Vreemde pootafdrukken bij Sibbe

Gestart door Ruud van Dongen, maart 31, 2010, 15:56:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ruud van Dongen

Wat zijn dit voor pootjes?? Op 25 januari gefotografeerd op het plateau bij het hamsterreservaat van Sibbe!! afgaande op de euromunt is het een poot met een lengte van 9 à 10 cm.

Ik heb geen idee?
Ruud van Dongen

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tinok

Geen idee, zien er wel heel anders uit dan wat ik hier al die tijd voorbij heb zien komen. En vooral heel lief, zo dat je die hele voet ziet ipv alleen de voetkussentjes wat je normaal ziet bij al die dieren....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

rombout

Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Lampe

eekhoorn aanwezig daar?

Typisch eekhoorn.
Vriendelijke groet,

Nico

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

het is al 7 minuten 1 April!!!... (...photoshop??!!??)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ruud van Dongen

Resumerend
Hamster (poten te groot)
Lieve pootjes (zal best)
Superhamster (tja)
Beverrat (heb ik ook aan lopen denken, de eerste serieuze reactie, maar wel een vreemde plek (geen water in de wijde omtrek) en ik mis de vijfde teen en zwemvliezen (afdruk daarvan zou in de sneeuw zichtbaar moeten zijn))
Eekhoorn (poten veel te groot)
1 april (doe ik al niet meer aan sinds mijn elfde, dus de foto is echt!!!)

Laatste optie lijkt Wasbeer, maar die heeft wat slankere lange tenen en ook vijf!!

Dus ik weet het nog steeds niet.

groeten
Ruud van Dongen

Jeroen Nagtegaal

Ik kan vanavond nog wel even de veldgids erlangs leggen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

Heb geen boeken hier, eerste gedacht was ook Wasbeer, maar goed die klopt dusniet door 5e teen.
Wasbeerhond loopt hier tegenwoordig ook nog wel eens rond, een optie?
En anders misschien aan grotere ontsnapte knaagdieren gaan denken als Chincilla ofzo.
Wietze Janse

mystacinus

ruud, heb je het spoor kunnen volgen en stonden er misschien al voetafdrukken van iemand bij deze prenten?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Ruud van Dongen

Wasbeerhond is het zeker niet (hebben meer een ronde hondenpoot).

En voor Ludy ter informatie het spoor liep van de akkers aan de rechterkant van het pad, over het pad en onder het prikkeldraad door aan de linkerkant van het pad, dus geen menselijke volger (behalve wij dan: ik en Boena van Noorden). De grote "poot"-afdrukken die zichtbaar zijn op de foto zijn van mij (maat 44).

groet
Ruud

Timo Roeke

Op de eerste foto lijkt het alsof het dier op zijn achterpoten zit maar wel met zijn voorpoten in de sneeuw rust.

Rikstar

jaa, dacht ik ook al aan. ik zou zelf denken beverrat.

Citaat van: Timo Roeke op april 01, 2010, 15:04:52 PM
Op de eerste foto lijkt het alsof het dier op zijn achterpoten zit maar wel met zijn voorpoten in de sneeuw rust.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Lampe

#15
Jullie vergeten allemaal dat afdrukken in de sneeuw 2x zo groot kunnen worden in de sneeuw en voor eekhoorn komt dat prima uit aangezien de afdruk normaal ongeveer 5 cm lang is en 2,5-3,5 cm breed.

Daarnaast heeft een beverrat zwemvliezen tussen de tenen..... En heeft hij een andere plaatsing van de afdrukken.

Gewoon eekhoorn dus.
Vriendelijke groet,

Nico

Marina

Sneeuwsporen zijn vreselijk lastig, maar als ik mn sporenboek ernaast leg dan denk ik dat Nico gelijk heeft met eekhoorn.
Dat verklaart ook dat hij op zn achterpoten heeft gezeten, met een voorpootje op de grond.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Violet (en Remco)

Ook wij gaan voor eekhoorn, was onze eerste gedachte.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Jeroen Nagtegaal

Aparte lokatie dan, tenminste zover ik het gebied ken is het een groot akkergebied...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ruud van Dongen

Eekhoorn.

Geen boom in de buurt en beest heeft gewoon over een akker gelopen. Voorpoot bij achterpoot betekent gewoon dat het beest een beetje doorgestapt heeft. Als een eekhoornpoot twee keer zo groot wordt zou ik ook maat 88 hebben gehad op de foto.
De afdruk was absoluut vers en zeer scherp dus niet ingezakt door dooi of zo.
Ik houdt het voorlopig ook op verdwaalde Beverrat, met afgevroren zwemvliezen (dat schijnt voor te komen heb ik gehoord, ze schijnen ook tenen kwijt te kunnen raken). De voorpoten kloppen ook niet voor eekhoorn.

groet
Ruud

leonwillems@home.nl

heeft een eekhoorn niet vijf tenen aan de achterpoten?

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jeroen Nagtegaal

Voor mijn gevoel zijn de voorpoten in één afdruk samengevoegd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

De pootjes links op de tweede foto zijn een stuk kleiner. Aangenomen dat het een spoor van één dier is, is het aannemelijk dat het dier eerst is gaan zitten, vandaar de volledige voetafdruk, en door de lichaamswarmte is de voetafdruk groter geworden dan het pootje zelf is. Wellicht heeft iets te eten gezien, is daarom gaan zitten, heeft iets van de grond geraapt en dat zou verklaren dat de voorpootjes aan de rechterkant van de tweede foto één afdruk maken. Achter de achtervoeten is de afdruk van een staart of zoiets te zien.
Helemaal links op de tweede foto zijn duidelijker voorpootjes te zien. Ik denk dan ook dat de pootafdrukken aan de linkerkant van de tweede foto een betrouwbaarder beeld geven dan die van de eerste foto.

Dat Ruuds voet niet groter is geworden, komt omdat een schoen kouder is dan een dierenpoot.

Volgens mij is dit in elk geval een afdruk van een dier met vijf tenen aan de achterpoot.
Bij dieren met 4 tenen staan de afdrukken meer verdeeld, hier staan ze uit het lood, meer naar de buitenkant.
Het vijfde (kleine) teentje wordt niet altijd bij alle dieren afgedrukt in sneeuw.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

leonwillems@home.nl

In de diersporengids van Annemarie van Diepenbeek wordt vermeld : de prentjes worden in viersprong geplaatst, achtervoet bijna altijd vóór voorvoet, spreiding achtervoeten is groter dan spreiding voorvoeten waardoor de omtrek van het prentpatroon trapeziumvormig is. Zie pp. 60-61. En het gaat dan inderdaad om een eekhoorn.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jeroen Nagtegaal

Is een of andere grondeekhoorn ook een optie?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

leonwillems@home.nl

die zijn wel kleiner dan die van de eekhoorn
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~