WAT STAAT ER OP MIJN FOTO?

Gestart door BWoets, april 07, 2010, 10:01:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op mei 13, 2010, 19:32:31 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 13, 2010, 18:58:58 PM
Tja grootte inschatten vanaf zo'n foto vind ik lastig. en helaas kan ik geen foto vinden waar een mooie grote streep samen met een kleine strandloper op staat. wel staat er een foto in de database met een streep naast een bontbekplevier, waarbij de streep toch wel een stukje kleiner lijkt dan de bontbek en het misschien onder de juiste omstandigeheden op een foto samen met een kleine toch niet veel groter zal lijken. ik heb inderdaad foto's gevonden waarbij de krul van temmincks niet te zien is omdat de vogel wat ineengedoken zit (foerangerend). echter kan ik geen foto's vinden waarbij het verschil in kleur tussen vleugels en borststreping zo aanwezig is als hier en tevens niet zo "warm" is terwijl ik dat wel weer goed vind passen op streep.
verder doet mij de koptekening ook meer richting streep denken.

naar aanleiding van je argumenten is het misschien wat te voorbarig om dit een zekere streep te noemen, maar ik vind het in ieder geval veel meer streep dan temminck.

Ik weet niet of je die Taigastrandloper vorig jaar oktober hebt getwitcht en 'm toevallig ook nog naast die Streep hebt zien staan? Zo'n Taiga is niet veel kleiner dan een Kleine........ Maar je kunt natuurlijk ook even naar de maten kijken, bijv. zoals in 'Shorebirds' zijn opgegeven: daar is de grootste Kleine bijna 40% kleiner dan de kleinste Streep.
En als je goed naar mijn fotootje van dat groepje Temmincks had gekeken had je niet op zoek hoeven gaan naar een rossige-Temmincks-zonder-krul............. 8)

Ja ik ben bij de taiga geweest en heb daar de streep ook gezien. echter heb ik ze niet in vergelijking met elkaar gezien en heb ik de streep alleen sollitair gezien.
Verder heb ik je plaatje wel bekekenen moet zeggen dat ik ze zelf nog nooit zo rossig heb gezien. het is echter een andere kleur dan wat ik bedoel met warm (gelig).
Tja zoals wel vaker blijkt is het van een foto toch moeilijker dan in het veld. ik ben nog steeds niet overtuigd dat dit gewoon een temmincks is, maar besef mij maar al te goed dat ik nog maar voor het tweede jaar naar temmincks kijk en het dus best wel eens fout zou kunnen hebben.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op mei 13, 2010, 19:59:06 PM
Citaat van: frankneijts op mei 13, 2010, 19:32:31 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 13, 2010, 18:58:58 PM
Tja grootte inschatten vanaf zo'n foto vind ik lastig. en helaas kan ik geen foto vinden waar een mooie grote streep samen met een kleine strandloper op staat. wel staat er een foto in de database met een streep naast een bontbekplevier, waarbij de streep toch wel een stukje kleiner lijkt dan de bontbek en het misschien onder de juiste omstandigeheden op een foto samen met een kleine toch niet veel groter zal lijken. ik heb inderdaad foto's gevonden waarbij de krul van temmincks niet te zien is omdat de vogel wat ineengedoken zit (foerangerend). echter kan ik geen foto's vinden waarbij het verschil in kleur tussen vleugels en borststreping zo aanwezig is als hier en tevens niet zo "warm" is terwijl ik dat wel weer goed vind passen op streep.
verder doet mij de koptekening ook meer richting streep denken.

naar aanleiding van je argumenten is het misschien wat te voorbarig om dit een zekere streep te noemen, maar ik vind het in ieder geval veel meer streep dan temminck.

Ik weet niet of je die Taigastrandloper vorig jaar oktober hebt getwitcht en 'm toevallig ook nog naast die Streep hebt zien staan? Zo'n Taiga is niet veel kleiner dan een Kleine........ Maar je kunt natuurlijk ook even naar de maten kijken, bijv. zoals in 'Shorebirds' zijn opgegeven: daar is de grootste Kleine bijna 40% kleiner dan de kleinste Streep.
En als je goed naar mijn fotootje van dat groepje Temmincks had gekeken had je niet op zoek hoeven gaan naar een rossige-Temmincks-zonder-krul............. 8)

Ja ik ben bij de taiga geweest en heb daar de streep ook gezien. echter heb ik ze niet in vergelijking met elkaar gezien en heb ik de streep alleen sollitair gezien.
Verder heb ik je plaatje wel bekekenen moet zeggen dat ik ze zelf nog nooit zo rossig heb gezien. het is echter een andere kleur dan wat ik bedoel met warm (gelig).
Tja zoals wel vaker blijkt is het van een foto toch moeilijker dan in het veld. ik ben nog steeds niet overtuigd dat dit gewoon een temmincks is, maar besef mij maar al te goed dat ik nog maar voor het tweede jaar naar temmincks kijk en het dus best wel eens fout zou kunnen hebben.

Zo 'warm' vind ik zo'n Streep nou ook weer niet altijd: net als bij Temmincks ligt dit aan het kleed! Maar uiteraard heb je gelijk dat in het veld het hier aangekaarte probleem nauwelijks bestaat.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

Citaat van: frankneijts op mei 13, 2010, 20:21:18 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 13, 2010, 19:59:06 PM
Citaat van: frankneijts op mei 13, 2010, 19:32:31 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 13, 2010, 18:58:58 PM
Tja grootte inschatten vanaf zo'n foto vind ik lastig. en helaas kan ik geen foto vinden waar een mooie grote streep samen met een kleine strandloper op staat. wel staat er een foto in de database met een streep naast een bontbekplevier, waarbij de streep toch wel een stukje kleiner lijkt dan de bontbek en het misschien onder de juiste omstandigeheden op een foto samen met een kleine toch niet veel groter zal lijken. ik heb inderdaad foto's gevonden waarbij de krul van temmincks niet te zien is omdat de vogel wat ineengedoken zit (foerangerend). echter kan ik geen foto's vinden waarbij het verschil in kleur tussen vleugels en borststreping zo aanwezig is als hier en tevens niet zo "warm" is terwijl ik dat wel weer goed vind passen op streep.
verder doet mij de koptekening ook meer richting streep denken.

naar aanleiding van je argumenten is het misschien wat te voorbarig om dit een zekere streep te noemen, maar ik vind het in ieder geval veel meer streep dan temminck.

Ik weet niet of je die Taigastrandloper vorig jaar oktober hebt getwitcht en 'm toevallig ook nog naast die Streep hebt zien staan? Zo'n Taiga is niet veel kleiner dan een Kleine........ Maar je kunt natuurlijk ook even naar de maten kijken, bijv. zoals in 'Shorebirds' zijn opgegeven: daar is de grootste Kleine bijna 40% kleiner dan de kleinste Streep.
En als je goed naar mijn fotootje van dat groepje Temmincks had gekeken had je niet op zoek hoeven gaan naar een rossige-Temmincks-zonder-krul............. 8)

Ja ik ben bij de taiga geweest en heb daar de streep ook gezien. echter heb ik ze niet in vergelijking met elkaar gezien en heb ik de streep alleen sollitair gezien.
Verder heb ik je plaatje wel bekekenen moet zeggen dat ik ze zelf nog nooit zo rossig heb gezien. het is echter een andere kleur dan wat ik bedoel met warm (gelig).
Tja zoals wel vaker blijkt is het van een foto toch moeilijker dan in het veld. ik ben nog steeds niet overtuigd dat dit gewoon een temmincks is, maar besef mij maar al te goed dat ik nog maar voor het tweede jaar naar temmincks kijk en het dus best wel eens fout zou kunnen hebben.

Zo 'warm' vind ik zo'n Streep nou ook weer niet altijd: net als bij Temmincks ligt dit aan het kleed! Maar uiteraard heb je gelijk dat in het veld het hier aangekaarte probleem nauwelijks bestaat.....

Je kunt ook naar de tekening op de borst kijken. Lekker egaal bij Temminck (als op de foto van jandj) en inderdaad gestreept bij Gestreepte Strandloper.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op mei 13, 2010, 19:54:41 PM
Citaat van: Yeronimo op mei 13, 2010, 19:48:37 PM
Citaat van: frankneijts op mei 13, 2010, 19:35:42 PM
Citaat van: Yeronimo op mei 13, 2010, 19:23:50 PM
http://www.zaanstreek.waarneming.nl/waarneming/view/47942769#

Is dit de Groenlandse?

Dat zou best kunnen Jeroen maar zekerheid valt alleen in de hand te verkrijgen (biometrie). Overigens is dit geen wijfje in winterkleed: het is mei remember...?

Nou de temperatuur doet anders vermoeden ^^
Wijzig het wel even zonder kleed. Blijft lastig. Was overigens wel duidelijk dat het geen normale Tapuit was (Oranje liep veel te ver door op de borst)
Bedankt in ieder geval :)

Alle kenmerken die aan Groenlandse worden toegeschreven schijnen ook bij de nominaat voor te kunnen komen en daarom kun je hooguit spreken van "een vogel met kenmerken van..." (in jouw geval is dat overduidelijk ook het geval). In de hand echter is het niet moeilijk, alleen al op basis van de vleugellengte.

Weer wat geleerd. Bedankt! :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JandJ

tja, nu weet ik nog niet zoveel. ik ben ook bij de taiga geweest, maar heb ze helaas niet bij elkaar zien lopen :(

pim, op een foto als deze denk ik niet dat je kan zien of de tekening gestreept, egaal of gestippeld is. zo goed zijn mijn scoop en compactcamera niet

omdat ik de vogel niet bewust gezien heb, kan ik ook niets zeggen over de grootte. en op de foto grootte inschatten kan inderdaad gevaarlijk zijn. (qua grootte zou ik ook niet zeggen dat het een watersnip is op de foto van 'de-wulp-met-buitenboord-motor'. daar lijkt hij ook veel te groot.

en wat betreft de 'warmte': mijn scoop kijkt al heel gelig (warm)

ik heb trouwens de andere foto's nog eens extra goed bekeken, de blonde ruiter kan ik niet terug vinden, hij staat dus net buiten de foto  ;D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankneijts

Citaat van: jandj op mei 14, 2010, 22:10:56 PM
tja, nu weet ik nog niet zoveel. ik ben ook bij de taiga geweest, maar heb ze helaas niet bij elkaar zien lopen :(

pim, op een foto als deze denk ik niet dat je kan zien of de tekening gestreept, egaal of gestippeld is. zo goed zijn mijn scoop en compactcamera niet

omdat ik de vogel niet bewust gezien heb, kan ik ook niets zeggen over de grootte. en op de foto grootte inschatten kan inderdaad gevaarlijk zijn. (qua grootte zou ik ook niet zeggen dat het een watersnip is op de foto van 'de-wulp-met-buitenboord-motor'. daar lijkt hij ook veel te groot.

en wat betreft de 'warmte': mijn scoop kijkt al heel gelig (warm)

ik heb trouwens de andere foto's nog eens extra goed bekeken, de blonde ruiter kan ik niet terug vinden, hij staat dus net buiten de foto  ;D

In dit geval echter zie je in nagenoeg hetzelfde scherptegebied 2 strandlopers waarvan 1 zeker een Kleine is en de andere nagenoeg even groot. Ik gaf de vergelijking met de Taiga omdat een aantal mensen (waaronder ik toevallig...) die náást een Streep hebben zien staan (of in hetzelfde 'scherptegebied'....) waarbij het 'enorme' verschil in grootte meteen opviel. Nu is een Kleine een fractie groter dan een Taiga en was de Streep van Zwolle wellicht een groot uitgevallen exemplaar maar zoals ik al schreef is het verschil tussen een grote Kleine en een kleine Streep nog ca. 40% en dat is toch echt aanzienlijk..... Gevoegd bij de reeds door mij en Pim genoemde kenmerken/verschillen (het door Pim genoemde argument van de vlekjes i.p.v. streepjes kan ik, ondanks de niet zó geweldige fotokwaliteit, van harte onderstrepen .. 8) ) valt Streep m.i. toch echt af en is Temmincks een prima kandidaat. Misschien wat teleurstellend voor je Jan maar het is nu eenmaal niet anders.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JandJ

ok, bedankt! het is alleen jammer dat ik hem dan dit jaar nog niet heb. maar ik kom hem vast nog wel tegen dit jaar!
en nu op naar de dwergali!
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

lreyns

Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

Folkert Jan

Citaat van: lreyns op mei 15, 2010, 17:30:16 PM
Een Plevier maar welke???



hij behoort niet tot de plevieren. het is namelijk een zomerkleed steenloper
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

lreyns

Nu had ik 'm snel gevonden...
Bedankt voor de snelle reactie  rnbflavour.



[/t][/t]

[/t][/t]
[/t][/t]

 
Orde:Pleviervogels (Charadriiformes)
Familie:Strandlopers (Scolopacidae)
Lengte:21 tot 24 cm
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

C.Dekker

ben ik ook weer eens met twee onbekende voor mij deze zaten op het wad tussen de zilverplevieren kan iemand mij vertellen wat het zijn??
mijn dank is weer groot
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Stijn E.

De 1e is Groenpootruiter, en voor de 2e zou ik zeggen Zwarte Ruiter (EDIT: De vogel op de voorgrond althans)  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robertmeer

Citaat van: C.Dekker op mei 15, 2010, 18:24:10 PM
ben ik ook weer eens met twee onbekende voor mij deze zaten op het wad tussen de zilverplevieren kan iemand mij vertellen wat het zijn??
mijn dank is weer groot
Beide Rosse Grutto's (en op foto 2 een Bonte Strandloper).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Stijn E.

Citaat van: Robertmeer op mei 15, 2010, 18:35:02 PM
Citaat van: C.Dekker op mei 15, 2010, 18:24:10 PM
ben ik ook weer eens met twee onbekende voor mij deze zaten op het wad tussen de zilverplevieren kan iemand mij vertellen wat het zijn??
mijn dank is weer groot
Beide Rosse Grutto's (en op foto 2 een Bonte Strandloper).

Dan kijk ik dus blijkbaar erg scheel...  :rolleye:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Folkert Jan

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 15, 2010, 19:01:25 PM
Citaat van: Robertmeer op mei 15, 2010, 18:35:02 PM
Citaat van: C.Dekker op mei 15, 2010, 18:24:10 PM
ben ik ook weer eens met twee onbekende voor mij deze zaten op het wad tussen de zilverplevieren kan iemand mij vertellen wat het zijn??
mijn dank is weer groot
Beide Rosse Grutto's (en op foto 2 een Bonte Strandloper).

Dan kijk ik dus blijkbaar erg scheel...  :rolleye:

De foto's zijn niet echt van goede kwalliteit, maar op de eerste foto is duidelijk de lengte van de snavel te zien die veel langer is dan die van groenpootruiter. en misschien licht het aan je beeldscherm, maar met wat fantasie zie je toch de "rode" kleur van de rosse grutto op de onderste foto doorkomen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

kareldas

Op de foto zag ik pas de oorzaak van het verstoren van een grote groep kemphanen. Ik kan er net geen chocolade van maken. Iemand van jullie wel?
Vriendelijke groet,
Karel Das

Jarinka

Dat lijkt me een Torenvalk vrouw :)
Groeten, Jarinka Heijink

Timo Roeke

Ga ik ook voor.. tenzij je me nu gaat vertellen dat de vogel duidelijk groter is dan een torenvalk.

frankmeer

Boomleeuwerik en de valk lijkt me een Smelleken.
Frank van der Meer

C.Dekker

ik hou het dan ook maar op de rosse grutto (een nieuwe soort voor mij erbij 2 nieuwe vandaag dus) en ja zaten op een meter of 100 langs de waterlijn en dan kom ik met mn 300 mm lens net te kort dus erg vergroot vandaar
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

frankneijts

Citaat van: frankmeer op mei 15, 2010, 20:18:11 PM
Boomleeuwerik en de valk lijkt me een Smelleken.

Opvallend brede flankstrepen zijn typisch voor wijfjeskleed Smelleken....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick w

Wat heb ik hier gesnapt? Maat mus of iets groter, slank, zingt. Gezien in Midden-Delfland. Ben niet zo goed in Kleine Bruine Vogeltjes  :-[

Bedankt, en groet,
Nick W

C.Dekker

#412
welke soorten staan hier op ?
Misschien is deze wat duidelijker zouden dus ook weer de rosse gruttos moeten zijn
en zijn het zilverplevieren op de andere foto?ik dacht van wel
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

frankneijts

Citaat van: nick w op mei 15, 2010, 20:26:25 PM
Wat heb ik hier gesnapt? Maat mus of iets groter, slank, zingt. Gezien in Midden-Delfland. Ben niet zo goed in Kleine Bruine Vogeltjes  :-[

Bedankt, en groet,
Nick W

't Vangt vliegen....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Timo Roeke

Citaat van: C.Dekker op mei 15, 2010, 21:05:01 PM
welke soorten staan hier op ?
Misschien is deze wat duidelijker zouden dus ook weer de rosse gruttos moeten zijn
en zijn het zilverplevieren op de andere foto?ik dacht van wel
Bonte Standloper is het hele kleintje met de zwarte vlek op zijn buik/borst. Er lopen inderdaad ook rosse grutto's. Die tweede foto zijn inderdaad zilverplevieren.

Timo Roeke

Citaat van: frankneijts op mei 15, 2010, 21:10:14 PM
Citaat van: nick w op mei 15, 2010, 20:26:25 PM
Wat heb ik hier gesnapt? Maat mus of iets groter, slank, zingt. Gezien in Midden-Delfland. Ben niet zo goed in Kleine Bruine Vogeltjes  :-[

Bedankt, en groet,
Nick W

't Vangt vliegen....
subtiel :)

nick w

Dank je Frank,  :duim: 

Grauwe, neem ik aan, gezien de streepjes? Ik zal 'm invoeren..

Groet,
Nick W

frankneijts

Citaat van: nick w op mei 15, 2010, 21:20:45 PM
Dank je Frank,  :duim: 

Grauwe, neem ik aan, gezien de streepjes? Ik zal 'm invoeren..

Groet,
Nick W

Heel goed...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

kareldas

@ Jarinka, Timo & Frank,
Torenvalk zou gezien de verhouding met de kemphanen wel kunnen, smelleken lijkt mij te klein, alhoewel de bandering van de staart wel erg lijkt. Voorlopig ga ik toch maar voor de torenvalk.
Vriendelijke groet,
Karel Das

nick w

Citaat van: frankneijts op mei 15, 2010, 21:42:06 PM
Citaat van: nick w op mei 15, 2010, 21:20:45 PM
Dank je Frank,  :duim: 

Grauwe, neem ik aan, gezien de streepjes? Ik zal 'm invoeren..

Groet,
Nick W

Heel goed...... 8)

;D :rolleye:

Nick W