen kijken bij de Purperreigers bij Ameide, die tegen de avond één voor één terugkeren. Wat een geweldig tafareel om te mogen zien. De dag geëindigd met 4 nieuwe soorten, dus zeer geslaagd! En gelukkig hebben we de foto's ook nog. Kleine selectie hieronder, heb nog veel foto's van de Futen om te selecteren voor mijn website.





Jan Willem Hofstede - Apeldoorn
http://www.jwh-i.nl

DuDe

Prachtige foto's Jan Willem.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

stefanhageman

Hier heb ik één woord voor: WOW!
Vooral de eerste met de nieuwsgierige blikken van de pullen, waarvan er eentje recht in de lens kijkt.
Stefan Hageman


Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Bart van Hoogstraten

#1045
Schitterende platen Jan-Willem. Vooral die eerste met die spiegeling en kuikentjes is ongekend!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rickschonewille

Mooi Jan Willem!!

Vincent Hart

Vraag van de dag (en nee, niet de foto vd dag): Wat hebben gekraagde roodstaarten met Volvo's?

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maarten Sluijter

Citaat van: Vincent Hart op juni 02, 2011, 22:55:53 PM
Vraag van de dag (en nee, niet de foto vd dag): Wat hebben gekraagde roodstaarten met Volvo's?

krachtig en veilig?
.

Stijn E.

Hmm, ik ga maar eens naar een parkeerplaats dan ofzo, en dan alle Volvo's afspeuren ;D
Hartelijke groet, Stijn
      Blog