Kraaien

Gestart door Jan vH, april 12, 2010, 20:01:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Determinatierijtjes Kraaien
Bron: ANWB Vogelgids

Hieronder kort de kenmerken van de zwarte kraaiachtigen die in Nederland voorkomen. Wat algemene info vooraf: Roek en Raaf zul je niet snel tegenkomen in het westen van het land. Zorg dus dat je de andere soorten uit kan sluiten als je zeker wil zijn van de soort! (Dat geldt natuurlijk overal.) Verder zijn er nog verschillende ondersoorten van de Kauw die niet behandeld zijn. Deze zijn ook lastig te herkennen. Ook niet opgenomen zijn de niet-zwarte kraaien als de  Daurische Kauw, de Notenkraker en de Gaai.

Kauw:
- Kleinste van de vier (L 30-34 cm, S 64-73)
- Grijs achterhoofd
- Lichte iris (in tegenstelling tot Zwarte Kraai, Roek en Raaf)
- Vliegt vaak in groepen (Maar Roek ook vaak, regelmatig ook gemengd.)
- Snellere, iets diepere vleugelslagen dan andere kraaien.
Roep opgenomen door Maarten Verrips


Kauw door Renée de Kleijn en George Pieterse


Kauw, vliegend door Cor Fikkert


Kauw, juveniel
door Kees van Til

Roek:
- Iets kleiner dan Zwarte Kraai, maar behoorlijk stuk groter dan Kauw (L 41-49 cm, S 81-94 cm)
- Naakte huid rond snavelbasis
- Bij juveniel: aanduiding van spitse kruin
- Spitse snavel
- Bijna wigvormige staart
- Veerkrachtigere, snellere en diepere vleugelslagen dan Zwarte Kraai
Roep door Dick Groenendijk


Roek door Hans Langerijs

Zwarte Kraai:
- Iets groter dan Roek, behoorlijk stuk kleiner dan Raaf (L 45-50 cm, S 85-100 cm)
- Krachtige snavel, met duidelijk gekromde bovensnavel.
- Geen wigvormige staart
- Gedeelte achter de vleugels langer dan ervóór. Meer een kort kopje dus.
- De vleugels van een zwarte kraai lijken nagenoeg gelijkmatig breed.
- Slappere, minder energieke vlucht dan Raaf
Roep opgenomen door Herman v.d. Meer.


Zwarte Kraai door Mark van Veen


Zwarte Kraai door Jan Zorgdrager

Raaf:
- Grootste van de vier (L 55-65 cm, S 115-130 cm)
- Zeer zware snavel
- Wigvormige staart
- De lengte van hals, kop en snavel is ongeveer gelijk aan achterlijf plus staart. Dus: er zit pakweg evenveel vóór de vleugel als erachter.
- Vleugels relatief wat smaller en vooral de handvleugel is smaller dan de armvleugel (in vergelijking met Zwarte Kraai).
- Al met al lijkt het silhouet van een raaf iets meer op dat van een roek dan op dat van zwarte kraai maar dan met een zwaardere kop/snavel.
- Langzame maar diepe, krachtige en veerkrachtige vleugelslagen, ook zwevend.
Roep opgenomen door Christian Brinkman, Roep door Michel Klemann


Raaf door Paul Cools

Huiskraai:

-Steil voorhoofd met een donker "gezicht" (Zie foto:Peter Soer)
-Grootte tussen Zwarte Kraai en Kauw, maar sierlijker en slanker
-Slanke en magere indruk op de grond (Zie foto:Roland Wantia)
-Opvallend lange poten
-Lange vleugels in combinatie met een kleine kop maar een relatief grote snavel
-In vlucht vleugels slank als Roek en iets naar achteren gehoekt bij vleugelbocht; doet mede door lange staart op een miniatuur-raaf lijken
-Komt alleen voor in Hoek van Holland; daarbuiten zeer zeldzaam


Foto: Peter Soer



Foto:Roland Wantia

Overzicht silhouetten:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

diertjesvriend


Jarinka

Ik heb voor Kauw wel een duidelijke foto die je mag gebruiken.
Groeten, Jarinka Heijink

Lonnie Bregman

#3
Raaf eigenlijk helemaal niet, Roek niet algemeen in het westen. Misschien bij de Zwarte kraai ook iets over de Bonte kraai melden? En bij de kauw: achterhoof-  ;) . Plus natuurlijk fotootjes erbij.
Groeten, Lonnie Bregman

Marina

het vliegbeeld van de raaf (van internet gejat)
Een raaf valt op door zijn vliegbeeld.
De lengte van hals, kop en snavel is ongeveer gelijk aan achterlijf plus staart.
Dus: er zit pakweg evenveel vóór de vleugel als erachter.

Bij een zwarte kraai is het gedeelte achter de vleugels langer dan ervóór. Meer een kort koppie dus.

Daarnaast is er een verschil in de vleugelbreedte: bij een raaf lijken de vleugels relatief wat smaller en vooral de handvleugel is smaller dan de armvleugel. De vleugels van een zwarte kraai lijken nagenoeg gelijkmatig breed.

De staart van een raaf is veel duidelijker wigvormig dan bij 'n zwarte kraai als ie 'm spreidt.

Al met al lijkt het silhouet van een raaf iets meer op dat van een roek dan op dat van zwarte kraai maar dan met een zwaardere kop/snavel.

Houd altijd rekening met veranderingen in het silhouet door bepaalde acties van de vogel. Juist 'bevroren' momenten op foto's kunnen een vertekend beeld geven.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jan vH

Ik heb alles even aangepast. En even over het voorkomen van kraaien: Raaf is zeker niet heel zeldzaam in delen van het land, hier is hij zelfs redelijk algemeen. Vanmorgen ben ik op weg naar m'n stageplek twee Raven tegengekomen, en vorige week had ik er ook op vier plekken. Ik kom tijdens mijn MUS-tellingen ze zelfs elke keer tegen! Ik heb er wel even bijgezet dat ze in het westen zeldzaam zijn (zowel Roek als Raaf).

Bonte Kraai en Ekster lijkt me niet heel nodig, daar kun je met een vogelgids of foto's op internet makkelijk uitkomen.  ;)

En even over dat van Marina, kun je even de bron geven?

Binnenkort verbeteren ik het nog wel een keer.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marina

Nee de bron heb ik niet meer, sorry.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Sjoerd

bonte kraai kan wel lastig zijn met al die hybrides.

Jan vH

Oké, maar ik houd het bij de zwarte kraaien. Het is ook niet heel makkelijk om dan een rijtje te geven voor Bonte Kraai.  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Ik heb het toegevoegd, maar heb even een paar dingen veranderd (Bonte Kraai > Zwarte Kraai, overige waarnemingen betreffen escapes (waar heb je dat vandaan?) > daarbuiten zeer zeldzaam).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marina

#10
En met die mooie kraaien close-ups is ook de neusbevedering heel goed te zien.
Hier eentje van een bijna volwassen raaf (tweede kalenderjaar). 
Bij een kraai komt de bevedering hoogstens tot de helft van de snavel, bij een raaf er net overheen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

stefanhageman

Citaat van: Jan vH op april 14, 2010, 18:04:19 PM
Ik heb het toegevoegd, maar heb even een paar dingen veranderd (Bonte Kraai > Zwarte Kraai, overige waarnemingen betreffen escapes (waar heb je dat vandaan?) > daarbuiten zeer zeldzaam).


Ik heb de bron niet meer maar had ergens op internet gelezen dat de andere waarnemingen vaak escapes zijn.
Stefan Hageman


Jan vH

Zou kunnen, maar op waarneming.nl staan ze (bijna?) allemaal niet op escape. Er worden er ook af en toe in Den Haag gezien, maar dat zijn duidelijk de vogels van Hoek van Holland.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

#13
Hier nog een paar foto's(waarop de kenmerken vrij goed te zien zijn) die je misschien kunt gebruiken ??? 


edit: kauw foto's



Raaf foto: Paul Cools



Raaf foto: Henk-Jan van der Kolk



Roek foto: Luc Rosmalen



Roek foto:Hans Langerijs



Zwarte kraai foto: Jan Zorgdrager



Zwarte kraai foto: Mark van Veen



Foto:Renée de Kleijn en George Pieterse
Stefan Hageman


Marina

Stefan, mooie foto's!
Op deze foto's is ook goed de vorm van het hoofd te zien, die heel verschillend is bij raaf, kraai en roek.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Heel handig is ook om op het verschil in grootte te letten.
Op bijgaand plaatje zie je ook het verschil in snavelvorm.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

stefanhageman

Hier heb ook nog een foto die je kunt gebruiken:



Foto: Stefan Hageman
Stefan Hageman


Jan vH

Ik heb nu weer het een en ander aangepast. Als iemand nog tips heeft hoor ik het wel!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marina

Regelmatig duikt hier de vraag op: is het een jonge kraai of een jonge roek.
Een jonge kraai heeft kalige mondhoeken en een jonge roek heeft nog geen gele snavel maar wel bevedering op snavel.
Als je weet waar je op moet letten valt het reuze mee, daarom hier nog even de kenmerken uit de ANWB-gids op een rijtje:
 
  roek:
  plat voorhoofd, (aanduiding van) spitse kruin, kort achterhoofd
  rechter culmen, spitsere punt
  platte borst, volle buik (losse afhangende buikveren)
  naakte huid snavelbasis pas in voorjaar 2e kalenderjaar
  paarsrode gloed
  smalle vleugelbasis waardoor het lijkt alsof de achterrand van de vleugels bol is
  iets langere handvleugel, smallere vleugelpunt
  iets wigvormige staart, ronder dan raaf maar puntiger dan kraai (niet altijd zichtbaar in de vlucht)
 
  kraai:
  dikkere, stompere snavel, gekromd culmen
  groene/blauwpaarse gloed
  vleugels zijn gelijkmatig breed
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

hier een foto van een roek en een kraai in vlucht, het verschil is duidelijk zichtbaar
(bron: internet google)


lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Hier de "vraagfoto's" van wng.nl
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

ter vergelijking een jonge kraai
(let vooral op de vorm van het koppie en de bovensnavel)

(bron: internet google)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682