Zuid Turkije in mei

Gestart door RonJMBerkhout, april 07, 2010, 22:32:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonJMBerkhout

Over een maand wil ik een tweetal weken door zuid Turkije reizen om vogels te spotten. Ik heb mijn zinnen gezet op de regio's rond Birecik en Yesilce en de berg bij Demirkazik. Mijn reisinfo haal ik uit "A birdwacher's guide to Turkey" maar is al 15 jaar oud. In die tijd kan veel veranderen. Dus als er mensen zijn die nog tips en ervaringen hebben van meer recente datum dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet

Justin Jansen

Zoek ff op travellingbirder Ron, daar staan redelijk wat recente verslagen.
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

en op observado

er is het e.e.a. uit die regio ingevoerd.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Oenanthe

In Birecik heb ik in 2004 o.a. heremietibis, indische rotsmus, menetries kleine zwartkop en dwergaalscholver gezien. In de directe omgeving was toen zeer aantrekkelijk steppegebied met diverse soorten leeuwerik en kleine torenvalk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips


RonJMBerkhout

Citaat van: Oenanthe op april 11, 2010, 16:34:44 PM
In Birecik heb ik in 2004 o.a. heremietibis, indische rotsmus, menetries kleine zwartkop en dwergaalscholver gezien. In de directe omgeving was toen zeer aantrekkelijk steppegebied met diverse soorten leeuwerik en kleine torenvalk.
Heremietibis? Zou leuk zijn! Maar ik dacht dat die alleen nog maar in Marokko voorkomt? Is de populatie in Turkije geintroduceerd uit kweek?

Oenanthe

De populatie in Birecik is voortgekomen uit vogels in gevangenschap en wordt voor zover ik weet ook voor een deel 's winters opgekooid. Maar in het broedseizoen vliegen ze vrij en nestelen ze op de klippen langs de Eufraat die deze stad zowiezo een bezoek waard maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

RonJMBerkhout

#7
Na 2 weken rondreizen ben ik alweer een tijdje thuis. De reis ging heel voorspoedig vooral vanwege mijn perfecte timing (9-23 mei). Met een huurauto ben ik van Antalya begonnen en weer geeindigd. In totaal 4500 km gereden dat vooral te danken was aan de voortreffelijke staat van de wegen & wegwijzering!!! Bijna net zo goed als in west Europa; vergelijkbaar met Australie, Zuid-Afrika of Brazilie. Dus het is goed mogelijk om 500-800km per dag af te leggen. De mensen waren zeer vriendelijk. Het weer zeer aangenaam.
En nu de vogels:
1) Akseki: Bruinkeelortolaan, Rueppels Grasmus, Maskerklauwier, Balkanbergfluiter, Griekse Spotvogel (6 territoria), Rouwmees, Kruepers Boomklever (met nest).
2) Konja-Karapinar-Eregli: Kleine korteen-, Aziatische Kalandraleeuwerik
3) Demirkazik-Yemli vallei: Kaspische Sneeuwhoenders, Steenheggenmus, Rode Woestijnvink, Finsch's Tapuit, Aziatische Steenpatrijs, Perzische Roodborst, Oostelijke Orpheusgrasmus.
4) Birecik & Halfeti: Iraakse Babbelaar, Kaspische karekiet, Vale Woestijnvink, Bleke Rotsmus, Menetries Grasmus, Woestijnleeuwerik, Moabmus, Grote Vale Spotvogel, Oostelijke Rotsklever, Gestreepte Dwergooruil, Halsbandfrankolijn, Perzische Zandpatrijs.
5) Durnalik-Icikli: Smyrnagors, Grote Vale Spotvogel, Rouwmees, Roodstuitzwaluw
6) Kahta-Nemrut Dagi: Smyrnagors (zeer algemeen), Roodstaarttapuit, Perzische RoodborstFinsch's Tapuit, Rode Woestijnvink, Bleke Rotsmus, Armeense Meeuw, Bonte IJsvogel.
7) Ispir: Kaukasische Korhoenders (baltsend), Groene Fitis, Bergtjiftjaf, Vale Gier.
8) Tuzla meer: Witvleugelsterns, Dunbekmeeuwen
9) Sultan meer: Zwartkoprietzangers, Brilgrasmus en (!) Kleine Spotvogel.

Behalve zuid Turkije had ik dus genoeg tijd over om nog 1400 km om te rijden om Kaukasische Korhoenders te zien. Het enige wat me niet lukte te zien is de Balkanvliegenvanger. Die lijkt uit de regio Ispir-Gelinkaya (bijna) te zijn verdwenen. Turkije is dus een fantastische bestemming met alle westerse reiscomfort! Vooral voor vogelfotografen is het echt een paradijs! Ook heb ik veel vlinders en (iets minder) libellen & Orchideeen kunnen fotograferen. Ik kan Turkije dus aan iedereen aanraden!

Bij deze wil ik ook de nederlandse vogelliefhebbers die op mijn reis ben tegengekomen bedanken voor alle tips en gezelligheid. Vooral de familie van Dijk uit Enkhuizen. Ik hoop dat jullie door mijn aanwijzigingen de Vale Woestijvink en Griekse Spotvogel hebben kunnen zien...

PS: de nederlandse namen van de vogels zijn mogelijk niet helemaal correct weergegeven.

Denro

Hmm... en ik altijd maar denken dat Turkije zo'n fout vakantieland was  :wub:

Niet om Turkije, maar door die hordes 'foute' Nederlanders die jaarlijks het land bestormen.

Dus, gewoon de toeristische plekken vermijden en dan kan je een leuke vakantie hebben in Turkije  ;D

Ben in ieder geval geïnteresseerd geraakt.

Dan heb ik ook een aanrader: Marokko.

Ben ik in februari geweest:

Minder toeristisch, aardige mensen, leuke soorten (o.a. Kleine Torenvalk en Afrikaanse Velduil gezien) en maar vier uurtjes vliegen voor weinig geld.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):