WAT STAAT ER OP MIJN FOTO?

Gestart door BWoets, april 07, 2010, 10:01:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

De bovenste foto in combinatie met de hoge snelheid deed mij aan een Jachtzwaluw denken.  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Chris Nibbering

Citaat van: frankneijts op mei 03, 2010, 22:53:42 PM
Citaat van: Chris Nibbering op mei 03, 2010, 22:48:10 PM
Een volkomen raadsel, waarneming op de Hoge Veluwe.

http://waarneming.nl/waarneming/view/47753388

Groeten, Chris

Lijkt me een Boomvalk. Het geluid wat je hoorde hoeft niet per se afkomstig te zijn van deze vogel.....

Dat vroeg ik me ook af, daarom ben ik direct naar de lage den toegelopen (de enige in een straal van 100m). Daar zat niets in en er was niets uitgevlogen.

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

Citaat van: Yeronimo op mei 04, 2010, 01:13:55 AM
http://www.zaanstreek.waarneming.nl/waarneming/view/47757569

Temmincks Strandloper of niet?

de kleurverdeling doet mij eerder denken aan kemphaan, maar met deze foto voor mij helaas geen zekerheid
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Ja het was s'avonds. Hingen nog wat buien, dus donker buiten.
Dit dan ook in combinatie dat hij erg ver zat en ik het met een niet zo een goede camera doe. (student, dus niet teveel geld ^^)

Ik dacht misschien zien mensen kenmerken die ik niet zie om bijvoorbeeld de Temmincks helemaal uit te sluiten...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op mei 04, 2010, 11:17:55 AM
Ja het was s'avonds. Hingen nog wat buien, dus donker buiten.
Dit dan ook in combinatie dat hij erg ver zat en ik het met een niet zo een goede camera doe. (student, dus niet teveel geld ^^)

Ik dacht misschien zien mensen kenmerken die ik niet zie om bijvoorbeeld de Temmincks helemaal uit te sluiten...

Maar dan moet je toch eerst een reden hebben om speciaal aan Temminck's te denken?

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op mei 04, 2010, 13:14:50 PM
Citaat van: Yeronimo op mei 04, 2010, 11:17:55 AM
Ja het was s'avonds. Hingen nog wat buien, dus donker buiten.
Dit dan ook in combinatie dat hij erg ver zat en ik het met een niet zo een goede camera doe. (student, dus niet teveel geld ^^)

Ik dacht misschien zien mensen kenmerken die ik niet zie om bijvoorbeeld de Temmincks helemaal uit te sluiten...

Maar dan moet je toch eerst een reden hebben om speciaal aan Temminck's te denken?

--
Groeten, Herman van der Meer

Gezien de grootte dacht ik gelijk aan een Temminck. Ik kom erg vaak in dat gebied en zie vaak tureluurs en kemphanen maar deze was duidelijk kleiner en ook anders qua kleur.
Mijn vogelboekje ernaast gehouden. Dan kom ik met de kenmerken die ik zag uit op de Temmincks Strandloper vrouwtje zomerkleed. Niet vliegend gezien en enkel ver weg door de telescoop. De foto's zijn ook door de telescoop gemaakt met een digitale camera. Hij lijkt ook te hoog op zijn/haar poten te staan en het bruin loopt te ver door. Ook tot mijn determinatie gekomen doordat de Temminck vorig jaar op bijna hetzelfde tijdstip ook daar gezien was.
Ik ga vandaag weer naar dezelfde plek. Hoop dat dit leuke vogeltje er nog zit en ik of mijn medevogelaar betere foto's kan maken om iets zekerder van de zaak te zijn.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Guus Peterse

Citaat van: Yeronimo op mei 04, 2010, 13:23:53 PMGezien de grootte dacht ik gelijk aan een Temminck. Ik kom erg vaak in dat gebied en zie vaak tureluurs en kemphanen maar deze was duidelijk kleiner
Er zitten nog wel wat maatjes tussen tureluur en temmincks in natuurlijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Yeronimo op mei 04, 2010, 13:23:53 PM
[...]
Mijn vogelboekje ernaast gehouden. Dan kom ik met de kenmerken die ik zag uit op de Temmincks Strandloper vrouwtje zomerkleed. [...] Ook tot mijn determinatie gekomen doordat de Temminck vorig jaar op bijna hetzelfde tijdstip ook daar gezien was.
[...

Hoe zie je dan het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje?
Ik kan me ook voorstellen dat daar vorig jaar om deze tijd wel meer soorten zijn gezien.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op mei 04, 2010, 13:42:26 PM
Citaat van: Yeronimo op mei 04, 2010, 13:23:53 PM
[...]
Mijn vogelboekje ernaast gehouden. Dan kom ik met de kenmerken die ik zag uit op de Temmincks Strandloper vrouwtje zomerkleed. [...] Ook tot mijn determinatie gekomen doordat de Temminck vorig jaar op bijna hetzelfde tijdstip ook daar gezien was.
[...

Hoe zie je dan het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje?
Ik kan me ook voorstellen dat daar vorig jaar om deze tijd wel meer soorten zijn gezien.

--
Groeten, Herman van der Meer

Ik gebruik de 'Nieuwe Zakgids Vogels' van Peter Hayman.
En haal die tekens door elkaar. Ik dacht juist aan een mannetje. Mannetje heeft kortere staart volgens de gids. Dit dacht ik zelf ook waar te nemen.
Maar ga nu weer die kant op. Kijken of het wat oplevert.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

smaab

Ik was in Extremadura. Wat zijn dit voor meeuwen?
RSmabers

HPM

Citaat van: Yeronimo op mei 04, 2010, 13:49:32 PM
Citaat van: HPM op mei 04, 2010, 13:42:26 PM
Citaat van: Yeronimo op mei 04, 2010, 13:23:53 PM
[...]
Mijn vogelboekje ernaast gehouden. Dan kom ik met de kenmerken die ik zag uit op de Temmincks Strandloper vrouwtje zomerkleed. [...] Ook tot mijn determinatie gekomen doordat de Temminck vorig jaar op bijna hetzelfde tijdstip ook daar gezien was.
[...

Hoe zie je dan het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje?
Ik kan me ook voorstellen dat daar vorig jaar om deze tijd wel meer soorten zijn gezien.

--
Groeten, Herman van der Meer

Ik gebruik de 'Nieuwe Zakgids Vogels' van Peter Hayman.
En haal die tekens door elkaar. Ik dacht juist aan een mannetje. Mannetje heeft kortere staart volgens de gids. Dit dacht ik zelf ook waar te nemen.
Maar ga nu weer die kant op. Kijken of het wat oplevert.

Goed idee. Neem dan wel een nauwkeurige maatlat mee, want het verschil in staartlengte tussen mannetje en vrouwtje is gemiddeld nog geen millimeter.  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: smaab op mei 04, 2010, 15:26:50 PM
Ik was in Extremadura. Wat zijn dit voor meeuwen?
Volgens mij is je foto wat donker uitgevallen en zijn dit allemaal onvolwassen exemplaren van de daar meestvoorkomende meeuwensoort.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

smaab

Nou mn vogelgids ligt daar nog ergens maar ik kan denk ik kiezen uit: kleine mantelmeeuw en kleine mantelmeeuw? Ik meen deze eerder gezien te hebben daar.
RSmabers

C.Dekker

2 Vraagjes nou ja vraagjes ik dacht zelf aan graspieper en rietzanger
alvast bedankt
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

C.Dekker

dit zou dan een graspieper moeten zijn volgens mij
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Denro

Eerste foto zeker een rietzanger!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

C.Dekker

Mijn dank is groot ik leer het nog wel eens
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

C.Dekker

ben ik weer eens met twee vraagjes is de ene een rotgans en wat is het voor eentje op het draad?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

stefanhageman

Bovenste 2 inderdaad rotganzen en op de onderste is een graspieper te zien(is o.a. te zien aan de lange achterteennagels).
Stefan Hageman


Helen Commandeur

Hallo,

Foto gemaakt in Spanje, Ebro delta - aan zee.
Twee vogels met melodieuze zang.

Alvast bedankt en groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

frankneijts

Zo te zien en 'rietzanger' van het geslacht Acrocephalus die hier mooi laat zien dat die naam (betekent 'punthoofd') aardig gekozen is! Gezien het ontbreken van duidelijke (kop-)kenmerken en de relatief fijne snavel is de keuze uit 3 denk ik: Kleine Karekiet, Bosrietzanger en Struikrietzanger. De eerste valt af vanwege de zang de je toch echt niet melodieus kunt noemen (o.a. ondersteund door wenkbrauwstreapje waarin bovenste deel oogring wegvalt, bij KK meestal gehele oogring goed zichtbaar) maar de keuze tussen de andere 2 is met deze foto niet te doen helaas. Bosriet ligt natuurlijk het meest voor de hand (Struikriet ook in Spanje zeldzaam) dus die zal het dan ook wel zijn denk ik.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Stijn en ik waren gisteren in de Oostvaardersplassen, en zagen daar dit niet-schuwe vogeltje. Hij bleef een poosje mooi zitten. Hij zong voor zover ik weet als Kleine Karekiet, maar nu ik achteraf naar de kop kijk is de oogstreep daar wel erg licht voor. Dit is de enige foto die ik heb, Stijn heeft er nog meer.
Is het wel gewoon Kleine Karekiet?
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Nee, dit is een Rietzanger.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Ted van der Knaap

Robotap of Paap?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Wil

Ik zie er toch meer een robotap in.
Wenkbrauwstreep bij paapje is breder en loopt verder door achter het oog.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'