Koude winters funest voor oude uilen...

Gestart door Peter Boelee, maart 05, 2012, 12:20:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Boelee

Het lijkt er op dat vier strenge winters op rij hun tol geƫist hebben onder de oudere uilen. Zo zien we opeens een nieuw Steenuilvrouwtje in de beleefdelente kast, maar ook ik heb hier al in mijn regio ervaring met plotseling verdwenen vaste bewoners van kasten, die dan al vervangen zijn door jonge steenuilen.
Wat ik dan ook zie gebeuren is dat de vervangers ook meteen voor een nieuwe plek kiezen, in de buurt van de oude kast waar soms jaren achter elkaar was gebroed. Dus de oude plek wordt verlaten, wanneer een nieuwe partner het hier al jaren broedende uiltje heeft vervangen.
Gebeurt dat overal of is dit een Zeeuwse gewoonte ?  :rolleye:
Coƶrdinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Geco Visscher

Bij ons hadden we vorig seizoen eenzelfde soort ervaring. In een kast die altijd garant stond voor juvenielen met al jarenlang dezelfde ouders werden twee ongeringde adulten aangetroffen. Vrouw zat op drie eieren. Legsel mislukte. Reden onbekend.
De oorspronkelijke adulte vogels hebben we nergens meer gezien. Feit was wel dat de winter vorig jaar vrij lang en streng was. 
Op zich wel interessant om dit jaar eens in de gaten te gaan houden.
Overigens morgen 1e inventarisatieronde.
Geco Visscher
VWG De Haeselaar
Echt

Geco Visscher

Misschien niet helemaal op het juiste topic, maar toch...
Vanavond inventarisatie territoria mbv afspelen geluid afgesloten. In ons gebied hebben we in totaal 36 kasten hangen in 32 territoria.
Op maar liefst 25 plaatsen kregen we een reactie cq hadden we een zichtwaarneming!!!!
Een vergelijking met vorig jaar leert dat er sprake is van een verdubbeling.
We hadden toen minder kasten, 18 stuks, maar het aantal plaatsen waar we een reactie kregen bleef steken op 7.
Het begin is in elk geval prima.
Geco Visscher
VWG De Haeselaar
Echt