kikkerkwaak vogel????

Gestart door leonwillems@home.nl, april 12, 2010, 15:47:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

leonwillems@home.nl

Tijdens een wandeling in een bosgebied met her en der wat vennetjes hoorden we één felle, kikkerachtige kwaak, die af en toe werd herhaald. Dus niet een lange, herhaaldelijke kwaak zoals kikkers dat doen. Is er een vogel die zo'n geluid maakt?
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

diertjesvriend

zou het een alarmerings roep kunnen zijn geweest?
ik weet niet van welke vogel dan hoor ;)

Violet (en Remco)

Vooropgesteld dat ik absoluut geen vogelkenner ben: misschien één van de eerste Zomertortels dit jaar?
Vroeger heb ik ook 'een kwakende kikker gehoord maar geen kikker was'. Het geluid aan een vogelkenner laten horen welk direct zei: Zomertortel.

Zelf heb ik toen geen felle kikkerachtige kwaak gehoord, maar meer een zacht kikkerachtig gekwaak. Geen idee of jij hetzelfde hebt gehoord, maar wie weet  ;) 

Een Zomertortel klinkt zo http://waarneming.nl/sound/view/881

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Folkert Jan

misschien een opgeschrikte watersnip?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

leonwillems@home.nl

zomertortel was het zeker niet, die ken ik wel ;)

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

leonwillems@home.nl

inmiddels dankzij een kennis opgelost : het gaat om de vluchtroep van een zwarte specht, die als je hem van wat meer afstand hoort inderdaad wel wat aan een verre kikker doet denken...

http://www.xeno-canto.org/europe/species.php?query=gen:Dryocopus+species:martius
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Violet (en Remco)

Klinkt inderdaad erg anders dan Zomertortel  ;D
Beschrijving van 'fel kikkerachtig gekwaak' gaan we onthouden!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Jan vH

Ik had elke keer dat ik dit geluid hoorde echt geen idee van welke vogel dat kwam. Tot ik een paar weken geleden voor de MiBo de geluiden van de spechten op m'n MP3 ging zetten, toen wist ik het opeens!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

sjonnoh

vorige zomer had ik wel eens mijn raam open laten staan en toen begon een meerkoet (of heel misschien was het een waterhoen maar in zoverre ik weet zat er een meerkoet daar) soort van te kwaken, had dat geluid nog opgenomen ook, heb alleen geen waarneming van die meerkoet toen neergezet dus geluid hier ergens uploaden kan volgens mij niet  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

han.endt

Ik hoor bij mij in de omgeving regelmatig zwarte spechten en ook de vluchtroep vanuit de verte, maar deze heeft mij nog nooit aan een kikker doen denken........

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

joostheeremans

Gaaien laten deze tijd vaak een roep horen die wel wat weg heeft van een kikker. Volgens mij is het een soort contactroep naar de partner. Zwarte specht kan ik me persoonlijk weinig bij voorstellen...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Timo Roeke

Gaai is idd een kanshebber. Zeker als er meerderen zijn. Zwarte specht kan ook erg vreemde geluiden maken en heb bepaalde dingen ook al eens verward met een kikkerachtig geluid.

Jan vH

Vink en Merel maken soms ook wel eens een kikkerachtig geluid (de Merel tijdens het zingen).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Rare kikkers zitten er bij jullie in de buurt  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

Het lijkt me verstandig om éérst "kikkerachtig" te definiëren........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Gelijkenis vertonende met een dier van een familie van tweeslachtige dieren uit de orde
der kikvorsachtigen, met gladde huid, sterk ontwikkelde achterpoten met zwemvliezen,
zonder staart, dat kwakt of kwaakt (Ranidae).
(Met dank aan Van Dale)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Maar ja, hoe klinkt dat dan - die 'gladde huid' bijvoorbeeld?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Kwakkend of kwakend neem ik aan.
Zoiets als dit dus http://waarneming.nl/sound/0/4300.mp3

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op mei 26, 2010, 21:01:05 PM
Gelijkenis vertonende met een dier van een familie van tweeslachtige dieren uit de orde
der kikvorsachtigen, met gladde huid, sterk ontwikkelde achterpoten met zwemvliezen,
zonder staart, dat kwakt of kwaakt (Ranidae).
(Met dank aan Van Dale)

--
Groeten, Herman van der Meer

Probleem is dat voor niet-kikkeraars (de meesten op dit forum) alle kikkers (en padden) hetzelfde zijn of althans klinken. Dat terwijl er natuurlijk gigantische verschillen zijn bijv. tussen het geratel van een koor Rustreeppadden en het gebrom van een groepje Bruine Kikker-mannen of tussen het klokken van een Knoflookpad en het gekners van een Peterseliekikker, of tussen de melancholieke Dwergooruil-imitaties van een Vroedmeester en het haast wulpse gekreun van verliefde Vuurbuikpadden: ik bedoel maar...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

De Peterseliekikker ken ik niet maar bij de rest hoor ik toch weinig overeenkomst met Zwarte specht, Vink of Merel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Denro

Is het nou kru-kru-kru wat een overvliegende zwarte specht doet of kwa-kwa-kwaak!  ;)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jan vH

Citaat van: HPM op mei 27, 2010, 17:52:21 PM
De Peterseliekikker ken ik niet maar bij de rest hoor ik toch weinig overeenkomst met Zwarte specht, Vink of Merel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Ook niet de standaardroep/zang. Bij de Merel zou het trouwens wel imitatie kunnen zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen