gal op zomereik

Gestart door ruudw, mei 15, 2010, 21:27:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudw

Ik vond deze gal op een zomereik in de duinen.
Kan iemand mij de naam geven?
Alvast bedank    Ruud

AnneTanne

Volgens mij een blosgalletje of kersgalletje (veroorzaakt door de galwesp Trigonaspis megaptera, de niergalwesp).
"bolvormige tot eivormige gallen, soms met knobbeltjes, sappig, 3-10 mm in doosnede, wit tot rood verkleurd. Vaak onder mos en aarde verstopt. Vooral aan bij de bases van eikenstammen groeiende dunne, eenjarige takjes." (Uit het 'Gallenboek')

"Trigonaspis megaptera veroorzaakt voorjaarsgallen uit slapende knoppen aan de basis van strammen van eik, maar ook op eenjarige takken. Vaak groeien de gallen ongezien onder mos en grond. De gallen zien er sappig uit en zijn vaak bleek wit tot roze of donker roze tot rood. De gallen zijn rond en 3 tot 10 mm en ze verschijnen in april, begin mei. De wespen sluipen uit in mei, begin juni. Jammer genoeg is deze soort niet te onderscheiden van de voorjaarsgallen van een andere galwesp, Trigonaspis synaspis. Volgens DvL is deze gall veel minder algemeen en groeit ze nog meer verborgen onder mos en grond. De asexuele zomergeneratie van beide soorten zijn gelukkig makkelijker te onderscheiden, dus een eenvoudige zomercheck ter paatse lost dit identiteitsprobleem snel op." (Plantengallen.com, scroll naar helemaal onderaan)

ruudw

Hallo Anne,
Bedankt voor de uitvoerige uitleg.

mvg   Ruud