Hoofdmenu

Wie stijgt hier op?

Gestart door jjjanssen, april 09, 2010, 08:30:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

jjjanssen

Ziet iemand wie hier wegvliegt? Was kleiner dan meerkoet, wilde foto maken (geen verrekijker bij me) maar vlogen toen weg.

Date Lutterop


Groet,

Date


Jarinka

Daar zat ik ook aan te denken, maar die hebben nog een witte achtervleugel die hier niet heel duidelijk naar voren komt.
Groeten, Jarinka Heijink

Certhia

Slobeenden
Zie links een stukje rode flank en bij vergroting een stukje blauwe voorvleugel.


Certhia

Kan er toch weinig anders van maken als ik eerlijk ben. Wat is je reden om te denken dat ze kleiner waren? Heb je de vogels in direct vergelijk met andere eenden gezien bijv.?


Groetjes


Marc

jjjanssen

Kleiner dan een meerkoet (zoals ik al gezegd had  ;) ) Meerkoet zwom op 2 mtr afstand dus goed kunnen vergelijken

Tinok

Wij gaan ook voor kuifeend. kleine eend die moeizaam opstijgt vanaf het water, witte stukken kloppen met tekening van zijkant en rug.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

georgetanis

Krakeeend. Gedeeltelijke witte armpennen en achterflank. Stijgen juist makkelijk op, in 1 keer dus grondeleend daarbij valt kuifeend zoiezo af. Wat betreft grote kan vergissing zijn.

vr. groet, George
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Vincent Hart

Eens met krakeend, slob zou een zwarte i.p.v. een bruin(grijz)e staart hebben.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Certhia

Citaat van: BWoets op april 09, 2010, 11:34:50 AM
Gaarne voortaan in dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=102905.0.html (als één schaap... naja)


Wel jammer want ik met al die subfora wordt t wel steeds onoverzichtelijker maar vooruit :)

Certhia

Als slobeend op grootte al af zou vallen dan valt krakeend natuurlijk helemaal af. Verder zie ik er geen krakeend in eerlijk gezegd en lijkt mij de voorvleugel toch nog steeds iets blauwigs te hebben en lijkt de rechter vogel iets van groen in de spiegel.
Blijf nog steeds bij SLobeend omdat ik echt zo snel niks anders ervan kan maken.



Let wel dat beide niet dezelfde soort hoeven zijn!


Marc

Jeroen Nagtegaal

Kleiner dan Slobeend, kan dan toch alleen maar Wintertaling zijn?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

de grootte is nogal een subjectief gegeven en kan makkelijk verkeerd worden ingeschat; lijkt me een prachtig paartje Krakeend (man links, vrouw rechts)

Certhia

Dat wit zit toch niet op de vleugel of kijk ik compleet verkeerd tegen de vogel aan???

Jan vH

Lijkt me wel, al weet ik niet of het alleen op de vleugel zit. Volg de linkse vleugel eens.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

georgetanis

Het wit zit ook op de vleugel en Achterflank. 

Ik ga nog stteeds voor krakeend.

vr. groet, George
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

frankneijts

Ik zou de pootkleur ook mee laen wegen in het oordeel, al is het maar om Krak- en Slobeend te kunnen elimineren.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Date Lutterop

Had ik al gedaan Frank  :angel: . Bovendien lijkt die linker helemaal niet op de dode Krakeendman die ik hier naast me heb liggen...

Volgens mij is Kuifeend nog steeds een optie. In elk geval qua pootkleur  ::) . Ik ga er dan toch ook maar vanuit dat het formaat vrij goed is ingeschat. Vleugelstreep ter hoogte van de armpennen is waarschijnlijk niet zichtbaar vanwege de vleugelpositie. Bovendien zie ik zelf ook wel eens Kuifeenden waarbij die vleugelstreep vrij onduidelijk is.

Groet,

Date


Jozef

Dit zijn krakeenden lijkt mij ook


groeten
Jos van Oostveen

Date Lutterop

Hoi Jos,

Van die rechter durf ik niet veel te zeggen; zou zo maar een Krakeend kunnen zijn. Maar hoe maak je een Krakeend van de linker vogel? Zo veel wit zit daar niet aan. En de foto is ook niet zo overbelicht dat het krakeend-grijs wit wordt, toch?

Groet,

Date


barebigfoot

hoi, volgens mij ook twee verschillende vogels de linker zou een fuut kunnen met deze kleur en wit op vleugels.
Uwe

Herman van der Klis

Wel eens met Richard . Slobeend.
Linker vogel , zie witte veld van onderkant linkervleugel en wit randje van de spiegel van rechter bovenvleugel.
Rechter vogel : rechter vleugel met wit randje van spiegel , echter bovenzijde.
Voorts is het beetje blauw van het mannetje Slobeend , linker vogel ook net zichtbaar.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

#24
Herman en andere Slob- of Krakeendbelievers: die zwemeendjes hebben, zeker in mannetjeskleed, knalgeeloranje pootjes dus geen van beide vogels komen daarvoor in aanmerking........... En Uw: futen hebben een landings- c.q. startbaan nodig waar een Boeing 747 ruim voldoende aan heeft...............
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Zwemvliezen rechtervogel hebben wel iets oranjes. Bedenk dat je wel tegen een gesloten vlies aankijkt. Ik ben nog steeds vanaf het begin een fervent Slobeend aanhanger vanwege de bruine flank en blauwe voorvleugel.


Marc

frankneijts

#26
Citaat van: Certhia op april 10, 2010, 19:49:04 PM
Zwemvliezen rechtervogel hebben wel iets oranjes. Bedenk dat je wel tegen een gesloten vlies aankijkt. Ik ben nog steeds vanaf het begin een fervent Slobeend aanhanger vanwege de bruine flank en blauwe voorvleugel.


Marc

Ik ben ervan overtuigd Marc dat in het gegval van Slob- of Krakeend je de oranje poten duidelijk zou zien (en "heel wat méér dan  "iets oranjeachtigs"). Sowieso echter zie ik geen enkel aanknopingspunt voor Slobeend....
EDIT: Mag ik ook nog even aandacht vragen voor de staart? Die heeft bij zowel Slob- als Krakeend bij beide sexen witte/lichte toppen aan althans de buitenste pennen............ (Bij Slobeend-man zelfs "...broadley edged white" BWP)
Denk dat Date (en Tinok) gelijk hebben: Kuifeend.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Citaat van: frankneijts op april 10, 2010, 20:41:13 PM
Citaat van: Certhia op april 10, 2010, 19:49:04 PM
Zwemvliezen rechtervogel hebben wel iets oranjes. Bedenk dat je wel tegen een gesloten vlies aankijkt. Ik ben nog steeds vanaf het begin een fervent Slobeend aanhanger vanwege de bruine flank en blauwe voorvleugel.


Marc

Ik ben ervan overtuigd Marc dat in het gegval van Slob- of Krakeend je de oranje poten duidelijk zou zien (en "heel wat méér dan  "iets oranjeachtigs"). Sowieso echter zie ik geen enkel aanknopingspunt voor Slobeend....
EDIT: Mag ik ook nog even aandacht vragen voor de staart? Die heeft bij zowel Slob- als Krakeend bij beide sexen witte/lichte toppen aan althans de buitenste pennen............ (Bij Slobeend-man zelfs "...broadley edged white" BWP)
Denk dat Date (en Tinok) gelijk hebben: Kuifeend.


Ja die staart. Daar heb je wel een punt.
Denk echter dat we er niet uit zullen komen.
Eend spec. :)


Marc

frankneijts

Citaat van: Certhia op april 10, 2010, 22:02:47 PM
Citaat van: frankneijts op april 10, 2010, 20:41:13 PM
Citaat van: Certhia op april 10, 2010, 19:49:04 PM
Zwemvliezen rechtervogel hebben wel iets oranjes. Bedenk dat je wel tegen een gesloten vlies aankijkt. Ik ben nog steeds vanaf het begin een fervent Slobeend aanhanger vanwege de bruine flank en blauwe voorvleugel.


Marc

Ik ben ervan overtuigd Marc dat in het gegval van Slob- of Krakeend je de oranje poten duidelijk zou zien (en "heel wat méér dan  "iets oranjeachtigs"). Sowieso echter zie ik geen enkel aanknopingspunt voor Slobeend....
EDIT: Mag ik ook nog even aandacht vragen voor de staart? Die heeft bij zowel Slob- als Krakeend bij beide sexen witte/lichte toppen aan althans de buitenste pennen............ (Bij Slobeend-man zelfs "...broadley edged white" BWP)
Denk dat Date (en Tinok) gelijk hebben: Kuifeend.


Ja die staart. Daar heb je wel een punt.
Denk echter dat we er niet uit zullen komen.
Eend spec. :)


Marc

Dat ben ik niet met je eens: een tamelijk kleine eend met donkere staart en poten, veel wit op de armvleugel en flanken en een zwarte rug lijkt mij een prima Kuifeend. De andere vogel zou goed een vrouwtje Kuifeend kunnen zijn maar liever zou ik wat meer wit in de vleugel zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Er zijn niet toevallig foto's van een andere houding in vlucht?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com