Schandalig is het gewoon!

Gestart door vlindersdigitaal, juli 23, 2006, 23:44:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Voor de liefhebbers:


Jeroen

gardensafari

Unieke foto, lijkt mij. Ik heb eerst al mijn boekjes afgestruind, maar daar kwam ik iets dergelijks niet tegen. Toen bedacht ik mij waar deze draad over ging en kwam inderdaad op het web gelijkende foto's tegen, maar hier zijn die uitsteeksels wel héél erg groot.
En ik maar denken dat de slakrupsvlinderrupsjes op slakken leken, deze compleet met voelhoorns eigenlijk nog veel meer....

Leuk , bedankt.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arno van Stipdonk

#32
De titel van dit topic is misschien wel een beetje ongelukkig gekozen. In een natuurgebied hier ergens rond Weert is de Weerschijnvlinder ook een aantal jaren voorgekomen. De mensen die in dit gebied vlinders inventariseerden wisten dit, echter hebben ze dit altijd geheim gehouden. Echter hebben ze dit ook nooit aan de beheerders van dit gebied vertelt. Erg pijnlijk want nadat de beheerders een aantal wilgen verwijderd hebben in het gebied is ook de Weerschijnvlinder nooit meer waargenomen.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat waarnemers zeker belangrijk zijn voor de natuur (als ze deze gegevens tenminste doorgeven, direct of indirect, aan de beheerders van het gebied). Maar mensen, doe het alsjeblieft met respect voor de natuur!
Ik heb verder geen oordel over soortenjagers of mensen die alleen monitoren, zolang het maar met respect voor de natuur gedaan wordt.
Ook ik ga wel eens van het pad........(zonder vergunning) maar let daarbij zeker op wat ik doe zodat ik niks beschadig. Of ik een soortenjager ben is verder niet relevant.

Windekind

CiteerNatuurlijk begrijp ik wel dat iedereen graag bijzonderheden wil zien. Het bevreemdt me echter dat ik vaak mensen tegenkom die de bijzondere planten, insecten enz. in een terrein wel kennen en wanneer je ze vraagt naar een simpel grasje of iets anders het antwoord schuldig blijven. Vaak reist men ver om iets te zien. Dat begrijp ik niet. De leuke dingen vind ik meestal in mijn direkte omgeving en niet omdat ik ze zoek maar omdat ik probeer een gebied zo volledig mogelijk in kaart te brengen.
Corry,

dan hoef je nooit meer van de boerderij af te komen, want ik garandeer je dat je daar de komende tientallen/honderden  jaren nog nieuwe dingen kan ontdekken als je alle organismen in ogenschouw neemt.

:D

groetjes,

Elmar.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

gardensafari

#34
Ja, op en om een boerderij komen zeker 600 keversoorten voor. Pas als je die allemaal hebt gevonden mag je de rest van de wereld weer in. Deerne, waar ben je aan begonnen?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Reinaerde

Eerlijk gezegd doet deze hele discussie aan als inteelt navelstaarderij. Natuurlijk is het niet goed wat er in De Brand is gebeurd, maar het stelt niets voor bij de werkelijke problemen. 99,9999% van onze landgenoten zal het worst zijn wat er met vlinders gebeurt. De Grote weerschijnvlinder wordt niet met uitsterven bedreigd in Europa, dat hij uit ons land zou verdwijnen zou ik wel heel triest vinden. Het probleem is niet de individuele freak maar het verlies aan geschikte biotopen, vervuiling, verdroging, versnippering etc.etc. Kijk eens naar de beleidsmakers binnen de overheid of het zakenleven aan hen zal het overleven van de soort in Nederland niet liggen. We zijn ons als verwende westerlingen pas voor de natuur gaan interesseren toen het bijna te laat was, en nog, kijk wat er zich afspeelt rond het Naardermeer. Thijsse draait zich om etc. Paradox, hoe zeldzamer een plant of dier, hoe liever ze ons zijn. Bij ons allen is de euforie groot wanneer we een bijzonderheid zien en, niet alleen uit opluchting dat het diertje er nog blijkt te zijn, uitgestorven werd gewaand, ook omdat we een egokick krijgen. Hallo Topspotterssporters, is het verwondering of presteren? Wellicht beide. Waarneming.nl werkt het natuurlijk ook in de hand, de competitie, daarnaast leveren al die fanatici ook waardevolle informatie.

Een nadeel van de competitie is dat er, naar ik vermoed toch ook heel wat onbetrouwbare waarnemingen tussen zitten. Voor je het weet komt de Meerkikker voor in elke sloot.

Zeur later wel weer, groet,

Reinoud
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

hiskodevries

CiteerEen nadeel van de competitie is dat er, naar ik vermoed toch ook heel wat onbetrouwbare waarnemingen tussen zitten. Voor je het weet komt de Meerkikker voor in elke sloot.
En in welk waarnemingensysteem niet ???
Waarneming.nl heeft niet als doel competitie aan te wakkeren, sterker nog je kunt je gegevens zo instellen dat jouw naam daar niet eens in voorkomt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Zwaaneveld

Ik geloof nou niet direct dat het hier op Waarneming.nl vol zit met meedogenloze soortenjagers. Maar dit terzijde.

Verder is de hier aangesneden problematiek lastig. Er zitten meerdere kanten aan de zaak. Natuurlijk is het niet goed als mensen bomen gaan verruïneren om een zeldzame vlinder te zien. Dat gaat natuurlijk veel te ver. Maar aan de andere kant: moet je zeldzaamheden dan maar geheim gaan houden? Iedere vlinder-, vogel-, libellen- of wat-dan-ook-liefhebber vind het volgens mij leuk om een nieuwe of zeldzame soort te zien. Ook Mariëlle stond hier laatst te kicken op het forum toen ze haar eerste Rouwmantel had gezien. Niks mis mee. Met soortenjagen is ook niks mis, als de rest van de natuur daar maar niet de dupe van wordt. En niet iedereen is in de wieg gelegd om te monitoren. Natuurliefhebbers zijn er in alle soorten en maten, en dat is goed.

Wat de natuur - en zeldzaamheden in het bijzonder - vooral nodig hebben is een heeeeeeleboel mensen die ervan willen genieten, op welke manier dan ook. Als die mensen allemaal lid worden van een natuurbeschermingsorganisatie en op de juiste partijen stemmen als er verkiezingen zijn, geeft dat de natuur en de zeldzaamheden een betere overlevingskans. Het helpt volgens mij ook als zoveel mogelijk mensen van zeldzaamheden kunnen genieten. Dat hoeft niet te betekenen dat je iedereen in een kwetsbaar gebied maar op eigen houtje moet laten rondstruinen, je zou bijv. ook excursies kunnen organiseren onder het toeziend oog van een beheerder. Dat is voor iedereen beter: de soortenjager is er redelijk zeker van dat -ie zijn soort ziet (immers, de beheerder weet precies waar hij zoeken moet) en de beheerder kan er tegelijkertijd voor zorgen dat de verstoring tot een minimum beperkt blijft.

Wat de natuur beslist niet helpt, is als natuurliefhebbers van diverse pluimage elkaar in de haren vliegen. De monitoorders tegen de soortenjagers, dat soort toestanden.

Overigens beschouw ik mezelf niet als soortenjager. Wel vind ik het leuk om nieuwe soorten te zien, en als er een zeldzaamheid hier in de buurt zit en ik heb even tijd ga ik wel kijken. Ook plan ik mijn vakanties meestal in streken waar leuke nieuwe dingen te vinden zijn. Maar de meeste tijd fiets of wandel ik gewoon in mijn eigen omgeving rond en geniet van de dingen die ik elke week zie.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Northwinds

Toch denk ik weleens, stel je voor dat wel iedereen natuurliefhebber zou worden, of al zou het aantal personen dat geregeld de natuur ingaat maar verdubbelen.
Ik denk dat dit rampzalig zou zijn voor veel natuurgebieden, er is al zoveel verstoring dit wordt dan 2x zoveel.....
Is het dan ook nog wel leuk als je om de haverklap andere mensen tegenkomt of sterker nog als je ze amper meer kunt ontlopen.
Wel overdreven door me natuurlijk, maar toch!

zakdrager

#39
Meestal kijk ik niet op deze pagina dus ik ontdek deze discussie pas nu. Misschien kan ik nog iets toevoegen. Iets wat ik nog te weinig heb gelezen.

Er zijn volgens mij twee manieren van soortenjagen.
De ene manier is dat je zelf zoveel mogelijk, liefst bijzondere soorten wil zien waarbij het zeker een rol speelt dat je ze dan op 'je persoonlijke lijstje' kan zetten. Ik kan mij vaag herinneren uit mijn begintijd als dagvlinderaar dat ik dat toen spannend vond en een doel om na te streven. Ik was regelmatig met dat soort lijstjes bezig. Volgens mij hoort dat typisch bij beginners en in die zin zou ik het ook niet willen veroordelen. Je bent nu eenmaal zo gegrepen door je passie dat je alles wilt zien. Maar als het goed is, is dat dan wel onderdeel van een leerproces, een ontwikkelingsproces en hou je daar na een paar jaar mee op. Want behalve de kick voor je eigen ego voegt het eigenlijk helemaal niets toe en zeker niet als je als een van de honderden schapen in de kudde achter de meldingen en ontdekkingen van andere mensen aanloopt. Bij eigen ontdekkingen is het een ander verhaal.

Persoonlijk ben ik mij dit na een paar jaar gaan realiseren.  Voor de bijzondere/zeldzame soorten dagvlinders die we in Nederland nog hebben, kun je op een paar uitzonderingen na (soorten die meer zwerven of tijdelijke populaties hebben) zo vanuit de Vlinderatlas of Vlindernet halen naar welk gebied je moet om ze te zien zodat je je lijstje completer kunt maken. Bepaald niet spannend, nauwelijks een prestatie te noemen en het voegt niets toe dat jij ze dan ook hebt waargenomen. Deze eerste vorm van soortenjagen vind ik persoonlijk alleen aanvaardbaar als jeugdzonde. Forums als waarneming.nl en clubs als de Vlinderstichting zouden in mijn ogen veel meer moeten doen om waarnemers daar bewust van te maken. Onderzoek om in je eigen omgeving soorten te scoren is dan nog relatief nuttig maar het hele land doorrijden (met extra klimaatverandering tgv de benzinedampen) om bijv de laatste rode vuurvlinder te zien past uiteindelijk niet erg goed binnen de doelstellingen van het natuur- en milieubeleid.

De tweede manier van 'soortenjagen' is anders omdat ze uitgaat van kennisvragen. Van veel soorten en families is de kennis van verspreiding, ecologie etc nog volstrekt onvoldoende. Wanneer je je daardoor laat leiden en het soortenjagen in dat kader plaatst, wordt het meteen een stuk zinvoller. Het zou dan het best zijn als we niet allemaal als kennisdoel hebben: 'waar is de grote weerschijnvlinder recent opgedoken?' maar liefst een eigen, originele invalshoek of vraagstelling. Dat kan van alles zijn, zolang we maar niet als massa allemaal hetzelfde doen.

Toen ik me dit realiseerde ben ik persoonlijk dagvlinders ook een stuk minder interessant gaan vinden. Goedbeschouwd kun je als je een voor jouzelf nieuw gebied gaat inventariseren het soortenlijstje vooraf al opstellen op basis van een combinatie van het landschapstype en de ligging in Nederland. Wat je in een gebied aantreft is voor meer dan 95% voorspelbaar en echte verrassingen komen maar weinig voor. Op ecologisch  gebied is er nog wel het een en ander te doen, maar dat is niet iedereen gegeven.

Ik wil zeker niet beweren dat er aan dagvlinders niks te beleven valt of niks nuttigs te doen valt. Het grondig onderzoeken van je eigen omgeving is best nuttig, de monitoringprogramma's zijn nuttig, gericht onderzoek naar de levenswijze/ecologie en het beheer van dagvlinders, allemaal nuttig.  Maar wat mij betreft is de aandacht voor (spectaculaire) dagvlinders omgekeerd evenredig aan het belang ervan. Persoonlijk heb ik gekozen voor macronachtvlinders en vooral micro's. Het gaat om veel grotere aantallen soorten waar veel minder van bekend is. Er komen jaarlijks diverse nieuwe soorten bij, vooral bij de micro's,  door areaalverschuivingen t.g.v. klimaatverandering. Van relatief veel soorten is de levenswijze nauwelijks bekend of is zelfs niet eens de waardplant bekend. Er valt dus heel veel te ontdekken maar er zijn maar weinig mensen serieus mee bezig. Een simpele soortenjager die zijn werk in een kader plaatst, kan op dat gebied dus nauwelijks kwaad, maar alleen maar goed doen. En er komt zeker geen horde schapen achter je aan.

Henk

acherontia

#40
De natuur heeft veel te vrezen van alle natuurliefhebbers.... Waar ik niet zo goed tegen kan is dat over het algemeen iedereen de indruk wekt het beter te weten en vooral zelf altijd wel heel verantwoord bezig te zijn..... Komt op mij een beetje over als hondenbezitters waarvan geen hond op de stoep poept, maar iedere stoep ligt vol....

Persoonlijk vind ik het gewoon leuk om met vlinders bezig te zijn, dat is mijn drijfveer daarbij hanteer ik mijn eigen normen en waarden en ben ook ik van mening dat ik met respect met de natuur omga.

Ik kan er vooral niet tegen dat men de waarnemer die coordinaten doorgaf afschiet, op Nederpix worden krachttermen voor deze persoon gebruikt die niet gepast zijn. Deze waarnemer is niet het probleem, wel de mensen die niet met dergelijke info om kunnen gaan.  Opvallend overigens dat de mensen die het hardst schreeuwen zelf veelal stad en land afreizen om foto's van bijzondere soorten te maken (en ik durf te wedden dat ze daarbij van de paden en wegen afgaan zonder voor al die gebieden een vergunning te hebben....) Kortom laat iedereen in zijn waarde beoordeel niet te snel en vooral heb kritiek op de juiste mensen, oftewel degenen die moedwillig de boel verzieken.

Ik ben zeker een soortenjager, ik streef er namelijk naar om ooit alle inheemse macronachtvlinders een keer vanaf het ei gekweekt te hebben en de gehele levenscyclus dan op foto vast te leggen, niet met een hoger doel maar eigenlijk puur en alleen omdat ik er lol aan beleef, het is tenslotte mijn hobby!

Jeroen

P.S. Opmerkelijk hoeveel vragen ik krijg van  mensen die een weerschijnvlinderrups willen hebben, zonder dat ze weten hoe ik eraan kom.... nog opvallender dat een aantal van die mensen hier zo fel tekeer gaat....

peltigera

#41
CiteerP.S. Opmerkelijk hoeveel vragen ik krijg van  mensen die een weerschijnvlinderrups willen hebben, zonder dat ze weten hoe ik eraan kom.... nog opvallender dat een aantal van die mensen hier zo fel tekeer gaat....
lol  :D


Ben het helemaal met Henk (zakdrager) eens overigens.