Schandalig is het gewoon!

Gestart door vlindersdigitaal, juli 23, 2006, 23:44:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

vlindersdigitaal

Enkele dagen geleden is er een Grote weerschijnvlinder waargenomen door iemand. Ook ik kreeg de vindplaats door en ben gaan kijken of ze aanwezig waren. Na het zien van de vlinder en het ook invoeren van de waarneming, kwamen de eerste mailtjes al snel binnen met de vraag waar de vlinder zich precies bevond.


één van de weerschijnvlinders op het gebied..

Natuurlijk ga ik de juiste info niet vrijgeven, en heb dit ook niet gedaan net zoals de andere waarnemers. Het gebied is erg groot, en de kans dat men de vlinder aantreft is weer wat kleiner. Toch is er één waarnemer er in geslaagd de vlinders te vinden, door per toeval op de juiste plek te gaan zoeken. Gevolg hiervan is dat de waarneming open en blood incl atlasblok op waarneming te vinden is.

Zie hier.. het is toch al bekent en zichtbaar voor iedereen dankzij de waarnemer

Toen ik dit zag werd ik boos... Wie gaat nou een zeldzame waarneming open en blood uitleggen waar ze moeten zijn, en hoe ze de vlinder zullen vinden! Er zijn immers altijd nog mensen die ze niet willen fotograferen, maar weg willen vangen en opprikken voor hun eigen vlinder verzameling.. kan zo'n iemand nou niet nadenken voor hij de waarneming op de meter na vrij geeft?

Vandaag was dan ook duidelijk waar toe de juiste waarneming en info toe leiden. Vele bomen waren beschadigt met een scherp voorwerp om zo vocht uit de bomen te halen! Door het hele stuk waar hij word gezien, zijn er bomen bewerkt! Om de aantal bomen vond ik wel een beschadiging op de boom of soms zelfs meerdere op een boom!


Hoornaar op het bewerkte stuk..

Ik schrijf dit bericht om duidelijk te maken dat je echt voorzichtig moet zijn met wat je door geeft aan andere mensen zodat zij ook een bepaalde vlinder kunnen waarnemen. (per email of info bij je waarneming) Ik vind dit echt diep triest!! Sloop je eigendom, maar niet de natuur!

Ter toevoeging.. het was vandaag erg druk op het gebied waar de vlinder zich zou bevinden. volgens de mensen vandaag (zie link) waren allemaal op zijn waarneming afgekomen met zijn uitleg. Deze info heb ik vandaag nog ter plaatsen gehoord en via een bekende die ook aanwezig was. Toch handig als je iemand hebt die het vertelt waar ze precies zitten op de meter nauwkeurig!

Admins.. Ik vraag jullie dan ook vriendlijk de info bij de waarnemer te verwijderen om zo meer schade aan het gebied te beperken. Een wat boos mailtje naar de waarnemer met toch een vriendlijk verzoek de info te verwijderen, heeft geen reseltaat opgeleverd of enige reactie van deze persoon..
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Ron Slangen

Met vriendelijke groet,

Ron Slangen
___________________

Mijn website : http://www.natuurineigenland.nl (VERNIEUWD !!!)

characea

Dat is inderdaad niet zo best..

cvsw123

Heel triest dat er mensen zijn die alleen aan hun lijstje denken en geen respect voor het leefgebied van een soort hebben. Volgens mij is de waarneming inmiddels al onder embargo geplaatst, maar het kwaad is al geschied.
Wel mijn complimenten voor het vinden van de soort. Hij was al een paar jaar niet meer gezien in de Brand. Goed te weten dat hij er nog zit.

Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

vlindersdigitaal

CiteerHeel triest dat er mensen zijn die alleen aan hun lijstje denken en geen respect voor het leefgebied van een soort hebben. Volgens mij is de waarneming inmiddels al onder embargo geplaatst, maar het kwaad is al geschied.
Wel mijn complimenten voor het vinden van de soort. Hij was al een paar jaar niet meer gezien in de Brand. Goed te weten dat hij er nog zit.

Chris
Het klopt dat de vlinders er al jaren niet meer gezien zijn. Elk jaar ga ik zelf ook regelmatig kijken in het gebied als vergunning houder voor het tellen van de vlinders. In al die jaren heb ik er nog nooit één gezien.

Het gebied is afgelopen winter op verschillende plaatsen aangepast, puur en alleen om de vlinder meer kans te geven in het gebied. Dit schijnt gelukt te zijn met meerdere waarnemingen op een dag.

Gisteren kreeg ik tot mijn grote schrik te horen, dat de bomen beschadigt waren zodat de vlinder lager kwam te zitten. Dit zou schijnbaar ook gewerkt hebben.. Ik ben meteen naar het gebied gegaan om de schade aan de bomen te bekijken! Er waren nog steeds mensen in het gebied aanwezig die trots waren op hun foto's.

Ik ben een groot deel van het stuk door gelopen en trof om de 5 tot 10 bomen ongeveer wel een wond aan. Deze wonden waren gelukkig klein 1 tot 2cm, maar goed is het nooit! Een boom spande de kroon.. Hier waren vijf wonden op aangebracht verschillend van 1cm tot circa 10 cm per gat (zie foto met hoornaar)

Ik denk dat op die bewuste boom de weerschijnvlinder daadwerkelijk gezeten heeft, en dat ze daarom meteen meer wonden zijn gaan maken. Op deze boom zaten ook onwijs veel vliegen en een enkele hoornaar.

Toen ik thuis kwam ben ik onmiddelijk waarneming.nl gaan mailen, en Han.end om de juiste info zo snel mogelijk weg te krijgen bij die waarneming. Dit is gelukkig gedaan, want meerdere soorten jagers die de bomen verder gaan slopen en of de vlinders wegvangen kunnen we echt niet gebruiken.

mensen werden al boos op ons omdat wij geen info vrij gaven. Ze lijken niet te brijpen waarom wij dit een ander niet wilde gunnen.. dan komt er een persoon die het dan wel vertelt omdat de andere het weigeren en de gevolgen zijn meteen zichtbaar! Al is de wond nog zo klein.. het mag niet gebeuren! Laat de natuur daar zijn eigen gang gaan!

Dat het te laat is.. dat weten we. Maar ik probeer er iniedergeval er alles aan te doen om verdere schade te beperken. Ik ga dan ook het gebied de komende dagen extra in de gate houden. Ik ga nu ook contact opnemen met de boswachters van dit gebied. Nu zijn ze er weer.. dit mag niet gesloopt worden door een stel imbecielen  :angry:

Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

acherontia

#5
CiteerHij was al een paar jaar niet meer gezien in de Brand. Goed te weten dat hij er nog zit.

Heb hem al een paar jaar in de Brand en het om duidelijke redenen geheim gehouden (Marielle wist dit) het klopt dus niet dat ie daar al een paar jaar niet gezien is. ......... Ook in Gelderland in de omgeving van Dieren is een plek waar deze vlinder jaarlijks te zien is, ook daarvan houd ik de locatie geheim. Het is jammer om te zien dat het helaas noodzakelijk blijkt te zijn om waarnemingen van bijzondere soorten "geheim" te houden.

Jeroen

vlindersdigitaal

Citeer
CiteerHij was al een paar jaar niet meer gezien in de Brand. Goed te weten dat hij er nog zit.

Heb hem al een paar jaar in de Brand en het om duidelijke redenen geheim gehouden (Marielle wist dit) het klopt dus niet dat ie daar al een paar jaar niet gezien is. ......... Ook in Gelderland in de omgeving van Dieren is een plek waar deze vlinder jaarlijks te zien is, ook daravan houd ik de locatie geheim. Het is jammer om te zien dat het helaas noodzakelijk blijkt te zijn om waarnemingen van bijzondere soorten "geheim" te houden.

Jeroen
Heb jij hem nog gezien gehad dan binnen de laatste jaren? Wist wel dat je hem daar vaker gezien had maar niet de laatste jaren..  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

acherontia

In 2004 voor het laatst maar ben er in 2005 en 2006 niet geweest.... :) Overigens blijft de beste plek nog steeds Twente; in de omgeving van Losser maar liefst een keer 7 exemplaren tegelijkertijd op koeienmest gezien!

Ik wil nog een opmerking kwijt, het is natuurlijk van de zotte dat degene die de coördinaten doorgeeft hier min of meer als schuldige wordt aangewezen. Ik denk dat die persoon ter goeder trouw is en graag anderen ook van deze vlinder wilde laten genieten. Dat er dan onverlaten rondlopen die op zo'n manier tekeer gaan.....

Daarbij komt dat opprikken van dagvlinders denk ik niet zo veel meer voorkomt, wel ben ik ervan overtuigd dat je binnenkort weer eitjes van de weerschijnvlinder via het internet kan kopen..... In mijn ogen veel kwalijker die commercie rondom bijzondere vlinders. Helaas weet ik wel van veel mensen dat ze op die manier leuke soorten verkrijgen om te kweken, daar heb ik persoonlijk veel meer moeite mee dan met het opprikken van insecten mits dat laatste natuurlijk op verantwoorde wijze plaatsvindt.  Dat tegenwoordig gelukkig steeds meer liefhebbers fotografie zien als een methode om vlinders te registreren is denk ik een goede zaak, wel zijn er helaas ook heel wat fotograven die teveel over hebben voor een plaatje..... (en daarvoor het hele land doorreizen om maar die bepaalde soort op de foto te krijgen). Bekende plekken met gentiaanblauwtjes zijn denk ik een goed voorbeeld veelal is alles platgetrapt rondom de klokjesgentianen...... Let op hierbij wil ik zeker niet alle fotograven over één kam scheren, ik ben zelfs van mening dat hetgeen hier gebeurd is gelukkig eerder uitzondering dan regel is.

Ik heb zelf ook een vlinderverzameling (niet één dagvlinder overigens) en ken veel verzamelaars, degene die ik ken gaan bewust met de natuur en populaties om en zorgen bovendien voor de juiste vergunningen om in natuurgebieden te mogen vangen. Daarbij komt dat ik eigenlijk niemand ken die nog actief dagvlinders verzamelt.

Uitzonderingen blijven natuurlijk bestaan en daarom is het erg jammer dat waarnemingen van bepaalde soorten onder embargo geplaatst moeten worden.

Jeroen

vlindersdigitaal

#8
Dit is misschien goed te weten voor de gene die het erg vinden. Vandaag ga ik met een boswachter het gebied in om de gaten dicht te smeren op de bomen. Het is iniedergeval een goed begin  :duim:
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Ron Slangen

Met vriendelijke groet,

Ron Slangen
___________________

Mijn website : http://www.natuurineigenland.nl (VERNIEUWD !!!)

acherontia

Heerlijk die vervaging en de embargo's, echter als je met je muis over de foto's beweegt krijg je toch nog gewoon de locatie te zien, tenminste de naam. Waarom wordt ook de naam van de waarnemer niet getoond bij een embargo?

Jeroen

vlindersdigitaal

CiteerHeerlijk die vervaging en de embargo's, echter als je met je muis over de foto's beweegt krijg je toch nog gewoon de locatie te zien, tenminste de naam. Waarom wordt ook de naam van de waarnemer niet getoond bij een embargo?

Jeroen
De gaten zijn dicht gemaakt, dus dat is al vast mooi. Ook zijn alle waarnemingen nu verborgen  :duim:

De naam van de waarnemer is denk ik om mailtjes te verkomen met de vraag stelling waar ze zitten of zo?  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

characea

#12
Via via is er dan een 'estimated guess' mogelijk zonder input van de waarnemer.

acherontia

CiteerDe naam van de waarnemer is denk ik om mailtjes te verkomen met de vraag stelling waar ze zitten of zo?

Maar dat lijkt mij juist prettig om te weten wie er specifiek op zoek gaat..... Je moest eens weten door wie ik allemaal benaderd ben voor Lemonia dumi, er werden zelfs eitjes van de grote vuurvlinder uit Nederland in ruil voor exacte locatie gegevens aangeboden, door een bekende vlinderaar!

Jeroen

vlindersdigitaal

#14
Citeer
CiteerDe naam van de waarnemer is denk ik om mailtjes te verkomen met de vraag stelling waar ze zitten of zo?

Maar dat lijkt mij juist prettig om te weten wie er specifiek op zoek gaat..... Je moest eens weten door wie ik allemaal benaderd ben voor Lemonia dumi, er werden zelfs eitjes van de grote vuurvlinder uit Nederland in ruil voor exacte locatie gegevens aangeboden, door een bekende vlinderaar!

Jeroen
Ja.. maar goed is het ook niet. Er zijn ook mensen die kwaad willen.. ze zijn niet allemaal zoals ons...

Vandaag liepen er mensen rond met vang netjes (vader en moeder met kinderen) voor de weerschijnvlinder. Ze waren eerst een ander stelletje tegen gekomen, waar ze aan hebben gevragen waar de beruchte lekkende eik zou staan. Zij zagen hun netjes en hebben het niet vertelt (maar goed ook!).. want de vader liep met het grootste net!

Ik ben er later op af gestapt met vergunning en een verhaal op gehangen dat vangen met netjes van vlinders boetes op kan leveren hier (ja.. wat moet je anders..) Ik had het dus over vlinders in het algemeen en niet eens over de beruchte vlinder toen al werd gezecht.. "oh, maar we vangen de weerschijnvlinder niet hoor, we vangen libellen".

Later hoorde ik dat ze mogelijk al een kleine ijsvogelvlinder hadden gevangen. Dit is wat het stelletje mij vertelde iniedergeval.. Ik meen dat een van de kinderen dit had gezecht. Zou het wel na kunnen vragen..

Ook liep er nog een stelletje rond wat geen verstand had van de vlinders en ook niet wist van de zeldzame vlinder.. die waren kwaad dat ze van alles aan het vangen waren. Dit stelletje liep twee meter voor het groepje vangers. Die sprak ik als eerste aan omdat ze dicht bij de vangers liepen, maar die hoorde er niet bij, en wilde er niet bij horen ook! Die zaten daar gewoon op de camping.

Dus of ze vangt hadden weet ik dus niet zeker, maar dat ze voor de weerschijn kwamen was nogal duidelijk!  :angry:
Ik heb ze de gehele tijd in de gate gehouden tot ze het gebied verlieten!
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Jeroen Nagtegaal

Je mag volgens mij zlefs niet eens met netjes rondlopen, meteen bekeuren in deze gevallen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vlindersdigitaal

CiteerJe mag volgens mij zlefs niet eens met netjes rondlopen, meteen bekeuren in deze gevallen,
Ik kan ze niet bekeuren.. maar ik denk wel dat het mag voor determinatie. Alleen wegvangen niet..  :blink:  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

marcel123

#17
Maar is dan ook ergens het resultaat van al deze acties te bewonderen? Ik heb een foto van 11 juli van een weerschijnvlinder en deze is niet zo mooi omdat het blauw verdwijnt als je te dichtbij komt...
Maar als ik op waarneming.nl kijk zijn ze toch niet veel beter.
(50% jpg compressie)

vlindersdigitaal

CiteerMaar is dan ook ergens het resultaat van al deze acties te bewonderen? Ik heb een foto van 11 juli van een weerschijnvlinder en deze is niet zo mooi omdat het blauw verdwijnt als je te dichtbij komt...
Maar als ik op waarneming.nl kijk zijn ze toch niet veel beter.
(50% jpg compressie)
Ik zou de foto niet zo croppen...

Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

mcbud

ik wel....

mooie foto, Marcel!

vr groet

marc

perrush

#20
CiteerMaar het afgelopen weekeind is de berm er behoorlijk vertrapt door mensen die er zo dicht bij mogelijk moeten komen.
Wie is er het afgelopen weekend daar geweest ??  :gap:  :gap:


- grapje ... kon he niet laten -

Corryabbink

#21
Dag allemaal,
Dit is mijn zienswijze over al het bovenstaande.
Wat een mentaliteit en dat onder zogenaamde natuurliefhebbers!
Natuurlijk begrijp ik wel dat iedereen graag bijzonderheden wil zien. Het bevreemdt me echter dat ik vaak mensen tegenkom die de bijzondere planten, insecten enz. in een terrein wel kennen en wanneer je ze vraagt naar een simpel grasje of iets anders het antwoord schuldig blijven. Vaak reist men ver om iets te zien. Dat begrijp ik niet. De leuke dingen vind ik meestal in mijn direkte omgeving en niet omdat ik ze zoek maar omdat ik probeer een gebied zo volledig mogelijk in kaart te brengen.
De waarnemer van de vlinder neem ik niets kwalijk. Dat had mij ook kunnen gebeuren. Vaak ben ik al een Grote weerschijnvlinder tegengekomen op een zandpad foeragerend op paarde- of hondepoep. Dit had ik evengoed kunnen melden niet vermoedend dat er zo'n idiote jacht zou ontstaan. Jammer dat het zo allemaal gaat en je eigenlijk je bijzondere vondsten met niemand meer kunt delen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Dag Hans,

Mooi dat je een leuke vakantie had. Ik bedoelde jou ook niet met reizen. Mijn commentaar was in het algemeen bedoeld. Wanneer men net zoals jij met de natuur zou omgaan dan zou het er al een stuk beter uitzien en konden we de waarnemingen zonder embargo invoeren.
Jammer dat er toch nog altijd misbruik van alles wat natuur is wordt gemaakt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeroen Nagtegaal

Bij het donker pimpernel zijn echt heuse paden, ze zijn gewoon al kaal van vegatatie, je loppt over het zand al, Kun je nagaan hoeveel mensne er zijn gewest, gaat het net goed gebeurd dit, ik heb het trouwens andere jaren nooit gezien/gehoord dat het zo erg was,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cees Veenema

Zitten volgens mij een aantal hiaten in dit verhaal.
Groet,

Cees

gardensafari

Hoewel ik de afkeuring deel en de opwinding begrijp, vind ik toch dat men een beetje milder moet oordelen. Ook het zien van een (in Nederland) zeldzaam beestje is leuk en maakt oude jachtinstincten wakker. Het fotograferen ervan is nog aardiger en lang hebben we gepropageerd: maak nou een foto van het beestje en zet of prik het niet op.  Nu willen velen fotograferen ook al weer verbieden. En, nogmaals, ik heb er begrip voor, maar aan de andere kant moeten we beseffen dat we in Nederland in een zeer dichtbevolkt land wonen. Natuur is hier eigenlijk niet eens (alles, maar dan ook alles is door de mens gemaakt in Nederland) en ik vind dan ook een aantal uitlatingen hier op zijn zachtst gezegd nogal overspannen. Natuurbeheer zonder hysterie heeft toekomst, gezeik niet.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

acherontia

Hans (faunaonderzoeker), zou je eindelijk eens willen stoppen met het schetsen van een verkeerd beeld van soortenjagers. Ik ben de laatste om te ontkennen dat er "foute" natuurliefhebbers bestaan die alles overhebben voor een goede foto, maar het gaat mij te ver om iedereen over 1 kam te scheren; word het een beetje zat dat jouw bijdragen op dit punt keer op keer zo ongenuanceerd op moeten duiken!

Ik denk dat het voor iedereen duidelijk is dat wat er hier gebeurd is met de grote weerschijnvlinders niet goed is, wel vind ik het vervelend dat iedereen die naar het beest is gaan kijken gelijk afgeschilderd wordt als een natuurvandalist.

Daarbij komt dat volgens mij iedereen die hier een bijdrage gepost heeft weleens naar een bepaalde plek afreist om een mooie soort te kunnen zien.... Hoge Veluwe Viroin etc. (en dan ook vooraf onderzoekt wat de beste plek is en waar men de meeste kans maakt op een soort)

Mensen die van zichzelf heel hard roepen dat ze zo goed bezig zijn.... roepen bij mij automatisch vraagtekens op!

Groeten,

Jeroen


peltigera

#27
Toch nog even reageren, nog geen tijd gehad de laatste dagen. Inderdaad schandalig wat er in de Brandt is gebeurd, ik hoop dat de boswachter deze dagen wat actiever optreedt, hij is immers de persoon met de bevoegdheden en hij zou voldoende middelen moeten hebben om dergelijke mensen op afstand te houden.

Misschien is het een idee dat er een soort van 'gedragscode' wordt opgesteld, bijvoorbeeld door de Vlinderstichting. Een soort leidraad waaraan mensen zich kunnen houden en zodat ze weten hoe ze wel en niet dienen te handelen als het gaat om het bezoeken van gebieden waar kwetsbare soorten zitten. Ik ben ervan overtuigd dat een deel van de mensen die gebieden met zeldzame vlindersoorten bezoekt handelt in onwetendheid. Men weet niets af van de waardplant, de levenscyclus, weten niet wat het gevaar is als je het gebied betreedt enz met alle risico's van dien zoals betreding van het veld en vertrapping van de waardplanten. Mensen bewust laten worden van de risico's en gevaren en een leidraad hoe je het beste kan handelen is een eerste stap. Ter plaatse waarschuwingen op borden (wat mag je wel en niet) is vooral zeer nuttig, als dit al niet bestaat.

De mensen die het allemaal niets interesseert en het mooie plaatje voor alles laten gaan, vang je er natuurlijk niet mee af. Zelf heb ik een dergelijke gedragscode voor mijzelf opgesteld voor het nachtvlinderen (zie mijn website > articles). Het is bijna onmogelijk om je overal aan te houden, maar zelf probeer ik deze regels voor mij zelf wel te handhaven voor zover ik dat kan. Zo streef je altijd naar de beste manier van handelen, en dat is een goede zaak.

acherontia

Ok denk dat iedereen zijn punt nu wel gemaakt heeft!

Jeroen

vlindersdigitaal

helemaal met jeroen eens.. iedereen heeft toch een andere mening.  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur