2 onbekende vliegen

Gestart door LakeSide, april 08, 2010, 16:00:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

1: In een park in het dorp. Erg klein.

2: Dit kleine vliegje vloog constant rond het bijenhotel op het balkon. Parasitair op de Osmia rufa's aldaar?

corzonneveld

1 Vast een Antho -> Joke

2 Cacoxenus indagator, Drosophilidae, en inderdaad een kleptoparasiet in nesten van Osmia rufa
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

javanerkelens

Ten eerste...wat een leuke Drosophilidae !
Dan de eerste vlieg, een Egle species.
Je zou verwachten de bekende Egle ciliata, maar daar ben ik met deze niet helemaal zeker van.
Heb je misschien nog een foto liggen met een beter zicht op de midtibia en de thorax..?

Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Citaat van: javanerkelens op april 08, 2010, 20:17:41 PM
Ten eerste...wat een leuke Drosophilidae !
Dan de eerste vlieg, een Egle species.
Je zou verwachten de bekende Egle ciliata, maar daar ben ik met deze niet helemaal zeker van.
Heb je misschien nog een foto liggen met een beter zicht op de midtibia en de thorax..?

Ik heb geen andere foto's liggen, maar zodra ik kan (weekend) zal ik eens kijken of ik een foto van de thorax en midtibia kan maken. Hou ik het voor nu op Egle sp.

javanerkelens

Zou het mogelijke kunnen zijn dat je er een paar voor mij vangt... ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Citaat van: javanerkelens op april 09, 2010, 09:34:25 AM
Zou het mogelijke kunnen zijn dat je er een paar voor mij vangt... ;D

Morgen (zondag) zal ik eens een poging gaan wagen  :)

javanerkelens

Fijn !
Wil er wel een heleboel (voor studie)
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Citaat van: javanerkelens op april 10, 2010, 20:07:46 PM
Fijn !
Wil er wel een heleboel (voor studie)

Nou, een heleboel zijn het er niet geworden, want het weer hier is meer herfstachtig dan lenteachtig, maar ik heb 2 vliegjes gevangen. Ik heb er in totaal ook maar iets van 5 gezien. Als ik ze goed bekijk zijn het niet allebei Egle sp.
Stuur maar even een berichtje waar ze heen moeten, doe ik ze morgen op de post en dan hoor ik wel wat het geworden is  :)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Ik ben toch benieuwd of je er al toe bent gekomen Joke  ;D

javanerkelens

Yep !
Ik ga ze zo direct bekijken (had ze even in de koelkast bewaard, omdat ik ze donderdagmiddag in de bus had zitten en ik toen direct weg moest naar Amsterdam / Turkije, maar nu weer terug ben.....dus vandaag geef ik je het resultaat !!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Citaat van: javanerkelens op april 19, 2010, 11:00:41 AM
Yep !
Ik ga ze zo direct bekijken (had ze even in de koelkast bewaard, omdat ik ze donderdagmiddag in de bus had zitten en ik toen direct weg moest naar Amsterdam / Turkije, maar nu weer terug ben.....dus vandaag geef ik je het resultaat !!

Joke

:duim: ;D :duim:

javanerkelens

Ik heb de vliegjes bekeken:
1 = een mannetje Pegoplata infirma (ik heb het genitaal moeten bekijken om op zeker te gaan)
2 = een Paradelia vrouwtje (nou lijken de vrouwtjes van Paradelia erg op elkaar, dus ik ben niet zeker van de soort....de bekenste is de Paradelia intersecta, dus ik zou hem voorlopig houden op Paradelia cf. intersecta
Maar.......is de foto van boven een Pegoplata infirma...?
Ik denk het niet, want de onderkant van de mond staat op de foto vooruit....en deze staat bij de Pegoplata infirma niet vooruit.
Ik zal nog even proberen om van de vliegen die je hebt opgestuurd een foto te maken en eventueel van het genitaal.
Dan plaats ik deze er nog even bij......

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Hierbij de foto's
1= Pegoplata infirma male (zonder dus het laatste stuk van de abdomen, die ik af heb moeten knippen voor het genital)
2= surstyli van Pegoplata infirma (genital)
3= Paradelia cf. intersecta

Mag ik dan van jou nog even de datum en plaats van de gevonden vliegen...?
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

8 april 2010, almbos te giessen  ;D

Leuk dat je een naam voor ze hebt. Alleen nu nog op wrn.nl kunnen invoeren  ;)