WAT STAAT ER OP MIJN FOTO?

Gestart door BWoets, april 07, 2010, 10:01:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Post hier je foto's met de vraag wat je hebt waargenomen en je krijgt meestal binnen enkele minuten reactie!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jarinka

Zijn aparte topics, bijvoorbeeld in De Frisse Blik, daar niet handiger voor?
Groeten, Jarinka Heijink

diertjesvriend

ik zet een stipje, kan topics anders niet terug vinden, alleen via ongelezen berichten.
altijd handig, en leerzaam om te volgen.

BWoets

Via DFB vindt niet iedereen het terug, vandaar hier ook, en om een wildgroei aan losse topics proberen tegen te gaan, gaan we deze oplossing proberen!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Timo Roeke

Goed idee en dankzij deze kleine post van mijn kant kan ik nu elke interessante foto en leerzame opmerking blijven volgen!  :duim:

huysse

Deze vogel zat heel hoog in een populier.
Wat kan het zijn?

groet,
Marijke

Jan vH

Zie andere topic, ik denk Kneu.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

volgens mij zie ik wat geel op de vleugel, dus ik ga voor putter
Gijs

Ted van der Knaap

Vanmiddag bij de Hellegatsplaten in de buurt van de sluis, vloog naar de overkant richting Kijkhut... ...had 'm te laat in de gaten. Dit zijn de "beste" foto's.

Durft iemand te zeggen wat voor roofvogel dit is? (en evt. ook wat voor prooi!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me een Havik, Wat in de poten gaat niemand weten denk ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 10, 2010, 21:46:45 PM
Lijkt me een Havik, Wat in de poten gaat niemand weten denk ik.

Zal 'm invoeren als Havik  :duim: ... ...prooi lijkt 'n paarse kop te hebben daardoor dacht ik aan Smient maar weet niet of 'n Havik eenden slaat en of de verhouding dan wel/niet klopt!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

joostheeremans

Citaat van: Ted van der Knaap op april 10, 2010, 22:26:06 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 10, 2010, 21:46:45 PM
Lijkt me een Havik, Wat in de poten gaat niemand weten denk ik.

Zal 'm invoeren als Havik  :duim: ... ...prooi lijkt 'n paarse kop te hebben daardoor dacht ik aan Smient maar weet niet of 'n Havik eenden slaat en of de verhouding dan wel/niet klopt!

Een havik slaat eenden als hij de kans krijgt. Dit lijkt me dan ook een havik, of de prooi een smient is zou ik niet durven zeggen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

kolkie1


HPM

Herman van der Meer

Thijs Verhoef

Was gisteren toevallig in de buurt van Almelo en het Gravenbos even bezocht. Naast de Siberische Taling ook even op zoek geweest naar de Middelste Bonte specht. Heb alleen niet zoveel ervaring met deze soort (komt natuurlijk ook niet zoveel voor) en wil daarom even een check voordat ik hem invoer.

Als positieve kenmerken zie ik de bandering op de rug en de wangstreep die niet tot in de nek doorloopt.

Ben benieuwd naar evt. reacties.

Groet!

Thijs

Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.

Jeroen Nagtegaal

Prima Middelste, oa ook de roze onderdelen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Verhoef

Oke leuk. Mijn eerste! Dank je voor je reactie.

Om er nog wat van te leren: Met 'roze onderdelen', bedoel je dan dat de stuit meer roze is dan uitgesproken rood bij bijv. grote bonte specht?
Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Thijs Verhoef op april 12, 2010, 11:35:22 AM
Om er nog wat van te leren: Met 'roze onderdelen', bedoel je dan dat de stuit meer roze is dan uitgesproken rood bij bijv. grote bonte specht?
Ja,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Timo Roeke

Goed te horen dat er meer vogelaars Almelo intrekken! Een goed bos voor iedereen die de middelste bonte specht, zwarte specht, groene specht en een vreemde koude eend wil zien.

Certhia

Citaat van: Thijs Verhoef op april 12, 2010, 11:35:22 AM
Oke leuk. Mijn eerste! Dank je voor je reactie.

Om er nog wat van te leren: Met 'roze onderdelen', bedoel je dan dat de stuit meer roze is dan uitgesproken rood bij bijv. grote bonte specht?




Onderstaartdekveren. Niet de stuit want die zit boven de staart  namelijk.


Groetjes


Marc

frankneijts

Die "gebandeerde rug" en het vele wit in de vleugel is natuurlijk niet normaal voor een Mibo! Vermoedelijk is dit een leucistisch exemplaar. Normaal hebben Mibo's een zwarte rug, net als Grote Bonte.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

Zijn deze 3 zangertjes allemaal Fitis?  (..iig geen Tjif)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Folkert Jan

1 en 3 wel
2 kan ik zo niet zeggen. zongen ze niet?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ted van der Knaap

Citaat van: rnbflavour op april 12, 2010, 20:28:01 PM
zongen ze niet?

Heb ze wel horen zingen maar ben niet goed in geluiden herkennen... ...ze zongen iig geen tjif-tjaf, tjif-tjaf, vandaar dat die uit te sluiten zijn.
Heb ze overigens gespreid gezien.. ..en ben niet bedreven in alle vogelgeluiden
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jarinka

http://waarneming.nl/waarneming/view/47318220
Kan iemand hier wat mee? Vanmiddag gezien. Ik hoorde opeens een vogel die me niet bekend voorkwam (komt redelijk veel voor), dus heb het geluid opgenomen. Heb daarna snel een paar foto's kunnen maken. Mijn gedachtes waren Zwart-, Mat- of Glanskop, maar de zang klinkt te complex voor Mat- en Glanskop en te simpel voor Zwartkop.
Groeten, Jarinka Heijink

Lonnie Bregman

Citaat van: Jarinka op april 12, 2010, 21:09:09 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/47318220
Kan iemand hier wat mee? Vanmiddag gezien. Ik hoorde opeens een vogel die me niet bekend voorkwam (komt redelijk veel voor), dus heb het geluid opgenomen. Heb daarna snel een paar foto's kunnen maken. Mijn gedachtes waren Zwart-, Mat- of Glanskop, maar de zang klinkt te complex voor Mat- en Glanskop en te simpel voor Zwartkop.
Dit is gewoon een Zwartkop hoor. Ik heb hem dit jaar nog niet! :duim:
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

Citaat van: lonnie20 op april 12, 2010, 21:13:40 PM
Citaat van: Jarinka op april 12, 2010, 21:09:09 PMhttp://waarneming.nl/waarneming/view/47318220
Kan iemand hier wat mee? Vanmiddag gezien. Ik hoorde opeens een vogel die me niet bekend voorkwam (komt redelijk veel voor), dus heb het geluid opgenomen. Heb daarna snel een paar foto's kunnen maken. Mijn gedachtes waren Zwart-, Mat- of Glanskop, maar de zang klinkt te complex voor Mat- en Glanskop en te simpel voor Zwartkop.
Dit is gewoon een Zwartkop hoor. Ik heb hem dit jaar nog niet! :duim:
Ik dit jaar al twee keer, de eerste keer op 31 maart. Was een best vroege! Bedankt voor je hulp :).
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Inderdaad een Zwartkop, een mannetje. Ik had de eerste 1 dag later dan jij, op 1 april, geen grapje ;)
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Citaat van: Jarinka op april 12, 2010, 21:14:49 PM
Citaat van: lonnie20 op april 12, 2010, 21:13:40 PM
Citaat van: Jarinka op april 12, 2010, 21:09:09 PMhttp://waarneming.nl/waarneming/view/47318220
Kan iemand hier wat mee? Vanmiddag gezien. Ik hoorde opeens een vogel die me niet bekend voorkwam (komt redelijk veel voor), dus heb het geluid opgenomen. Heb daarna snel een paar foto's kunnen maken. Mijn gedachtes waren Zwart-, Mat- of Glanskop, maar de zang klinkt te complex voor Mat- en Glanskop en te simpel voor Zwartkop.
Dit is gewoon een Zwartkop hoor. Ik heb hem dit jaar nog niet! :duim:
Ik dit jaar al twee keer, de eerste keer op 31 maart. Was een best vroege! Bedankt voor je hulp :) .

Ik wil je niet aanvallen, maar vraag me af: je hebt deze vogel goed gehoord, en de foto's zijn heel duidelijk en je bent bekend met de soort. waar ging het hier dan mis?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

@De MiBo van Thijs: In dit topic is de bewuste vogel al wat uitgebreider besproken.
@Jarinka's zwartkop: Als ik me goed herinner vertelde Frank N. dat zwartkoppen vaak wat 'op gang' lijken te moeten komen in het vroege voorjaar. Ik hoorde er gisteren juist een uit volle borst zingen, waardoor ik (vaste prik, elk voorjaar weer) tot ik het beest in de kijker kreeg eerst dacht: Dit zal toch zeker m'n eerste (vroege!) tuinfluiter van het jaar zijn. Wat mij helpt - maar ezelsbruggetjes voor geluiden werken voor iedereen anders - is dat zwartkop tussen al het grasmussen-geknars door, altijd een korte frase heldere noten stopt. Ook bij Jarinka is die te horen, vlak voor dat de vogel voor de tweede keer 'ademhaalt'. Dat 'motiefje' is bij zwartkop vroeg of laat altijd wel te horen, en klinkt altijd zo'n beetje hetzelfde.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers