Hoofdmenu

Dode vogel

Gestart door Matty, april 10, 2010, 19:50:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Matty

Vandaag lag dit vogeltje onder ons raam. Volgens mij is het een gierzwaluw, want hij is bruin/zwart, witte keelvlek, kleine snavel en korte staart. Maar gierzwaluwen komen toch eind april/begin mei pas?  Alvast bedankt.

Hierbij een foto van de kop met keelvlek.

Oenanthe

Wat meer foto's van wat meer kanten zouden de zaak wel verduidelijken Matty. Het lijkt inderdaad wel een gierzwaluw en daarvoor is het inderdaad nog rijkelijk vroeg. Zijn je de onevenredig lange vleugels misschien opgevallen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

teunvankessel

Kan het niet zijn dat die onder de dakgoot uit is komen vallen of iets dergelijks?
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Matty

Hier is nog een foto

Jarinka

Is met die lange vleugels duidelijk een Gierzwaluw. Maar hij ziet er zo verfomfaaid uit dat hij best aan het begin van zijn trek doodgegaan kan zijn. Hij is sowieso al een paar weken dood, wat het zeer onwaarschijnlijk maakt dat hij alvast naar Nederland gekomen was.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Nee, vers is hij zeker niet.
Je zal maar de zo'n vroege Gierzwaluw hebben en hij is gelijk dood!

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jarinka

Wat ik meer bedoel is dat hij bijvoorbeeld eind dit jaar is blijven hangen in Nederland, toen te laat was voor de vogeltrek, en daarna is gaan schuilen in een dakgoot. Dat kan een poosje goed gegaan zijn, maar omdat het erg snel koud werd kan hij doodgegaan zijn en door de kou geconserveerd gebleven zijn. Misschien dat hij door werkzaamheden aan de dakgoot (of wroetende musjes) naar beneden is gevallen.
Groeten, Jarinka Heijink

Oenanthe

Ik heb ooit eind november een dode gierzwaluw gevonden die helemaal verdroogd was. Omdat ik geen afstand van zoiets bijzonders kon doen heb ik hem nog jarenlang bewaard. Deze vogel is ongetwijfeld ook van vorig jaar. De witte keel wijst op een jonge vogel, die waarschijnlijk kort voor het uitvliegen is gestorven en daarna verdroogd. Nog even geduld, dan kunnen we weer genieten van levende gierzwaluwen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Matty

Kan ik wel een dode vogel invoeren op waarneming.nl? En zal ik hem op mijn lijst zetten?

Jeroen Nagtegaal

Je kan hem invoeren als Vondst (dood) bij activiteit. Hij telt dan niet meer in je lijsten. Even de link naar dit topic is misschien wel handig.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 10, 2010, 22:11:06 PM
Je kan hem invoeren als Vondst (dood) bij activiteit. Hij telt dan niet meer in je lijsten. Even de link naar dit topic is misschien wel handig.

In een levenslijst telt hij wel mee. Zou een mooie boel worden als dat niet zo was.
Als je hem niet wil zien moet je de optie "Exclusief niet telbare activiteiten >met fotoval,sporen,vondst (dood),in braakbal,verkeersslachtoffer"
aanvinken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Vorig jaar februari nog een vondst in Amsterdam. Zie hier, waar zelfs verslag wordt gedaan van een andere, schijnbaar vers dode gierzwaulw, ook in februari ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Het gaat er vooral om dat als je een dode vogel gaat "twitchen", je zo wel makkelijk je lijst kan spekken. Maar dat is een andere discussie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 10, 2010, 22:19:09 PM
Het gaat er vooral om dat als je een dode vogel gaat "twitchen", je zo wel makkelijk je lijst kan spekken. Maar dat is een andere discussie.

Ik wist niet dat twitchers het zich zo moeilijk mogelijk maakten  :)
Maar het zou toch raar zijn om zo'n vondst niet in te voeren omdat hij dan op je lijst zou komen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Matty

Eigenlijk bedoelde ik niet de lijst op deze site, maar mijn eigen word-document waar ik eigenhandig alle vogels in zet.