Discussie Steenuil inventarisatie dmv geluid afspelen...

Gestart door Robert de Boer, april 04, 2010, 23:16:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert de Boer

In de afgelopen jaren heb ik een hypothese opgesteld die ik wel (provisorisch) getoetst zou willen zien. Voor ik hier mijn "eigen gebied" ging inventariseren, ben ik eerst enkele malen met anderen mee geweest waaronder met Fred van Vemden. Als ik die avonden terughaal en hen hoor praten, lijkt het altijd of daar het terugroepen van de steenuiltjes bijna altijd gebeurt. (ongunstige weersomstandigheden daargelaten)
In het gebeid waar ik inventariseer, wordt er maar slecht teruggeroepen op mijn MP3-speler.Soms zie ik beide uiltjes bijna boven me in de boom gaan zitten, maar ze geven geen kik. Alleen op de plekken waar enkele territoria vlakbij elkaar liggen, wordt sterker gereageerd. Daar werd zelfs in de tijd van de cassetterecorder/cd-speler de speler op het dak van de auto aangevallen door een steenuil.
Mijn hypothese nu is dat de steenuil die relatief geïsoleerd leeft, minder geneigd is te roepen/ te reageren op een MP3-speler (lees ook cassetterecorder/cd-speler).
Ben benieuwd naar jullie bevindingen en reacties.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Peter Boelee

Van 1996 tot 2007 werd er ieder voorjaar door de leden van de steenuilwerkgroep de Bevelanden actief 'getaped'. Gemiddeld werden hierdoor jaarlijks 27-30 bezette territoria gevonden. Vanaf 1 januari 2007 ben ik begonnen met de controle van alle kasten en met wat ik in de kasten aan sporen van Steenuilen tegenkwam, konden we opeens veel meer bezette territoria vaststellen. We controleren nu elk jaar alle 340 kasten en leggen vast dat er gemiddeld  39-42 bezette territoria zijn. In eerste instantie dacht ik dat we dus een toename hadden van territoria, omdat er 200 kasten bij waren geplaatst. Maar ik twijfel daar nu aan, ik denk dat er altijd al gemiddeld 40 territoria waren, maar dat ze gewoon niet altijd terug geroepen hebben. Als ik dus in ons archief teruglees, zie ik dat we vooral reacties terug kregen waar er meerdere uiltjes bij elkaar zaten. Dus ik denk ook, dat die geïsoleerd voorkomende uilen niet vaak terug geroepen hebben.
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Familie Beersma

Wij houden ons niet echt bezig met inventariseren, maar wij hebben dezelfde indruk, wat jullie schrijven.Geïsoleerde paren roepen niet terug. Waarom zouden zij?
Bij ons thuis reageert onze uil vaak, niet altijd, maar hier zijn meerdere uilen in de buurt.
Ik denk, dat je gelijk hebt, Robert. Maar nu nog de biologische verklaring.
Groeten van Wies
Peter en Wies Beersma †
schrijvers van het boek "Steenuilen"
(Wies is op 25 juli 2010 overleden)

Peter Boelee

Ik heb deze topic aangepast, omdat ik denk dat het goed is om met elkaar te 'praten' over de methodes om bezette steenuil territoria op te sporen. Want dat ze niet altijd terugroepen is bekend, maar ook frustrerend, omdat je dan nooit zeker weet hoeveel bezette territoria je in je gebied hebt.
NB. Afwijken van de SOVON methode, betekent dat je jouw eerdere gegevens niet met elkaar kan vergelijken. Ikzelf heb een goede ervaring met het geluid afspelen later in de lente, bijv. tussen maart en half april en dan als het nog niet donker is. Dan is er grote kans dat je het uiltje, dat misschien niet roept, wel in zicht komt. Een andere methode van het opsporen van bezette territoria is observatie tijdens de periode dat ze jongen hebben. Als je vermoedt dat ze ergens zitten, ga je bij voorkeur vanuit je auto, altijd nog één van de beste 'schuiltenten' die er is, in de periode half juni-half juli net voor het donker wordt, observeren. Als er een paartje aanwezig is, zul je ze dan moeten zien.
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Fred van Vemden

Hallo Robert,
Nog even vakantie voor jou; ik kom wel even op school voor een kop koffie.
Ik ben het met je eens dat steenuilenparen, die wat geïsoleerd leven, minder snel ( of geheel niet) reageren. Wij bemerken dat in de gebiedjes met meerdere paren vrij goed gereageerd wordt. Dat komt m.i. door het feit, dat hier een territorium verdedigd dient te worden. Ze horen hun buren regelmatig en willen dan wel even laten merken: Tot hier en niet verder! Op een plaats waar zich slechts 1 paar bevindt, komt het nooit tot een confrontatie en haalt een uilenman dus waarschijnlijk zijn schouders op (heeft hij die?) als hij een soortgenoot hoort. Wij hebben in 1 deelgebied dit jaar 3 paren die onderling op minder dan 200 m uit elkaar verblijven. Daar krijg je vrijwel direct reactie en hoor je de roep van alle kanten. Komen we in Wateren (Vledder), dan zien we overdag de uil op het dak, maar reageren op onze lokroep? ho maar. Dus blijven zichtwaarnemingen altijd belangrijk.
Als je ze in februari toch weer graag wilt horen roepen, ga dan maar weer eens met mij mee.
Groet,
Fred

Ronald van Harxen

Dag Robert,


Dezelfde geluiden horen we ook van anderen. In door steenuilen dun bevolkte gebieden in het land wordt veel minder op het afspelen van geluid gereageerd dan elders. Dat maakt het nog lastiger in dergelijke gebieden een beeld van de aantallen te krijgen. Bij ons hebben we daar veel minder last van. Ze reageren soms zelfs overdag of buiten het seizoen. Zaterdagavond rond een uur of acht wilde ik even checken of een bepaalde plek die ik in het voorjaar nog niet gecontroleerd was niet bezet was. Omdat ik geen uil zag zitten (ondanks het mooie weer), floot ik even en prompt kwam er een reactie. Op nog geen 30 meter van me vandaan begon een mannetje terug te roepen, gezeten op een rasterpaaltje. Overigens ben ik het met Peter eens dat het letten op uitgevlogen jongen die eveneens graag buiten zitten, aanvullende gegevens kan opleveren. Zo vond ik zelf dit jaar eind juli een nieuwe plek op een nog geen kilometer van mij huis. Afgelopen zaterdag zaten beide jongen opnieuw te zonnen.
Ronald van Harxen, STONE

Geco Visscher

Voorgaande jaren heb ik SU's met geluid geinventariseerd. Hierbij maakte ik gebruik van een radio-CD speler. Dit voldeed, maar was niet ideaal groot apparaat / grote batterijen etc.). Ik ben nu in het bezit van een Ipod. Geluid van alleen de Ipod draagt onvoldoende ver.

Kan iemand mij adviseren over welke speakertje ik zou kunnen gebruiken?

Mvrgr
Geco Visscher
Geco Visscher
VWG De Haeselaar
Echt

Peter Boelee

hallo Geco,
ik gebruik al jaren een I pod met een  Philips DS7550 Speaker Docking, Hier komt wat product informatie van www.MP3shop.nl : hij mag dan een lichte en compacte behuizing hebben, wat geluidsweergave betreft is het een echte zwaargewicht. Dit speakerdock voor je iPod en iPhone heeft een ingebouwde oplaadbare accu. De nodige digitale spierkracht wordt geleverd door de wOOx-technologie. Hiermee tovert de DS7550 een zeer krachtige basweergave tevoorschijn, en ook de midden- en hoge tonen komen glansrijk uit de verf.
De Philips DS7550 Speaker Docking heeft oor voor muziek en is daarnaast ook nog eens heel praktisch ingesteld. Wanneer je de deur uitgaat geniet je zelfs zonder lichtnetaansluiting van dit speakerdock. De ingebouwde li-ionaccu heeft een lange adem met een gebruiksduur tot maar liefst 8 uur.
Ik ben er heel tevreden over. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik er nog maar zelden, gebruik van maak, omdat ik inmiddels goed in staat ben het poe-oep geluidje zelf te kunnen fluiten en daar wordt goed op gereageerd.
Er gaan dit komend seizoen enkele mensen een nieuwe methode uitproberen, naast de al bestaande tape methode van SOVON. Namelijk om het geluid te laten horen wanneer het nog licht genoeg is om de steenuilen te zien. Want het lijkt er op dat steenuilen die geen directe steenuil buren hebben, niet terugroepen, maar wel komen kijken waar het roepje vandaan komt.  Misschien ook iets voor jou? Wel nog de oude tape methode gebruiken, maar daarnaast ook de nieuwe methode om die dan met elkaar te vergelijken.
groet
Peter
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Geco Visscher

OK Peter, dank voor je reactie. Ik ben nog bezig om een definitieve keuze te maken.
Zie verder m'n mail van vandaag!
Gr
Geco
Geco Visscher
VWG De Haeselaar
Echt

jantstege

Hallo Geco,

Wij gebruiken MP3-speler Sony NWZ-B142 in combinatie met mini amplifier -speaker RadioShack CAT. NO. 277-1008c. Deze werkt op 9V batterijen en heeft een output van 200mW. De apparatuur is ons ter beschikking gesteld door de provinciale coördinator in Drenthe Martijn Snijder en bevalt goed. In ons werkgebied zuidwest Drenthe hadden we afgelopen jaar vrijwel alle paartjes steenuilen (51 st) in nestkasten en deze reageerden in overgrote meerderheid op de territoriumroep. We hadden zelfs op meer plaatsen reacties dan het uiteindelijke aantal paartjes. Voor onze verdere ervaringen met het afspelen van geluid verwijs ik naar de reactie van Fred van Vemden.
Jan ter Stege, coördinator Vogelwacht Uffelte (Ruinen e.o.) en Uilenwerkgroep IVN Hoogeveen

Geco Visscher

Vanavond 1e inventarisatierondje gemaakt. Prachtige resultaten. Op 8 van de 17 bezochte lokaties kregen we reactie. Op drie lokaties niet alleen territoriumroep gehoord, maar ook contactroep tussen man en vrouw.
Een roepende steenuil met daar tussendoor een aantal roepende kraanvogels maakte het spektakel compleet!!!!
Op drie andere plekken vastgesteld dat een tijd wachten na het afspelen kan lonen. Zeker vijf minuten na afzetten van de recorder kwam ineens reactie. :rolleye: 
Geco Visscher
VWG De Haeselaar
Echt