Mooiste latijnse naam

Gestart door Harm058, april 14, 2010, 22:39:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

van de ijsvogel weet ik alleen dat de nederlandse naam waarschijnlijk ooit van het duitse eisenvogel afkwam, wat dan eigenlijk ijzeren vogel moest betekenen. weet iemand eigenlijk waarom het een ijsvogel heet? is het vanwege de kleuren, want iets anders kan ik me toch echt niet voorstellen  :P
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

joostheeremans

Citaat van: sjonnoh op april 15, 2010, 19:27:01 PM
van de ijsvogel weet ik alleen dat de nederlandse naam waarschijnlijk ooit van het duitse eisenvogel afkwam, wat dan eigenlijk ijzeren vogel moest betekenen. weet iemand eigenlijk waarom het een ijsvogel heet? is het vanwege de kleuren, want iets anders kan ik me toch echt niet voorstellen  :P

Misschien omdat de ijsvogel vooral met ijs werd gezien langs de wakken en dan minder schuw was?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

Voor de etymologie van Nederlandse vogelnamen raad ik het "Verklarend en etymologisch Woordenboek van de Nederlandse Vogelnamen" aan van Klaas Eigenhuis.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjonnoh

Citaat van: Jan vH op april 15, 2010, 19:40:24 PM
Een hele pagina over de naam van de IJsvogel: http://www.ijsvogels.nl/cms/pivot/entry.php?id=28&w=menu

zo te zien had ik het dus toch niet verkeerd over 1 van de theorieën :P
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

little-W

Ook mooi:Chroicocephalus ridibundus (of gewoon Kokmeeuw)
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

nick

Helaas niet meer in omloop, maar wel op afstand de mooiste: Hydroprogne tschegrava; toch een stuk beter dan het onzalige Sterna caspia, wat ook een tijdje in gebruik is geweest.

Groet, Nick vd Ham
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

geined99

Geen vogel, maar anders zeker een "strong competitor": Capreolus capreolus
Ernst

Thijs Verhoef

Ik vind Rallus aquaticus altijd wel leuk. Daar had je zelf op kunnen komen als je de Nederlandse naam kent.

Groet, Thijs
Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Menko Vlaardingerbroek

Bucephala clangula (Brilduiker) of
(Turdus) philomelos (Zanglijster).


Als ik dan bedenk wat Bucephala betekent ('koeiekop'), dan misschien toch maar philomelos (en op alles is een uitzondering: deze is niet gelatiniseerd).


Wat is overigens de mythische betekenis van Alcedo atthis?

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

HPM

Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op april 18, 2010, 08:59:41 AM
[...]
Wat is overigens de mythische betekenis van Alcedo atthis?

Uilen zijn een symbool van de wijsheid en de godin van de wijsheid Pallas Athene heeft een uil als attribuut. Omdat alle wijsheid uit Athene komt is uilen naar Athene brengen als water naar de zee dragen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jarinka

Citaat van: HPM op april 18, 2010, 09:24:50 AM
Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op april 18, 2010, 08:59:41 AM[...]
Wat is overigens de mythische betekenis van Alcedo atthis?
Uilen zijn een symbool van de wijsheid en de godin van de wijsheid Pallas Athene heeft een uil als attribuut. Omdat alle wijsheid uit Athene komt is uilen naar Athene brengen als water naar de zee dragen.
Alcedo atthis, niet Athene noctua ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Matty

Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar kan het verhaal niet weer vinden. De ijsvogel is in ieder geval vernoemd naar een of andere Griekse godin genaamd Atthis.

Jarinka

Citaat van: Matty op april 18, 2010, 12:08:21 PM
Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar kan het verhaal niet weer vinden. De ijsvogel is in ieder geval vernoemd naar een of andere Griekse godin genaamd Atthis.
Deze Attis? Wat een apart verhaal :rolleye:
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Citaat van: Jarinka op april 18, 2010, 12:11:14 PM
Citaat van: Matty op april 18, 2010, 12:08:21 PM
Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar kan het verhaal niet weer vinden. De ijsvogel is in ieder geval vernoemd naar een of andere Griekse godin genaamd Atthis.
Deze Attis? Wat een apart verhaal :rolleye:
Er staat ook wat over de wetenschappelijke naam van de IJsvogel bij de link die ik eerder gaf:
De wetenschappelijke naam van de ijsvogel is Alcedo atthis, dit betekent letterlijk : Halcyon uit Attica. Het was de naam voor een vogel die broedde op de toppen van de golven, voor deze vogel zouden de goden de wind en zee kalmeren, Attica staat waarschijnlijk voor een mooi landschap.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Matty


Jan vH

Citaat van: Matty op april 18, 2010, 15:55:28 PM
Zat ik er toch naast.... :-[
Er staat 'waarschijnlijk' bij, dus het is niet helemaal zeker.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Guus Peterse

Citaat van: Jan vH op april 18, 2010, 15:30:24 PMAttica staat waarschijnlijk voor een mooi landschap.
Attica is een deel van Griekenland, als ik me goed herinner het gebied waar Athene in ligt. Overigens niet heel erg mooi daar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wumizusume

Citaat van: frankneijts op april 14, 2010, 23:03:13 PM
Zeker leuk is: Synthliboramphus wumizusume. Weliswaar geen Latijn maar samengesteld/afgeleid uit/van Grieks en Japans en staat voor Japanse Alk. Of, meer letterlijk vertaald: "zeemus met de samengedrukte snavel"......
Dat vind ik nou ook!  :)
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

wumizusume

En anders is er dan ook nog de langste. Althans tot voor kort (want overgebracht naar een ander genus):
Griseotyrannus aurantioatrocristatus
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

frankneijts

Citaat van: guusp op april 18, 2010, 22:02:21 PM
Citaat van: Jan vH op april 18, 2010, 15:30:24 PMAttica staat waarschijnlijk voor een mooi landschap.
Attica is een deel van Griekenland, als ik me goed herinner het gebied waar Athene in ligt. Overigens niet heel erg mooi daar.

Volgens "A dictionary of scientific bird names" (James A. Jobling 1991) was "Atthis" een mooie jonge vrouw van het eiland Lesbos die tot de volgelingen van de dichteres Sappho behoorde.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rombout

De Roze Lepelaar Ajaia ajaja, en dan natuurlijk Io ia, the Great Evening Bat. Weliswaar geen echte vogel, maar komt er toch in de buurt.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

oceanodroma

oceanodroma castro
phalacrocorax aristoteles (kuifaalscholver als wijsgeer)
Dimitri Mulder
oceanodroma

Mimino

Crex Crex - kwartelkoning (?) - kort maar krachtig en toepasselijk ook nog.
En dan natuurlijk Bubo Bubo ( Oehoe ), daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen.

( overigens heb ik wat oudere vogelgidsen, mogelijk is er het een of ander veranderd in de naamgeving )

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Mimino

En de wetenschappelijke naam van de Bonte Kraai klinkt als de strijdkreet van een Siciliaanse mafiafamilie...:

CORVUS CORONE CORVIX !!!

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Guus Peterse

cornix. En bovendien momenteel officieel een aparte soort, dus: Corvus cornix. Helaas, klinkt een stuk minder strijdkreetachtig.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Mimino

Dan is de lol er ook meteen af.... :(

Peter

Uhhh, van Kleinwee.....toch niet DE van Kleinwee uit Utrecht, MTS voor Fotografie & Fotonica ( zo 1986 - 1990 of zo.......)???
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

frankneijts

Citaat van: guusp op april 29, 2010, 12:41:02 PM
cornix. En bovendien momenteel officieel een aparte soort, dus: Corvus cornix. Helaas, klinkt een stuk minder strijdkreetachtig.

Misschien dat die galliërs uit dat kleine dorpje er nog iets mee kunnen, tegen de Romeinen & zo....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Die zouden toch niet moeten schrikken van een bonte kraai  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers