Hoofdmenu

Wie stijgt hier op?

Gestart door jjjanssen, april 09, 2010, 08:30:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Met die zwarte rug kan het (bij nader inzien) inderdaad weinig anders zijn. Overigens zien we (zeker links) vooral ondervleugel lijkt me?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

georgetanis

Kuifeenden hebben toch een ''opstijgbaan'' nodig (duikeenden)  Op de foto vliegen de eenden toch in een keer op dus Grondeleenden.

Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Certhia

#32
Edit:


Dit blijft ongedetermineerd vrees ik. Er zijn goede punten voor SLobeend maar ook een paar mindere punten. Ik sluit hier mee af.


Marc

frankneijts

Citaat van: georgetanis op april 11, 2010, 12:26:17 PM
Kuifeenden hebben toch een ''opstijgbaan'' nodig (duikeenden)  Op de foto vliegen de eenden toch in een keer op dus Grondeleenden.

Kuifeend stijgt makkelijker op dan Tafeleend, soms zelfs in 1 keer dacht ik.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

De niet zwarte staart (bruinig) wat Vincent ook al opmerkte en zwarte rug ; poten zouden idd wat meer in de richting van geel/oranje (opm.Frank) moeten zijn voor Slobeend. Dit maakt het wel weer richting Kuifeend.
Echter de kleuren van onder en bovenvleugel , zoals op foto en door mij beschreven pasen weer niet echt bij Kuifeend. Al met al , wat het zwaarste is moet ook maar het zwaarste wegen , toch wel iets meer voelend voor Kuifeend.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jeroen Nagtegaal

Kleuren zijn veranderd door de beweging. Volgens mij is Kuifeend de enigste optie, zeker met die zwarte rug!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

carel

Als je de foto uitvergroot zie ik toch duidelijk grijs gevlekte flanken en geen witte.
ik ga voor krakeend.
de kleuren moet je met een korreltje zout nemen, zo denderend strak is de foto niet.
ondervleugel krakeend is vrij licht van kleur.
verkeerde belichting en hij is wit.
maar de flanken zijn niet wit en dat sluit volgens mij kuifeend uit.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankneijts

Citaat van: carel op april 11, 2010, 22:56:16 PM
Als je de foto uitvergroot zie ik toch duidelijk grijs gevlekte flanken en geen witte.
ik ga voor krakeend.
de kleuren moet je met een korreltje zout nemen, zo denderend strak is de foto niet.
ondervleugel krakeend is vrij licht van kleur.
verkeerde belichting en hij is wit.
maar de flanken zijn niet wit en dat sluit volgens mij kuifeend uit.

Carel, op basis van de kleur van poten en staart kan het geen Krakeend zijn.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jozef

Waarom het toch krakeenden zijn en geen kuifeenden is volgens mij te herleiden uit het ontbreken van wit op de handpennen. Krakeenden zijn de enige bruinige eenden met wit alleen op de binnenkant van de spiegels en donkere vleugels. De kleur van de poten zegt op deze foto's niet zoveel, ook krakeenden hebben oranje achtige poten.


Jos

Certhia

Ja en zonder uitsluitende foto's denk ik toch dat we eindigen op eend spec. :) Vaak gezegd en ook nu weer van kracht sommige vogels blijven ongedetermineerd.


Marc

frankneijts

Citaat van: Jozef op april 12, 2010, 12:50:06 PM
Waarom het toch krakeenden zijn en geen kuifeenden is volgens mij te herleiden uit het ontbreken van wit op de handpennen. Krakeenden zijn de enige bruinige eenden met wit alleen op de binnenkant van de spiegels en donkere vleugels. De kleur van de poten zegt op deze foto's niet zoveel, ook krakeenden hebben oranje achtige poten.


Jos

Ben bang dat je de posts hierboven niet allemaal goed gelezen hebt Jos: Krakeenden hebben hardstikke oranjegele poten die er op deze foto zouden moeten uitspringen; daarnaast heeft Krakeend heel lichte buitenste staartpennen met witachtige punten (de staart op de foto is effen bruin)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Strikt genomen hebben jullie allemaal niet goed gelezen. De vraag was: wie vliegt hier weg, niet wat. Ik zou het niet weten overigens, ik ken 'ze' niet persoonlijk.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bram Rijksen

Krakeend heeft helemaal niet van die knáloranje poten, dus het niet zien van opvallend oranje poten lijkt me verklaarbaar. Pak alleen de rechtervogel even en kijk naar de bovenstaartdekveren: zwart centrum met mooi strak afgetekende beige zoom.. dat heeft een gemiddelde Kuifeend toch ook niet. Met een beetje fantasie is de tekening van de zwartomkaderde witte vleugelspiegel ook te verklaren in het voordeel van Krakeend.

'Maar een "?" zou hier op z'n plaats zijn'...




frankneijts

#43
Citaat van: Bram Rijksen op april 12, 2010, 16:52:21 PM
Krakeend heeft helemaal niet van die knáloranje poten,

Even 'Birdpixen' levert al vrijwel meteen zo'n plaat op: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=209156 Inderdaad niet "knàloranje" maar dat zei ik ook niet, wèl: "hardstikke oranjegeel".......... En dan nòg blijft de verkeerde staart voor Krakeend (en Slobeend)........ Die van Krakeend kun je op dezelfde foto even vergelijken met die van de vogels hierboven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

georgetanis

Citaat van: frankneijts op april 11, 2010, 16:13:45 PM
Citaat van: georgetanis op april 11, 2010, 12:26:17 PM
Kuifeenden hebben toch een ''opstijgbaan'' nodig (duikeenden)  Op de foto vliegen de eenden toch in een keer op dus Grondeleenden.

Kuifeend stijgt makkelijker op dan Tafeleend, soms zelfs in 1 keer dacht ik.....

Maar toch niet zo makkelijk als op de foto? Op de foto zie je een typische grondeleend opstijging.
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Bram Rijksen

Citaat van: frankneijts op april 12, 2010, 19:40:37 PM
Citaat van: Bram Rijksen op april 12, 2010, 16:52:21 PM
Krakeend heeft helemaal niet van die knáloranje poten,

Even 'Birdpixen' levert al vrijwel meteen zo'n plaat op: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=209156 Inderdaad niet "knàloranje" maar dat zei ik ook niet, wèl: "hardstikke oranjegeel".......... En dan nòg blijft de verkeerde staart voor Krakeend (en Slobeend)........ Die van Krakeend kun je op dezelfde foto even vergelijken met die van de vogels hierboven.

hmmm, fotootje van onderkant staart hè, da's toch net weer even anders.. Maar okee, de staart is wellicht niet helemaal fijn. Maar ook een Kuifeend zie je niet met dergelijke bovenstaartdekveren rondvliegen, toch? Wellicht kan iemand iets zinvols zeggen over de djizzzz...?

frankneijts

Citaat van: Bram Rijksen op april 12, 2010, 20:09:40 PM
Citaat van: frankneijts op april 12, 2010, 19:40:37 PM
Citaat van: Bram Rijksen op april 12, 2010, 16:52:21 PM
Krakeend heeft helemaal niet van die knáloranje poten,

Even 'Birdpixen' levert al vrijwel meteen zo'n plaat op: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=209156 Inderdaad niet "knàloranje" maar dat zei ik ook niet, wèl: "hardstikke oranjegeel".......... En dan nòg blijft de verkeerde staart voor Krakeend (en Slobeend)........ Die van Krakeend kun je op dezelfde foto even vergelijken met die van de vogels hierboven.

hmmm, fotootje van onderkant staart hè, da's toch net weer even anders.. Maar okee, de staart is wellicht niet helemaal fijn.
Je vergeet de poten Bram, die zijn ook "niet helemaal fijn" voor Krakeend dan...... En als je wat verder 'Birdpixt' kom je genoeg foto's tegen van Krakeend waar je wèl op de bovenkant van de staart kijkt en dan is-t-ie "nog minder fijn.... 8) 
Vergeet het nou jongens, dit is géén Krakeend.......!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bram Rijksen

okee, okee.. maar het wordt toch ook erg lastig om hier nog een fatsoenlijke Kuifeend van te bouwen?

renesmid

Leuke discussie....
Maar welke soort stijgt hier dan op? Ps ik heb de vogel zien wegvliegen maar ben benieuwd naar de antwoorden.
Lijkt me erg lastig.
René Smid

renesmid

Lekker slim.........staat er dus al bij pfff. sorryyyyyyy
René Smid

henkjanvdkolk

Hmm... Gokje, mischien een rietgors?  :angel:
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

renesmid

René Smid

carel

CiteerVergeet het nou jongens, dit is géén Krakeend.......!
Maar toch ook  geen kuifeend.

het zal wel een soepeend zijn, dan kunnen alle kleuren
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

jjjanssen

Wat een discussie  ;D
Ik zal straks eens kijken of ik de foto wat duidelijker kan maken.
In eerste instantie aan formaat en wegvliegen (zat in de auto en kon het wegvliegen nog maar net volgen) te zien dacht ik niet eens aan eenden  :)

snwja3

Citeerdacht ik niet eens aan eenden  :)
Aaah, dan zijn het toch Tureluurs ......... :P
Wietze Janse

grutto

Kuifeenden kunnen niet zo wegspatten als zwemeenden.
Lijkt mij een paartje wintertalingen.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: grutto op april 13, 2010, 19:33:52 PM
Kuifeenden kunnen niet zo wegspatten als zwemeenden.
Lijkt mij een paartje wintertalingen.

Groet,

Grutto

Als Grauwe Ganzen zelfs zo kunnen opstijgen waarom een Kuifeend dan niet?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

Kuifeenden lopen eerst een stukje over het water en als de schrik te groot is, kunnen ze ook nog wel eens duiken en daarna wegvliegen.
Een Grauwe gans kan ook zo wegvliegen maar een Aalscholver weer niet.

Ik blijf nog bij talingen.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

frankneijts

Citaat van: grutto op april 14, 2010, 10:05:12 AM
Kuifeenden lopen eerst een stukje over het water en als de schrik te groot is, kunnen ze ook nog wel eens duiken en daarna wegvliegen.
Een Grauwe gans kan ook zo wegvliegen maar een Aalscholver weer niet.

Ik blijf nog bij talingen.

Groet,

Grutto

Wintertalingen met zoveel wit in de vleugels en op het achterlijf?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Vandaag 's effe de proef op de som genomen met een haffeltje Kuifeenden: 't ziet er wat onbeholpener uit vergeleken met Wintertaling en zelfs Wilde Eend maar ze kunnen wel degelijk zonder 'aanloopje' ineens uit het water opstijgen! Overigens mijn excuses aan de Kuifeenden dat ik ze "ter wille van de wetenschap" de stuipen op het lijf heb gejaagd (ze wilden immers gewoon wègzwemmen de ettertjes...... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'