zeldzame bekerzwam

Gestart door dutchway, april 14, 2010, 15:24:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Dit nieuws is bij de meeste misschien al lang bekend..maar toch even dit artikel geplaatst wat vandaag in het nieuws verscheen:

Zeldzame zwarte bekerzwam ontdekt RIJSWIJK -  In het Nationale Park Drents Friese Wold is op twee plaatsen de zeer zeldzame zwarte bekerzwam ontdekt. Dat heeft de Nederlandse Mycologische Vereniging woensdag laten weten in een melding op Natuurbericht.nl. Het is volgens de zwammendeskundigen voor het eerst in meer dan twintig jaar dat een dergelijke paddenstoel werd gezien. De zwarte bekerzwam staat met de opmerking 'ernstig bedreigd' op de rode lijst van bedreigde soorten. In twee vochtige bossen met fijnsparren ontdekte een paddenstoelenliefhebber uit Friesland begin deze maand groepen van de zeldzame zwammen.
Veel soorten paddenstoelen in Nederland hebben volgens de mycologen de pech dat ze het best gedijen in monotone, wat kale naaldbossen. De zwarte bekerzwam doet het goed in fijnsparbossen, percelen die men over het algemeen liever kwijt dan rijk is en die nog maar zelden voorkomen. Ook de fijnsparren in het Drents Friese Wold stonden op de nominatie te worden gekapt maar dat lijkt nu niet meer aan de orde, aldus de vereniging.
Groeten van Lia

JelteV

Leuk artikel. In de Coolia stond ook al iets over naaldbossen in Flevoland en paddenstoelenbescherming.
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

ratje

Ik hoorde zojuist van mijn zoon dat het ook op de radio was geweest. Ik weet niet welke zender.