Welke kever is dit??

Gestart door ElizaHagen, juli 24, 2006, 23:13:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

ElizaHagen

Weet iemand wat dit voor een kever is?
Ik dacht eerst een leliehaantje maar deze is groter.
Ben ook van plan om een boek aan te schaffen, maar voor mij is dit een begin met het nemen van foto's en ik zie nu veel meer om mij heen.
Dus kom zodoende van alles tegen.
Maar wel een leuke hobby.
Alvast bedankt!!

Eryngium

mannetje Rode smalbok (Corymbia rubra), van de boktorrenfamilie
Groeten,
Ernst-Jan

ElizaHagen

Citeermannetje Rode smalbok (Corymbia rubra), van de boktorrenfamilie
Bedankt voor het doorgeven van de naam van de tor.
We hebben een  oud stuk biels in de tuin liggen dus daar kan de tor misschien vandaan komen.
Ik had hem nog nooit gezien.
Graag zou ik ook willen weten wat voor een beginneling een leuk boek is om aan te schaffen. Speciaal dan voor insecten.
Maar dat moet ik dan misschien even vragen bij het forum.

Eryngium


Zelf vind ik de "Nieuwe insectengids" van Michael Chinery wel goed: alle families staan erin met hun meest algemene vertegenwoordigers. Ze staan afgebeeld met tekeningen en daarbij een korte soortbeschrijving.  Je kan zo snel opzoeken in welke familie je vangst thuishoort. Wil je hem met zekerheid tot op soortniveau determineren heb je al snel een aparte gids / determinatiesleutel nodig; een vlindergids, een zweefvliegentabel etc.etc. Het is nu eenmaal niet mogelijk alle insectensoorten van Nederland in een gids weer te geven...    

Er blijkt na even googlen ook een algemene insecten-foto-gids te zijn, die ken ik zelf niet. Kijk anders hier eens:

http://www.vogeldagboek.nl/Recensies/Insec...sectengids.html

Groet,

Ernst-Jan
Groeten,
Ernst-Jan

ElizaHagen

CiteerZelf vind ik de "Nieuwe insectengids" van Michael Chinery wel goed
Hallo Ernst-Jan,

Ben meteen op google aan het zoeken gegaan en heb inderdaad de vermelde gidsen gezien.
Zal morgen hier in de boekwinkel gaan informeren of het te bestellen is misschien wel aanwezig is.
Het zal wel een goede hulp zijn voor mij als beginneling.
Bedankt voor je advies.