vreemde bloem op vreemde plaats

Gestart door Imperator, oktober 12, 2010, 16:36:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Imperator

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze   waarneming   http://waarneming.nl/waarneming/view/50496912
   Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2010-10-10 te Amsterdam -   Brettenzone
foto`s :

Iemand een idee?

bij   voorbaat dank Trees Kaizer
vriendelijke groet,

Trees

RutgerB

Ik denk aan een Zonnebloem. In vele vormen gekweekt.

Imperator

Bedankt voor je reactie. bedoel je geen Zonnehoed? Daar vond ik m op lijken., maar dan niet rood, maar geel .Maar zonnebloem kan natuurlijk ook. (tenminste, ik heb er niet zoveel sjoege van)

Edit 22.14 u Als jij denkt dat t zonnebloem is, kan ie dan op zeker ?
vriendelijke groet,

Trees

RutgerB

CiteerAls jij denkt dat t zonnebloem is, kan ie dan op zeker ?
Nee zeker niet.  De plant is wel van einige afstand gefotografeerd en het zou inderdaad zo maar Rudbeckia hirta kunnen zijn. Misschien komt er nog iemand langs die dit zo herkent.

RutgerB

Bladerend in Rothmahler deel 5 kwam ik tot een voorzichtige vaststelling dat een soort Helianthus (Zonnebloem, Aardpeer etc) toch ook wel zo kunnen; er zijn soorten die kleine bloemkronen hebben, een donkere discus en brede harige tegenoverstaande bladen.   Belangrijk is ondermeer of het ondergrondse uitlopers/knollen heeft en de vorm van de omwindselbladen. Van nul af determineren met een boek als Rothmahler is aan te bevelen.

Margreet Kwh

Rutger, wat is de titel van die Rothmahler?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Imperator

Citaat van: rutgerb op oktober 13, 2010, 08:09:57 AM
Bladerend in Rothmahler deel 5 kwam ik tot een voorzichtige vaststelling dat een soort Helianthus (Zonnebloem, Aardpeer etc) toch ook wel zo kunnen; er zijn soorten die kleine bloemkronen hebben, een donkere discus en brede harige tegenoverstaande bladen.   Belangrijk is ondermeer of het ondergrondse uitlopers/knollen heeft en de vorm van de omwindselbladen. Van nul af determineren met een boek als Rothmahler is aan te bevelen.
dank voor je antwoord. Ik wacht af tot mogelijk iemand m hertkent ( Han Endt?)Tot zolang heb ik m op onzekere zonnebloem gezet met verwijzing naar dit forum.

Ik ben daar niet snel weer in de buurt om met een flora in de hand te gaan determineren.
vriendelijke groet,

Trees

gerleeuwerke

Citaat van: MarKoHu op oktober 13, 2010, 09:26:49 AM
Rutger, wat is de titel van die Rothmahler?

Margreet.

Type Rothmaler in Google. Dit is de Duitse flora en er handig! Ik spreek uit ervaring. Zie bijv: http://www.amazon.de/Rothmaler-Exkursionsflora-Deutschland-Gesamtwerk-Gef%C3%A4%C3%9Fpflanzen/dp/3827416000
Ger Leeuwerke

ejslootweg

Voor plaatjes is deze ook mooi; http://www.amazon.de/Bildatlas-Farn-Bl%C3%BCtenpflanzen-Deutschlands-Pflanzen/dp/3800149907/ref=pd_sim_b_5
(hoewel je met sleutelen toch beter leert kijken dan met een plaatjesboek)

groeten, Erik
groeten, Erik

petraw

Trees,

Misschien één van de nieuwere variëteiten zonnebloemen, die kleinbloemiger zijn en vaak meerdere per steel zoals Helianthus debilis ssp. Cucumerifolius 'Italian White'. Er zijn er meer met lichtgele tot witte kleuren.

Groet,

Petra
Groet, Petra

Imperator

Citaat van: petraw op oktober 13, 2010, 15:45:20 PM
Trees,

Misschien één van de nieuwere variëteiten zonnebloemen, die kleinbloemiger zijn en vaak meerdere per steel zoals Helianthus debilis ssp. Cucumerifolius 'Italian White'. Er zijn er meer met lichtgele tot witte kleuren.

Groet,

Petra

Goh... leuke suggestie
vriendelijke groet,

Trees