Stoppen als admin.

Gestart door han.endt, april 12, 2010, 18:42:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Beste medevliegenfans,
Ik heb besloten te stoppen als admin. Het valideren van alleen al de zweefvliegwaarnemingen is enorm veel werk waar veel tijd in gaat zitten en het plezier daarin was voor mij al een tijdje weg. Ik wil zelf graag weer meer tijd in het veld doorbrengen en bijv. aan mijn site werken. Het forum, en dan vooral het vliegenforum, zal ik zeker nog regelmatig blijven bezoeken!
Groet,
Han.

Violet (en Remco)

Dag Han,
Wat een trieste mededeling  :'(
We zijn niet heel erg van vliegen en/of planten, maar hebben je hulp zeer gewaardeerd. En daar zullen we vast niet de enige in zijn  ;D
Je hebt groot gelijk dat je meer tijd in het veld wilt zijn, want wat is er nou leuker dan speuren?!
Hartelijk dank voor alle info die je op diverse topics hebt geplaatst en veel succes met je veldwerk en site!
Gelukkig hoeven we je op het forum dus nog niet helemaal te missen  :duim:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

belle

Inderdaad heel jammer, maar zeer begrijpelijk. Hartelijk voor al je hulp en veel plezier in het veld!  :duim:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

AndreVrijens

Han,

Bedankt voor al je bijdragen aan dit forum :duim:   Besef wel dat je als "gewoon" Member weer bij 1 berichten begint tegenover de kleine 18000 van nu  ;D
mvg.  André

thijsdegraaf

Heel jammer Han.
Je zult als administrator gemist worden, want volgens mij heb je enorm veel gedaan. Ik verheug me er wel op om te gaan zien wat je van je site gaat maken.
In ieder geval bedankt voor alle hulp en hoop je toch nog vaak tegen te komen op waarneming.  ;)
Groeten, Thijs

Reinaerde

Han,

Heel erg bedankt voor alle hulp, tips en nuttige informatie! Heel veel meer plezier en succes!
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

corzonneveld

Gewoon heel veel dank voor al je inbreng, altijd waanzinnig snel en bijna altijd goed!

Met je website ga je door met bijdragen aan ons aller hobby - zij het op een andere manier. Ondertussen hebben we veel opgestoken van jouw input, en zijn er anderen die de fakkel kunnen overnemen!

Geen vaarwel, je blijft gewoon komen!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

javanerkelens

Wat kan ik hieraan toevoegen.....
Nieuwe uitdagingen, heerlijk veldwerk, misschien nu ook eens de Calliphoridae.....of gewoon heerlijk niets doen, met de benen op de tafel, kopje koffie en een goed boek!
Maar.....je zult absoluut gemist worden!!!!!!!!!
Daar moet nu een groot gat weer opgevuld gaan worden.

Misschien tot ziens....in een mooi veldje vol met vliegen.

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

Ik sluit me geheel aan bij de vorige sprekers!
Bedankt Han voor alle moeite die je voor dit forum gedaan hebt!
We houden contact!! Ik zal ook regelmatig eens op je site langs (en aan) komen!  ;D ;D
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

Dito  :duim:  en mag je weer met plezier met vliegen bezig zijn!

Robert Heemskerk

#10
Bedankt Han voor het vele en goede werk dat jij voor menig waarneming.nl'er hebt gedaan
Niet alleen voor het vliegenforum maar ook voor het nachtvlinderforum.
Ik wens je heel veel plezier in het veld toe met vooral veel mooie vliegensoorten.
We zullen je missen, dat is zeker!

Robert,

Arp

Hoi Han,

Ook al doe ik niet veel met vliegen, ben wel hééél erg blij met alle gevalideerde waarnemingen en foto's. Die validaties voegen onnoemelijk veel waarde toe aan dat deel van de database zodat voor de zweefvliegen waarneming.nl nu ook goed als naslag te gebruiken is. Vooral belangrijk/handig als je, zoals ik, er ooit nog eens mee moet beginnen om ze te leren  :blink:

Uiteraard ook veel dank voor al je hulp overal op het forum, maar we zullen je hier nog niet helemaal hoeven missen begrijp ik - gelukkig maar :duim:

In elk geval veel plezier met de invulling van de oceanen aan tijd die je nu plotseling gaat hebben  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Respect Han! Ik ben nu een paar seizoenen bezig met insecten en als ik kijk hoeveel tijd er alleen al in gaat zitten om een béétje uit te zoeken in welke richting dat mijn gefotografeerde insect moet zitten, dan moet het toch enorm veel tijd gekost hebben om je er zó in te verdiepen! En om dan ook nog eens óns allemaal te helpen hier op het forum.... écht, petje af!  :duim:     :duim:    :duim:  Bedankt!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

nielsyese

Hartelijk bedankt voor de tijd die je in het admin-zijn hebt gestoken! En blijf vooral het forum bezoeken ;D Dan kun je me af en toe nog wat helpen :) Het veld in blijft natuurlijk het leukste :D

Niels-Jan
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Auratus

Bedankt Han,

Hoewel ik niet echt heel actief ben geweest op het forum, wil ik toch wel even kwijt dat ik veel heb gehad aan je bijdragen. Gelukkig beloof je om, in een andere rol, actief te blijven, dus hoeven we je gewaardeerde inbreng niet volledig te missen.

Nogmaals bedankt voor je inzet.
Groet,

Jan

gko

Heel erg jammer Han, maar ik begreep eigenlijk al niet dat je
de tijd vond voor het administreren, naast al dat andere insectenwerk,
zoals het werken aan je site, veldwerk, vergaren van kennis en w.s. nog veel meer.
Hopelijk komt er een goede opvolger of ga je het contact met het land toch weer missen.
gr gkoopman
met vr gr gkoopman

mabeline

Han,

Heel erg bedankt voor de hulp die ik van je heb mogen ontvangen.
Maar kan me heel goed voorstellen dat je zelf ook het veld weer in wilt
We zullen je missen
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

leonwillems@home.nl

jammer, maar begrijpelijk. je hebt me heel vaak op het juiste spoor gezet, daarvoor heel veel dank!

:duim:
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

han.endt

Bedankt allemaal voor de fijne woorden. Maar we nemen echt geen afscheid! Ik zal als gebruiker en liefhebber van de natuur nog veel op het forum komen en Joke het zou inderdaad zomaar eens kunnen gebeuren dat ik nu met vragen over calyptraten kom  :D . Die tabellen die ik van je heb gekregen moeten maar eens gebruikt gaan worden.

javanerkelens

Dan ligt er een prachtige uitdaging voor je klaar....en een discussie over een calyptraat op het forum....geweldig!!
Misschien zelfs een keertje een excursie langs koeienvlaaien, vieze slootjes, rottend hout en alles waar calyptraten op af komen........ ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)

Corryabbink

Citaat van: Han Endt op april 12, 2010, 18:42:16 PM
Beste medevliegenfans,
Ik heb besloten te stoppen als admin. Het valideren van alleen al de zweefvliegwaarnemingen is enorm veel werk waar veel tijd in gaat zitten en het plezier daarin was voor mij al een tijdje weg. Ik wil zelf graag weer meer tijd in het veld doorbrengen en bijv. aan mijn site werken. Het forum, en dan vooral het vliegenforum, zal ik zeker nog regelmatig blijven bezoeken!
Groet,
Han.

Hallo Han,
Dat is even schrikken maar ik begrijp het volkomen. Bedankt voor alle info die je me gaf en hopelijk nog tot ziens op het forum!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Heel jammer maar ook heel begrijpelijk Han.
Ook namens mij hartelijk dank voor alles wat je gedaan hebt en dat we zo vaak gebruik hebben mogen maken van je geweldige kennis.
Tijd voor iets anders, heel veel plezier daarbij.
Hopelijk komen we elkaar ook in het veld nog eens tegen bij een excursie ofzo. :)

hedy2411

Hallo Han,

Jouw site bevat al zoveel informatie, we kunnen wel even vooruit... ;D , vooral als daar nog meer bijkomt! Gelukkig geen geheel afscheid, want ik heb nog wel wat roof- en zweefvliegen en hoop dat je nog eens wilt reageren. In ieder geval hartelijk dank voor degenen die je al hebt gedaan en succes met je prachtige en waardevolle site!

Groetjes,
Hedy

jack_windig

Ha Han,

Goed idee om na zoveel jaar weer wat meer tijd aan echt leuke dingen te besteden. Jammer voor waarneming.nl natuurlijk, maar je plezier verliezen in zweefvliegen moet je nooit doen. Fijn dat je hier op het forum nog wel actief blijft.

Jack

dutchway

Han jammer maar ik hoop je hier op het forum toch nog wel eens langs te zien komen.
Bedankt voor alle hulp in de afgelopen tijd.
En veel buiten plezier toegewenst... ;D
Groeten van Lia

andre.schulten

Goh, Han, ikzelf had na dertig jaar de tabel en het vlindernet weer afgestoft..(het gaat nooit over)
Kan me dus prima voorstellen dat je het veld weer meer in gaat.

Voor jou een paar vliegenverhaaltjes.
groet! André

Meneer Veltman

De zweefvliegentabel die ik veelvuldig gebruikte was een uitgave van de Jeugdbondsuitgeverij en kostte maar drie of vier gulden. Hij was geschreven door  Volkert van der Goot en geïllustreerd door A. Veltman. Hij tekende de vliegjes natuurgetrouw met pen en inkt. Door te stippelen. Ontelbaar veel puntjes per dier. Het was dezelfde Veltman waar ik nog een poosje biologieles van gehad heb –voordat ik van de havo 'afzakte' naar de mavo. Dat was in 1973. Hij was anders dan de meeste volwassenen. Hij motiveerde en stimuleerde op een heel natuurlijke manier. Veltman kon een klas moeiteloos boeien met zijn goedmoedige en licht cynische manier van praten. Hij had nooit ordeproblemen. Met een paar lijnen toverde hij levensechte dieren op het bord. Een echte natuurman, die zijn werkzaamheden niet beperkte tot de verplichte lesuren. Regelmatig bood hij leerlingen de mogelijkheid om na school mee te gaan op excursie. Ik ontbrak nooit. Het leek wel of hij alles wist, maar hij vertelde niet alles. Een keer stond een groepje scholieren in de Juvenaattuin met verrekijkers naar vogeltjes in de toppen van dennen te turen. We hielden het er op dat het zwarte mezen waren. Hij glimlachte, waarbij hij zijn fonkeloogjes dichtkneep en zijn baardje eigenwijs naar voren wipte en zei alleen maar: 'Jullie moeten nog ogen krijgen'. Hij wist het allang. Zonder te hoeven kijken. Hij was in zijn jeugd ook lid van de NJN geweest.
Ongeveer twintig jaar later ontmoette ik hem weer. Op kasteel Doornenburg. Ik twijfelde even of hij het wel was, want hij had een rare oranje bril op. Ik sprak hem aan en zijn zoon, met wie hij samen met zijn kleinkind, aan het fietsen was, reageerde ogenblikkelijk: 'Je bent vast en zeker een van zijn oud-leerlingen, die blijven enthousiast'. Het raakte me onaangenaam toen Veltman met vertelde dat zijn gezichtsvermogen erg achteruit ging en dat hij daarom die gekke bril moest dragen. De cynische grapjes die hij er over maakte konden zijn bitterheid niet verhullen. Hij was zijn verzameling vliegen aan het uitzoeken en de meeste opgeprikte dieren zouden naar een natuurhistorisch museum gaan voor eventueel verder onderzoek. De man die in zijn vrije tijd met een netje achter vliegen aan zat. De man van zes miljoen puntjes, met blindheid in het vooruitzicht.


Vliegennamen   

Ik ben zoals ik ben en daar kan ik behoorlijk goed mee leven. Het betekent wel  dat ik nogal behoudend ben. Noem het ouderwets. Ik hou niet van trends, ben allesbehalve modieus, heb geen mobiele telefoon, heb geen navigatiesysteem in de auto, zit niet op hyves en zo nog wel een en ander. Het is geen vorm van verzet. Dat soort zaken boeien me gewoonweg niet. 
De jaren '70 heb ik ruimschoots achter me gelaten, dat wel, want ik loop niet meer in  een tuinbroek of op klompen. Ondertussen zie ik zeker wel voordelen van de huidige tijd. Internet is een vrijwel onuitputtelijke bron van informatie. Van alles kun je over de natuur te weten komen, zonder dure boeken te moeten aanschaffen. Dieren en planten die ik zie meld ik tegenwoordig op waarneming.nl, mijn digitale opschrijfboekje. Nu anderen gebruik kunnen maken van die gegevens heeft het voor mij weer nut om ze te noteren. Daarnaast geniet ik van de rijk geïllustreerde uitgaven van met name insecten. Die waren er niet. In mijn tijd. Vijfendertig jaar geleden, bij de NJN determineerde ik insecten, vooral zweefvliegen (vliegen die zich perfect vermommen als bijen, hommels of wespen), aan de hand van tabellen. Kenmerk na kenmerk werd doorlopen; aders in de vleugels, tekening op het achterlijf, beharing op de poten, lengte van de sprieten. Met daarbij zwart-wit tekeningetjes. Op je kont in het gras, tabel op schoot, loep om je nek. Een vlieg hield je bij tenminste drie poten stevig vast, want anders trok hij zich los. In het begin zag ik erg op tegen het gebruik van de wetenschappelijke namen, maar ik had geen keus: de meeste insecten hadden gewoonweg geen algemeen geldende Nederlandse naam. Er waren er een paar, zoals Snuitvlieg, Pyjamazweefvlieg, Pendelzweefvlieg, en Halvemaanzweefvlieg. Het wende snel. Tegenwoordig  zijn ze er wel, maar ik vind het niks. Het klinkt niet. Neem bijvoorbeeld fopwesp, bijvlieg, platbekje, gitje of driehoekszweefvlieg. Ik vind het maar behelpen. Dan toch liever Sericomyias, Xanthogramma of Chrysotoxum. Namen die het dier een zeker cachet geven. Iets geheimzinnigs ook. In gedachten loop ik dus nog steeds op geitenwollen sokken .

Eenling

Het was mijn eigen keus, ik weet het. Maar ik had het beter niet kunnen aanbieden. Op zaterdagmiddag even de stad in voor een paar boodschapjes. 'Even'. Vooruit dan maar. En dat na een lange boswandeling. De overgang was te groot.
In de stad kan ik over de koppen lopen, zo druk. Ik vraag me af wat al die mensen zoeken. Wat ze hopen te vinden. Ik zie mensen met nieuw uitziende schoenen schoenenwinkels binnenstappen. Wat doen ze daar? Illusies kopen om steviger op de benen te kunnen staan? Piekfijn geklede mensen gaan kledingwinkels in, tassen vol kleren aan de arm. Om nog maar te zwijgen over al die winkels vol spullen waar niemand iets aan heeft, niemand nodig heeft. Dingetjes die je kunt kopen omdat ze zo gezellig staan. Omdat ze zo leuk zijn.
Het is net voor Pasen en ik had vooraf kunnen bedenken dat alle narcissen uitverkocht zouden zijn. In principe koop ik geen snijbloemen. Ik vind dat nogal triest. Een weekje op de vaas en dan weggegooid worden zonder bestoven te zijn, zonder vrucht te kunnen zetten. Maar ja, het staat zo gezellig. En dan moet ik nog bij de Bijenkorf zijn voor speciale koffie. Er staat een rij van bijna twintig koffiezombies. Daar sluit ik me dus niet bij aan, dat heb ik er niet voor over. Ik vlucht zo ongeveer de winkel uit.
Ik moet denken aan een paar woorden van meneer Veltman, die hij ooit gebruikte als afsluiting van een artikel over zweefvliegen.  'Meer dan 300 soorten zweefvliegen zijn uit ons land bekend en elk jaar ontdekt men er nieuwe soorten bij. Maar als je van die 300 slechts eenzoveelste leert kennen, kan het je genoeg plezier bezorgen om toch weer blij te zijn dat je in een land woont dat nog niet helemaal is opgeofferd aan brood en benzine'.
En ik? Ik kan me na al die jaren nog helemaal in die woorden vinden, hoewel ik wel eens denk dat ik ooit een loopbaan als kluizenaar heb gemist.



gko

beste André,
het verhaaltje 'eenling' vind ik nogal zuur, de eerste twee bevallen me beter.
stel dat je als insectenman een vrouw hebt (of omgekeerd) die
doodsbang is voor insecten, ik denk dat die dan toch liever naar de
bijenkorf gaat als naar een kolonie zandbijen.
groet gkoopman
met vr gr gkoopman

andre.schulten

beste gkoopman,

zuur? há, ik ben de vrolijkheid zelve..
(maar in de stad ben ik altijd vliegensvlug..)
het schrijft gewoon zo lekker weg, een beetje nurksig
en bovendien: het levert reacties op
(leuk gevonden overigens: bijenkorf-zandbijen)

maar goed: het is niet mijn bedoeling om Han's topic over te nemen.
groet!

charlottes

Han,
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan...
Ik wens je veel foto-plezier- tochtjes ..... en ik zie uit naar de up-dates van je website

Natuurgroet van Charlotte

barebigfoot

Jammer voor het forum, laat je niet door zuigende teken en mijten, steekmuggen, kriebelmuggen, wespen en dazen ontmoedigen. Ik wens je heel veel plezier in het veld.
Uwe