lichte/witte Grutto

Gestart door Ted van der Knaap, april 08, 2010, 21:00:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Ter plekke dacht ik van een afstand dat er een Kemphaan tussen de Grutto's stond maar nu op de pc blijkt het toch een Grutto. Ik neem aan dat dit een leucistisch ex. is!

Wat ik me afvraag.. ..zijn dit soort Grutto's vruchtbaar, m.a.w. kunnen zij die kleurafwijking doorvererven?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Inderdaad Grutto, Meestal zullen zijn ze gewoon vruchtbaar.
Een Menselijke Albino is toch ook vruchtbaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 08, 2010, 21:07:26 PM
Meestal zullen zijn ze gewoon vruchtbaar.

Dit is de eerste keer dat ik 'n afwijkend ex. zie... ...nakomelingen zullen dan ook afwijkende kleuren hebben of werkt het zo niet, word dat niet doorgegeven aan de volgende generatie.
Anders zou je toch meer "raargekleurde" Grutto's tegen moeten komen!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jarinka

Afgelopen periode heb ik het met biologie over genen en overerving e.d. gehad.
Leucisme ontstaat door een foutje in de genen, waardoor er te weinig pigment wordt aangemaakt (waarvan melanine het belangrijkste). Voor zover ik weet krijgen de nieuwe cellen die gemaakt worden, ook die 'verkeerde genen'. In theorie zouden ze het foutje dus door kunnen geven.
Maar leucisme is zeer waarschijnlijk recessief (e). Als het dominant (E) zou zijn, zouden er veel meer vogels met leucisme rondlopen.
Stel dat een leucistische vogel (met genotype ee) paart met een normale vogel (EE).
De tweede generatie krijgt dan allemaal als genotype Ee. Als die paren, krijg je het volgende:

Ee x Ee

EE (1/4)
Ee (2/4)
ee (1/4)

Bij het genotype EE (met een kans van 1 op 4) is er helemaal niks aan de hand. De vogel heeft een normaal verenkleed, en is geen drager van het leucisme-gen.
Bij het genotype Ee (met een kans van 2 op 4) is het kleed van de vogel ook volkomen normaal. Maar de vogel is wel drager. Dat houdt in dat als hij/zij paart met een vogel met hetzelfde genotype (Ee), je weer hetzelfde rijtje als net krijt.
En dan genotype ee. Omdat hier geen dominant gen is, kan het leucisme de overhand nemen. Bij deze vogel is dus een deel van het verenkleed licht of wit. Als deze vogel paart met genotype Ee, heb je daarna al een kans van 1 op 2 dat een vogel leucistisch is (Ee 1/2 en ee 1/2).
Aangezien de kans op leucisme in dat geval dan telkens groter wordt, zouden uiteindelijk (na honderden jaren) misschien wel de helft van alle vogels leucistisch zijn. Mits mijn veronderstellingen kloppen natuurlijk ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Ted van der Knaap

Citaat van: Jarinka op april 09, 2010, 08:36:50 AM
Afgelopen periode heb ik het met biologie over genen en overerving e.d. gehad.
Leucisme ontstaat door een foutje in de genen, waardoor er te weinig pigment wordt aangemaakt (waarvan melanine het belangrijkste). Voor zover ik weet krijgen de nieuwe cellen die gemaakt worden, ook die 'verkeerde genen'. In theorie zouden ze het foutje dus door kunnen geven.
Maar leucisme is zeer waarschijnlijk recessief (e). Als het dominant (E) zou zijn, zouden er veel meer vogels met leucisme rondlopen.
Stel dat een leucistische vogel (met genotype ee) paart met een normale vogel (EE).
De tweede generatie krijgt dan allemaal als genotype Ee. Als die paren, krijg je het volgende:

Ee x Ee

EE (1/4)
Ee (2/4)
ee (1/4)

Bij het genotype EE (met een kans van 1 op 4) is er helemaal niks aan de hand. De vogel heeft een normaal verenkleed, en is geen drager van het leucisme-gen.
Bij het genotype Ee (met een kans van 2 op 4) is het kleed van de vogel ook volkomen normaal. Maar de vogel is wel drager. Dat houdt in dat als hij/zij paart met een vogel met hetzelfde genotype (Ee), je weer hetzelfde rijtje als net krijt.
En dan genotype ee. Omdat hier geen dominant gen is, kan het leucisme de overhand nemen. Bij deze vogel is dus een deel van het verenkleed licht of wit. Als deze vogel paart met genotype Ee, heb je daarna al een kans van 1 op 2 dat een vogel leucistisch is (Ee 1/2 en ee 1/2).
Aangezien de kans op leucisme in dat geval dan telkens groter wordt, zouden uiteindelijk (na honderden jaren) misschien wel de helft van alle vogels leucistisch zijn. Mits mijn veronderstellingen kloppen natuurlijk ;D

Héél duidelijk uitgelegd Jarinka... ...dank daarvoor! (...en natuurlijk goed opgelet bij Biologie  ;) )
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Johnny de Zeeuw

je had de grutto zeker bij de griendplas ? had hem een tijdje geleden ook zie http://waarneming.nl/foto/view/1116524
lijkt hetzelfde ex. te zijn.
gr johnny

Ted van der Knaap

Citaat van: Johnny de Zeeuw op april 09, 2010, 16:24:48 PM
je had de grutto zeker bij de griendplas ? had hem een tijdje geleden ook zie http://waarneming.nl/foto/view/1116524
lijkt hetzelfde ex. te zijn.
gr johnny

Hij zat bij het Kraaiennest in de Lier... ...zou dezelfde kunnen zijn! (of het is z'n zus/broer  8) )
http://waarneming.nl/waarneming/view/47243982


Johnny, pas jouw wn nog even aan door bij KLEED afwijkend aan te vinken.. ..jouw ex. komt dan ook bij de foto's te staan van Grutto's met een afwijkend kleed!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jarinka

Citaat van: Ted van der Knaap op april 09, 2010, 18:20:45 PMHij zat bij het Kraaiennest in de Lier... ...zou dezelfde kunnen zijn! (of het is z'n zus/broer  8) )
Mits er twee ouders met het genotype Ee minstens 8 kuikens hebben gekregen :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Nee hoor, kans is (bij twee ouders Ee) voor elk kuiken 1/4. Dus bij een broedsel van twee jongen is de kans 1/4*1/4=1/16 op alleen maar 'afwijkende' jongen ... Maar goeie uitleg hierboven Jarinka  :duim: Al zou het kunnen dat de zaak iets ingewikkelder in elkaar zit dan bij de boontjes van Mendel  ;)   
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Waar heb je deze Grutto eigenlijk gezien, Ted?
Vandaag heb ik in de Arkemheense polder twee leucistische exemplaren gezien. Foto's volgen, die moeten nog even op m'n computer.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Ted van der Knaap op april 09, 2010, 18:20:45 PM
Citaat van: Johnny de Zeeuw op april 09, 2010, 16:24:48 PM
je had de grutto zeker bij de griendplas ? had hem een tijdje geleden ook zie http://waarneming.nl/foto/view/1116524
lijkt hetzelfde ex. te zijn.
gr johnny

Hij zat bij het Kraaiennest in de Lier... ...zou dezelfde kunnen zijn! (of het is z'n zus/broer  8) )
http://waarneming.nl/waarneming/view/47243982


Johnny, pas jouw wn nog even aan door bij KLEED afwijkend aan te vinken.. ..jouw ex. komt dan ook bij de foto's te staan van Grutto's met een afwijkend kleed!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com