op dennenappel

Gestart door peterpeperkamp, april 10, 2010, 00:24:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

de  kegel van de Pinus pinaster ( Zeeden ) zat vol met deze "licht rosse/bruine bolletjes". onder de mic. bleken die bolletjes meer de vorm van een sponsje te hebben. vermoedelijk waren ze nog te jong want ik kon nog geen sporen buiten de asci meten. De paraphysen waren net zo lang als de asci en niet bijzonder van vorm, aan het begin even dik als aan de top , wat wel opviel dat er een aantal haartjes aan de buitenzijde van het vruchtlichaam zaten van zo'n 100 u lang met aan het eind van deze haartjes een verdikking  waarop weer kleine bolletjes zaten , het aantal bolletjes liep uiteen van 3 tot meer dan een dozijn. (  ik heb een plaatje ingeplakt van een goed met bolletjes bezet haartje  )


Ik kon het niet in de E&E vinden bij de "gastheer"


Peter


Groet Peter

bruggeman

Hoi Peter, dat dingetje op de eerste foto met die bolletjes lijkt me eerder een condiofoor of mogelijk een (maar dan wel raar want stipitaat ofwel gesteeld) basidium
groet,
Ida

peterpeperkamp

ja het zijn denk ik ook wel conidiosporen ze - die haartjes - waren ook niet in grote aantallen aanwezig, maar ja de dennenappel ligt in een bakje en ik hoop dat alles wat doorrijpt, er zitten er genoeg op.
Ik heb trouwens nog een denneappel die bezaaid is met wittig/creme kortgesteelde kelkjes daarvan kan ik ook nog niets meten.
Je ziet trouwens wel meer meldingen op het forum in deze tijd over moeilijk te determineren spul, misschien allemaal nog te jong.. ?


Peter
Groet Peter