WAT STAAT ER OP MIJN FOTO?

Gestart door BWoets, april 07, 2010, 10:01:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

DeHaas

Citaat van: frankneijts op mei 09, 2010, 22:56:42 PM
Beetje grijzige vogel(s) met een 'open' gezicht (geen teugel), brede flankstreping, donkere snavel: allemaal duidend op Graspieper in (gevorderd) voorjaar.
@Frank,
Begrijp ik het goed dat vogel 1, vogel 4 en vogel 3a en vogel3b (gister door mij geplaatst) allemaal graspiepers zijn?


@Allen,
mag ik mijn post "reactie #339" in dit topic nog even onder de aandacht brengen? Ik ben namelijk heel benieuwd of ik het goed heb...  :P
Citaat van: DeHaas op mei 09, 2010, 22:38:26 PM
Is foto 100509_vogel2 een roodborsttapuit vrouw? Vlak daarvoor heb ik een roodborsttapuit man gefotografeerd.
Hartelijk dank!

Groeten,
Nanny de Haas

frankneijts

Citaat van: Jarinka op mei 10, 2010, 17:10:34 PM
En profil heb ik niet, hij zat aan de knoppen van de boom te plukken. Dit zijn verder de enige twee foto's waar de snavel op staat.

Op de bovenste foto kun je zien dat de bevedering nog niet 50% van de snavel bedekt (veel minder zelfs): bij Raaf is dat méér dan 50%, de vogel is dus een Zwarte Kraai.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: DeHaas op mei 10, 2010, 18:40:59 PM
Citaat van: frankneijts op mei 09, 2010, 22:56:42 PM
Beetje grijzige vogel(s) met een 'open' gezicht (geen teugel), brede flankstreping, donkere snavel: allemaal duidend op Graspieper in (gevorderd) voorjaar.
@Frank,
Begrijp ik het goed dat vogel 1, vogel 4 en vogel 3a en vogel3b (gister door mij geplaatst) allemaal graspiepers zijn?


@Allen,
mag ik mijn post "reactie #339" in dit topic nog even onder de aandacht brengen? Ik ben namelijk heel benieuwd of ik het goed heb...  :P
Citaat van: DeHaas op mei 09, 2010, 22:38:26 PM
Is foto 100509_vogel2 een roodborsttapuit vrouw? Vlak daarvoor heb ik een roodborsttapuit man gefotografeerd.
Hartelijk dank!

Allemaal Graspiepers en inderdaad een Robotap-wijfje Nanny.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

DeHaas

Groeten,
Nanny de Haas

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

jb235

hallo,
wie kan mij zeggen welke gele kwik dit is?

Foto is gemaakt in de polder bij Nijkerk op 09-05-2010
Groeten Jan

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jb235

ok bedankt.
Ik had hem als gewone gele kwik staan, dus dan zal ik hem wijzigen.

Groeten Jan
Groeten Jan

HPM

De gewone heeft een lichte wenkbrauwstreep.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

DeHaas

Zilvermeeuw of toch stormmeeuw?
Lokatie Rijn bij Arnhem
Groeten,
Nanny de Haas

Jarinka

Kleine Mantelmeeuw, op de tweede foto zie je dat de bovenkant van de vleugels erg donker is. Die zijn lichter bij Zilvermeeuw.
Groeten, Jarinka Heijink

DeHaas

Dat is idd ook nog een optie. Ook na het spelen met helderheid, middentonen e.d. blijft de bovenkant donker. Ik dacht eerst dat het een (schaduw/fotografisch)effect was, nu lijkt dat niet zo te zijn. Hartelijk dank!
Groeten,
Nanny de Haas

JandJ

vandaag met 2 (andere) vogelextremisten naar tiengemeten geweest. daar hebben we wat leuke steltjes en andere krentjes gezien. voor het eerst zelf kleine strandlopers op naam gebracht, e.d. die kom je namelijk niet veel tegen in IJsselmonde  :'(
getreepte strand helaas niet kunnen ontdekken tussen alle bontbekken, kanoeten, bontjes, temmincks en kleintjes. allen in prachtig zomerkleed.
vanavond liet ik aan een andere vogelaar de foto's van de kleine strandlopers zien. op 1 foto stond ook een andere vogel.
(dan bedoel ik natuurlijk de vogel op lage poten rechtsboven de kleine strandloper ;) )
die kan ik me niet meer herinneren dat ik hem gezien heb. we begonnen een beetje in de richting van 'streep' te denken. vooral vanwege de scherpe afscheiding en omdat er geen gelijkende steltjes in ons opkwamen.
wie weet of dit een echte gestreepte strandloper is? 't is toch geen temmincks? het is i.t.t. de buizerd de enige foto van dit beestje...

ps: heel erg handig topic!!!  :duim:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HJDT

Het is dan wel niet zo'n beste foto maar hij staat er maar wel op!!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jan vH

Citaat van: DeHaas op mei 12, 2010, 22:53:25 PM
Dat is idd ook nog een optie. Ook na het spelen met helderheid, middentonen e.d. blijft de bovenkant donker. Ik dacht eerst dat het een (schaduw/fotografisch)effect was, nu lijkt dat niet zo te zijn. Hartelijk dank!
Ik zou hier Grote Mantelmeeuw nog niet durven uitsluiten. Misschien even de vraag stellen in het Meeuwenforum, als je zeker wilt zijn? Het is trouwens wel een mantelmeeuw, dus geen Zilvermeeuw of Stormmeeuw.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

cekay

#375
vanmorgen deze langsnavel op de heide van de kampina.

tegenlicht snel toestel pakken en afdrukken.
helaas een belabberde foto, maar jullie verbazen me wel vaker.

het beestje maakte een brommend geluid  brrrrrrrrrr brrrrrrrrr/ roeoeoeoe roeoeoe

met vriendelijke groet

Carl Nolte

HPM

Citaat van: cekay op mei 13, 2010, 12:37:54 PM
vanmorgen deze langsnavel op de heide van de kampina.

tegenlicht snel toestel pakken en afdrukken.
helaas een belabberde foto, maar jullie verbazen me wel vaker.

het beestje maakte een brommend geluid  brrrrrrrrrr brrrrrrrrr/ roeoeoeoe roeoeoe

Een Wulp met buitenboordmotor?  :)
Nee hoor, vast een Watersnip.
Luister naar het gebrom http://www.xeno-canto.org/europe/recording.php?XC=36487

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

cekay

het geluid klopt helemaal Herman, :duim:

hartelijk dank
met vriendelijke groet

Carl Nolte

peterflits

Het blijft moeilijk de steltlopers
Graag jullie advies.

bvd

Foto 1



Foto 2

Mijn laatste nieuwe waarneming Poelruiter

Maarten Sluijter

.

peterflits

Bedankt!

weer wijzer hoop ik. :P
Mijn laatste nieuwe waarneming Poelruiter

Folkert Jan

Citaat van: peterflits op mei 13, 2010, 14:30:09 PM
Bedankt!

weer wijzer hoop ik. :P

zolang je nu weet waarom het die soorten zijn wel anders heb je de volgende keer hetzelfde probleem
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: jandj op mei 12, 2010, 23:26:17 PM
vandaag met 2 (andere) vogelextremisten naar tiengemeten geweest. daar hebben we wat leuke steltjes en andere krentjes gezien. voor het eerst zelf kleine strandlopers op naam gebracht, e.d. die kom je namelijk niet veel tegen in IJsselmonde  :'(
getreepte strand helaas niet kunnen ontdekken tussen alle bontbekken, kanoeten, bontjes, temmincks en kleintjes. allen in prachtig zomerkleed.
vanavond liet ik aan een andere vogelaar de foto's van de kleine strandlopers zien. op 1 foto stond ook een andere vogel.
(dan bedoel ik natuurlijk de vogel op lage poten rechtsboven de kleine strandloper ;) )
die kan ik me niet meer herinneren dat ik hem gezien heb. we begonnen een beetje in de richting van 'streep' te denken. vooral vanwege de scherpe afscheiding en omdat er geen gelijkende steltjes in ons opkwamen.
wie weet of dit een echte gestreepte strandloper is? 't is toch geen temmincks? het is i.t.t. de buizerd de enige foto van dit beestje...

ps: heel erg handig topic!!!  :duim:

nee zeker geen temmincks. die is toch grijzer op de rug en heeft op de flank een kleine krul (als bij oeverloper, maar dan minder aanwezig) mooie streep dus! ik ben jaloers. heb hem dit jaar nog niet  :'(
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op mei 13, 2010, 16:30:00 PM
Citaat van: jandj op mei 12, 2010, 23:26:17 PM
vandaag met 2 (andere) vogelextremisten naar tiengemeten geweest. daar hebben we wat leuke steltjes en andere krentjes gezien. voor het eerst zelf kleine strandlopers op naam gebracht, e.d. die kom je namelijk niet veel tegen in IJsselmonde  :'(
getreepte strand helaas niet kunnen ontdekken tussen alle bontbekken, kanoeten, bontjes, temmincks en kleintjes. allen in prachtig zomerkleed.
vanavond liet ik aan een andere vogelaar de foto's van de kleine strandlopers zien. op 1 foto stond ook een andere vogel.
(dan bedoel ik natuurlijk de vogel op lage poten rechtsboven de kleine strandloper ;) )
die kan ik me niet meer herinneren dat ik hem gezien heb. we begonnen een beetje in de richting van 'streep' te denken. vooral vanwege de scherpe afscheiding en omdat er geen gelijkende steltjes in ons opkwamen.
wie weet of dit een echte gestreepte strandloper is? 't is toch geen temmincks? het is i.t.t. de buizerd de enige foto van dit beestje...

ps: heel erg handig topic!!!  :duim:

nee zeker geen temmincks. die is toch grijzer op de rug en heeft op de flank een kleine krul (als bij oeverloper, maar dan minder aanwezig) mooie streep dus! ik ben jaloers. heb hem dit jaar nog niet  :'(

Wel een erg klein Streepje dan toch......en waarom geen Temmincks dan? Blijkbaar zit de vogel niet heel ver van de Kleine af (bijna even 'scherp') en lijkt dan nagenoeg even groot. De borsttekening is helemaal recht met in het midden wat minder zware tekening zelfs (bij Streep vaak in een puntje uitlopend en tekening in het midden meer solide). Temmincks kunnen aardig rossig zijn in zomerkleed en die 'krul' is vaak niet aanwezig/niet te zien (plaatje).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Tja grootte inschatten vanaf zo'n foto vind ik lastig. en helaas kan ik geen foto vinden waar een mooie grote streep samen met een kleine strandloper op staat. wel staat er een foto in de database met een streep naast een bontbekplevier, waarbij de streep toch wel een stukje kleiner lijkt dan de bontbek en het misschien onder de juiste omstandigeheden op een foto samen met een kleine toch niet veel groter zal lijken. ik heb inderdaad foto's gevonden waarbij de krul van temmincks niet te zien is omdat de vogel wat ineengedoken zit (foerangerend). echter kan ik geen foto's vinden waarbij het verschil in kleur tussen vleugels en borststreping zo aanwezig is als hier en tevens niet zo "warm" is terwijl ik dat wel weer goed vind passen op streep.
verder doet mij de koptekening ook meer richting streep denken.

naar aanleiding van je argumenten is het misschien wat te voorbarig om dit een zekere streep te noemen, maar ik vind het in ieder geval veel meer streep dan temminck.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op mei 13, 2010, 18:58:58 PM
Tja grootte inschatten vanaf zo'n foto vind ik lastig. en helaas kan ik geen foto vinden waar een mooie grote streep samen met een kleine strandloper op staat. wel staat er een foto in de database met een streep naast een bontbekplevier, waarbij de streep toch wel een stukje kleiner lijkt dan de bontbek en het misschien onder de juiste omstandigeheden op een foto samen met een kleine toch niet veel groter zal lijken. ik heb inderdaad foto's gevonden waarbij de krul van temmincks niet te zien is omdat de vogel wat ineengedoken zit (foerangerend). echter kan ik geen foto's vinden waarbij het verschil in kleur tussen vleugels en borststreping zo aanwezig is als hier en tevens niet zo "warm" is terwijl ik dat wel weer goed vind passen op streep.
verder doet mij de koptekening ook meer richting streep denken.

naar aanleiding van je argumenten is het misschien wat te voorbarig om dit een zekere streep te noemen, maar ik vind het in ieder geval veel meer streep dan temminck.

Ik weet niet of je die Taigastrandloper vorig jaar oktober hebt getwitcht en 'm toevallig ook nog naast die Streep hebt zien staan? Zo'n Taiga is niet veel kleiner dan een Kleine........ Maar je kunt natuurlijk ook even naar de maten kijken, bijv. zoals in 'Shorebirds' zijn opgegeven: daar is de grootste Kleine bijna 40% kleiner dan de kleinste Streep.
En als je goed naar mijn fotootje van dat groepje Temmincks had gekeken had je niet op zoek hoeven gaan naar een rossige-Temmincks-zonder-krul............. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op mei 13, 2010, 19:23:50 PM
http://www.zaanstreek.waarneming.nl/waarneming/view/47942769#

Is dit de Groenlandse?

Dat zou best kunnen Jeroen maar zekerheid valt alleen in de hand te verkrijgen (biometrie). Overigens is dit geen wijfje in winterkleed: het is mei remember...?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op mei 13, 2010, 19:35:42 PM
Citaat van: Yeronimo op mei 13, 2010, 19:23:50 PM
http://www.zaanstreek.waarneming.nl/waarneming/view/47942769#

Is dit de Groenlandse?

Dat zou best kunnen Jeroen maar zekerheid valt alleen in de hand te verkrijgen (biometrie). Overigens is dit geen wijfje in winterkleed: het is mei remember...?

Nou de temperatuur doet anders vermoeden ^^
Wijzig het wel even zonder kleed. Blijft lastig. Was overigens wel duidelijk dat het geen normale Tapuit was (Oranje liep veel te ver door op de borst)
Bedankt in ieder geval :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op mei 13, 2010, 19:48:37 PM
Citaat van: frankneijts op mei 13, 2010, 19:35:42 PM
Citaat van: Yeronimo op mei 13, 2010, 19:23:50 PM
http://www.zaanstreek.waarneming.nl/waarneming/view/47942769#

Is dit de Groenlandse?

Dat zou best kunnen Jeroen maar zekerheid valt alleen in de hand te verkrijgen (biometrie). Overigens is dit geen wijfje in winterkleed: het is mei remember...?

Nou de temperatuur doet anders vermoeden ^^
Wijzig het wel even zonder kleed. Blijft lastig. Was overigens wel duidelijk dat het geen normale Tapuit was (Oranje liep veel te ver door op de borst)
Bedankt in ieder geval :)

Alle kenmerken die aan Groenlandse worden toegeschreven schijnen ook bij de nominaat voor te kunnen komen en daarom kun je hooguit spreken van "een vogel met kenmerken van..." (in jouw geval is dat overduidelijk ook het geval). In de hand echter is het niet moeilijk, alleen al op basis van de vleugellengte.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'