Hoofdmenu

ascobolus???

Gestart door ratje, april 03, 2010, 19:33:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Deze asco zat op mest van grote grazers. Ben er niet zeker van dat het een asco is maar denk het wel. Het bevreemdt me dat er twee soort/model sporen in zitten. De ronde die direct al bruin waren zonder toevoeging en de wat langwerperige die blank zijn.
Moet ik toch aan een ascobolus denken?

peterpeperkamp

Hallo Hannie, die bruine, zouden dat pollen kunnen zijn ?
Groet Peter

ratje

Hoi Peter,
asl je de bruine bedoelt? Dan denk ik van niet. In de asci bij foto ..05 zitten ook 2 sporen die een ronde vorm hebben.

Gulistan

Citaat van: ratje op april 04, 2010, 17:18:58 PM
Hoi Peter,
asl je de bruine bedoelt? Dan denk ik van niet. In de asci bij foto ..05 zitten ook 2 sporen die een ronde vorm hebben.
Hoi Hannie,
In de ascus zitten 2 ovale sporen die zo gedraaid zijn in de ascus dat ze rond lijken. Dus die sporen zijn allemaal rond, in elk geval die in de asci.
Groeten van Christiane

ratje

He goeie Christiane, had ik niet bedacht. Verklaart een hoop, ik ga weer verder spitten. Bedankt :duim:

Gulistan

Hoi Hannie,
Sorry, foutje, ik schreef het verkeerd. Ik bedoel natuurlijk: De sporen in de ascus zijn allemaal elliptisch.
Groeten van Christiane

ratje

#6
Citaat van: Gulistan op april 06, 2010, 11:46:31 AM
Hoi Hannie,
Sorry, foutje, ik schreef het verkeerd. Ik bedoel natuurlijk: De sporen in de ascus zijn allemaal elliptisch.

Ik begreep het wel. :D

Vanwege de kleur blauw in de asci ben ik bij de peziza's gaan kijken en ik kom uit bij de peziza fimeti-mestbekerzwam

Ismael

wat is de grootte van de sporen?
Groeten Ismaël Wind

ratje

Citaat van: Ismael op april 06, 2010, 20:19:42 PM
wat is de grootte van de sporen?

sorry, niet erbij gezet. Ik heb gemeten 16-20x 6,5-7,5 µm

ratje

Ismael, kan ik deze invoeren?

Ismael

tja, ik heb niet zo veel ervaring met dergelijke soorten. Ascobulus wordt ook blauw in melzer namelijk.
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Als het een Ascobolus is moeten de sporen wel bruin worden, anders is het geen Ascobolus. Maar of dan enkel een Peziza overblijft kan ik niet beoordelen, Heb je de Ellis & Ellis bij de hand?
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op april 08, 2010, 20:25:02 PM
Als het een Ascobolus is moeten de sporen wel bruin worden, anders is het geen Ascobolus. Maar of dan enkel een Peziza overblijft kan ik niet beoordelen, Heb je de Ellis & Ellis bij de hand?

Hoi Christiane,
ik heb de ellis en ellis digitaal. dus ik kan er wel naar kijken. Ik heb geleerd als de ascitoppen blauw dat het dan onder de pezizasoorten zou moeten vallen. Of heb ik dat verkeerd? de ronde zijn bruin, andere buiten de asci heb ik verder niet opgelet omdat de ronde bruin waren.

Gulistan

IK zie toch ovale buiten de asci, en die zijn niet bruin.  Dus...Ellis en Ellis zegt P. fimeti Ascospores 13-16 x 7-9
P. bovina 15 - 22 x 9-10.
Eigenlijk denk ik dat je de sporen nog een keer nog een keer moet meten
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op april 10, 2010, 20:47:54 PM
IK zie toch ovale buiten de asci, en die zijn niet bruin.  Dus...Ellis en Ellis zegt P. fimeti Ascospores 13-16 x 7-9
P. bovina 15 - 22 x 9-10.
Eigenlijk denk ik dat je de sporen nog een keer nog een keer moet meten

Hoi Christiane , ik zal er morgen nog eentje doen. Ik heb ze op meerdere mestsoorten zitten/ Of dan de P. bovina zou kunnen?

Gulistan

Hoi Hannie,
Ik ken de Peziza's op mest niet, ik heb ze nooit gevonden. Als je ze wilt invoeren moet je toch in eerste instantie zelf zeker van je zaak zijn. Misschien is het een idee om ze naar Atte van de Berg te sturen, dat doe ik ook weleens als ik er niet uit kom of soms ook gewoon als het een interessant ding  is. Hij bestudeert ze graag
Groeten van Christiane