Hoofdmenu

Paddestoel

Gestart door ac.billekens, juli 24, 2006, 11:27:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Gisteren troffen wij dit aan tijdens een wandeling bij het Zwart Water in Venlo.
Wij heben geen idee wat dit is. Wie kan ons helpen met de naam.

Alina & Chris

fungi_nl

Gezien de kleur zou dit een al wat verdroogde specie kunnen zijn van de 922070 Fuligo septica (L.) Wiggers --> Heksenboter. Normaal gesproken zijn deze fel geel.

a.houter

Misschien verdrogend, maar het is ook heel goed mogelijk dat dit het kapselstadium aan het worden is. Fuligo kapselt zich ook in om vervolgens tot een bruin poeder te transformeren; de sporenmassa.

(Ik vraag mij af hoeveel van die kapsels al uitgescholden zijn voor Zilverige boomkussens).
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

#3
Waarschijnlijk redelijk veel, maar niet binnen waarneming.nl zo te zien. ;)

Dit zijn alle bij waarneming.nl geregistreerde zilveren boomkussens met foto.

http://www.waarneming.nl/soort.php?tab=foto&id=16906

En dit zijn de fuligo septica's met foto binnen waarneming.nl.

http://www.waarneming.nl/soort.php?tab=foto&id=18428

a.houter

...ik bedoelde in het algemeen John, niet specifiek hier... :duim:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Uiteraard, dat begreep ik. B)
Voor de mensen die het niet wisten heb ik de twee even anast elkaar gezet om goed de verschillen te laten zien.

In sommige stadia kan ik het met goed voorstellen dat het vertwisseld kan worden.  :wacko:  

ac.billekens

#6
Alvast bedankt, maar wij zijn nog niet helemaal overtuigd. Op deze omgevallen Berk zaten 3 van deze kapsels en het lijkt is wel erg groot toeval.

Chris

fungi_nl

#7
Op wat voor manier ben je te overtuigen?  ^_^

Wanneer je een stukje op zou sturen naar Hans van Hooff conform het bericht in je gastenboek, dan heb je 100 % zekerheid. Op dit forum kunnen we alleen naar macroscopische kenmerken kijken en indien voorhanden microscopische informatie.

Bij voorkeur ook de geur, smaak, habitat, aantallen e.d. graag vermelden.
Dan kunnen we in ieder geval meer dan alleen gissen naar een naam bij een foto.

Cees Veenema

Sorry dat ik mij er mee bemoei.
Het lijkt mij een Boompuist en de boom heeft meer weg van een naaldboom dan van een Berk.
Groet,

Cees

fungi_nl

CiteerSorry dat ik mij er mee bemoei.

Waarom? Het is toch geen probleem als je een reactie geeft?
Het is tenslotte een forum.

a.houter

Kijk eens in de database van mijn waarnemingen onder 'alle foto's van de soort'. Op verschillende opnames zoals van van Stipdonk, Wim Bakker, maar ook een van Cees Veenema, heeft het plasmodium hetzelfde stadium als bovenstaande. Let o.a. op de kleur, maar vergelijk ook de kruipsporen die op jullie opname nog duidelijk aanwezig zijn. Aan de onderkant is nog wat van de oorspronkelijke kleur te zien.

...teveel overeenkomsten voor toeval.

En Cees heeft gelijk; het is naaldhout.
F. septica komt tegenwoordig op allerlei houtsoorten voor.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

Hoi allemaal,

Al een tijdje geleden zag ik bij ons op de moestuinvereniging, op grote hopen houtsnippers, dergelijke bruine korsten zoals op de foto. Eerst wist ik niet wat het waren maar later vond ik Gele Heksenboter op andere houtschilferhopen in het naburige park. Later verkleurden die van geel naar bruin zoals ik die eerder al op de moestuin had aangetroffen. Voor mij was toen het raadsel opgelost! De foto's heb ik weggegooid, jammer, want dan had je vergelijkingsmateriaal gehad.

Groeten van Marian

ac.billekens

#12
Hallo,

Na het zien van andere foto's geloof ik nu ook dat het Heksenboter is.
Iedereen bedankt.

mcbud

Deze was een paar weken geleden fel geel en mat 22 bij 12 cm. Er groeiden er vier van op een grote hoop verse houtsnippers bij het honkbalstadion van Haarlem.
Inmiddels zijn er nog twee over. Op deze is iemand gaan staan.

mcbud

Voordeel is wel dat je er aan de andere kant nu in kunt kijken: Het plasmodium is inderdaad veranderd in een kapsel rond een zwarte sporenmassa.
vr gr

marc

a.houter

Erg duidelijk, bedankt voor je bijdrage Mcbud.

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Dinant Wanningen

Hoi,

De groep Fulgio bestaat uit plusminus 14 soorten en var. die veel van elkaar weg hebben ,maar de soort op de foto lijkt veel op die ik regelmatig vindt op op snipperhout en vrij grote schuimige vruchtlichamen vormen die roodbruin tot terracottakleurig zijn  Fulgio rufa-Roestbruin kalkkussen.
Groet ,Dinant


a.houter

Je hebt helemaal gelijk Dinand: daar lijkt het i.d.d. ook op. Maar kijk even naar het kruipspoor, daar zie je nog restanten van de gele kleur van F. septica.
F. rufa heeft meen ik, meer bloedrode kleuren, voordat-ie kapselt.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Dinant Wanningen

#18
Hoi Andre,

Volgens Nannega-Bremekamp is het plasmodium ook geel bij F.rufa  ,F.rufa is zeer verwant aan F.septica en wordt door velen als varieteit daarvan opgevat je ziet het is geen makkelijke soort  ,de eerste foto kan inderdaad F.septica zijn maar die ik bedoelde de tweede en de derde foto is volgens mij naar de grote van de afdruk van de voetzool F.rufa    ,F.rufa maakt de grootste aethalia-vruchtlichamen in het geslacht Fulgio.
Groet ,Dinant


a.houter

Ha, Dinand, misverstandje dus.

Ik had niet begrepen dat je alleen de foto's van Mcbud bedoelde.
De grootte van F. rufa heb ik eigenlijk nooit in verband gebracht met die soort. Klinkt plausibel, ik ga dat eens nakijken.

Bedankt en groeten,

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci