gewone of grote reuzenzakdrager?

Gestart door ria.vogels, maart 31, 2010, 15:23:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.vogels

 
Kan iemand me het verschil aangeven tussen de rups op de foto's bij onderstaande waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/43773049 (grote reuzenzakdrager)

en deze:
http://waarneming.nl/waarneming/view/2309406 (gewone zakdrager)?

Naar mijn idee zijn ze precies hetzelfde, maar ik weet er nagenoeg niets vanaf. Ik hoor graag waar ik voor de verschillen op moet letten.

Groet, Ria Vogels

Elachista

Huh hoe kan ik die 2e nou goedgekeurd hebben...beiden zijn villosella.
Groet,
Tymo

ria.vogels

Ah, mooi.
Dan wijzig ik mijn waarneming naar villosella.
Groet, Ria Vogels

zakdrager


acherontia

Ik ben vorige week nog samen met Frits Bink de Hoge Veluwe opgeweest en heb hem kunnen demonstreren met welk gemak de grote zakdragers te vinden zijn op de heide. In een half uurtje tijd hadden we er een stuk of 20. Echter ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat de Nederlandse zakken afwijkend zijn t.o.v. de literatuuropgaven; uitgekweekte mannetjes (hirsuta en villosella mannen zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden) laten zien dat er bij ons weinig verschillen in zakbouw kunnen zijn tussen villosella en hirsuta en ook zakgrootte is geen goed determinatiekenmerk omdat er een overlap bestaat in grootte. Dat terwijl ik in Frankrijk hirsuta zakken heb gevonden die duidelijk anders opgebouwd zijn; veel meer stukjes bladmateriaal, een zakvorm die ik op de Veluwe ook soms tegenkom maar de zakken van de Veluwse heidegebieden zijn meestal gewoon gebouwd van takjes en dan is het, in ieder geval voor mij, verdraaid lastig om hirsuta en villosella van elkaar te onderscheiden. Mijn waarnemingen van villosella op waarneming.nl met foto zouden ook hirsuta's kunnen zijn. Vooralsnog durf ik alleen met zekerheid te determineren als ik ze uitgekweekt heb. Ben dus erg benieuwd en geïnteresseerd in ervaringen van anderen. Voorheen vertrouwde ik min of meer blindelings op het grootteverschil maar na het bekijken en uitkweken van een vijftigtal van deze grotere zakdragers vertrouw ik niet meer blindelings op zakbouwkenmerken. Er lijkt wel een kleine nuance in habitatvoorkeur binnen een heideveld te zijn tussen beide soorten.

Groeten,

Jeroen

Sifco

kloppen de twee nl namen trouwens wel bij bovenstaande links?
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


zakdrager

Ik ben het geheel met Jeroen eens. Ik heb in het verleden al diverse malen in posts aangegeven dat ze erg moeilijk uit elkaar te houden zijn obv zakbouw en dat ik persoonlijk geen consistent beeld van de evt. verschillen kan ondekken als ik de afbeeldingen naast elkaar zet die je in de (buitenlandse) literatuur aantreft. Als ik al een verschil zou moeten noemen waar ik enige waarde aan hecht, is dat dat villosella zakken wat groter kunnen worden dan de hirsuta zakken (maar er is een grote overlap). M.a.w. een klein deel van de zakken kun je m.i. als villosella determineren, nl. diegene die groter zijn dan hirsuta kan worden. Maar ik heb ook geen zin om bij elke zakdragerpost te gaan zeuren dat afmetingen een erg belangrijk gegeven zijn bij zakdragerdeterminatie.

Wat betreft zakken gevonden in De Hamert ga ik er vooralsnog vanuit dat het meestal/altijd om hirsuta gaat aangezien ik er nog nooit villosella heb gevonden (wat natuurlijk geen bewijs is, maar hooguit een aanwijzing).

De enige manier lijkt mij om veel te kweken waarbij je de kweek zo opzet dat uitgekweekte adulten 1 op 1 gekoppeld kunnen worden aan de zak waar ze uit zijn gekomen en op basis van dat materiaal kijken of je verschillen kunt ontdekken.

Henk

acherontia

#7
CiteerAls ik al een verschil zou moeten noemen waar ik enige waarde aan hecht, is dat dat villosella zakken wat groter kunnen worden dan de hirsuta zakken (maar er is een grote overlap). M.a.w. een klein deel van de zakken kun je m.i. als villosella determineren, nl. diegene die groter zijn dan hirsuta kan worden.

Hoi Henk, en zelfs dat blijkt niet op te gaan met een zakbouw die bestaat uit heidetakken en pijpenstrooitje heb ik zakken van hirsuta die net zo groot zijn als grote villosella zakken.... Kortom mijn voorzichtige conclusie is dat de literatuur geen betrelkkning heeft op de Nederlandse situatie en de zakken van hirusta en villosella afkomstig van  heidegebieden een zeer sterke gelijkenis kunnen vertonen en grootte geen soortonderscheidend determinatiekenmerk is.

Jeroen

ria.vogels

Wat nu?
Zal ik mijn waarneming dan op kleine reuzenzakdrager (C. hirsuta) zetten, of onzekere hirsuta?

Overigens is dat dan ook een andere determinatie dan eerst, toen hij op gewone zakdrager (Psyche casta) stond.
Ik begrijp uit bovenstaande discussie dat het moeilijk te bepalen is zo, en op de De Hamert waarschijnlijk eerder een hirsuta dan een villosella zal zijn.
Groet, Ria Vogels

zakdrager

Hoi Ria,

Wat nu? is een goeie vraag. Het is gewoon niet altijd mogelijk zonder kweken tot een zekere determinatie te komen. Zelf zou ik ze als onzekere Canephora hirsuta opnemen (met als opmerking dat het ook P. villosella kan zijn) maar ik heb geen verstand van de technische mogelijkheden binnen waarneming.nl op dit punt. Overigens zal niemand hem ooit Gewone zakdrager genoemd hebben, dat is vast een vergissing.

Jeroen, ik kom die zakken graag een keer bekijken. We kunnen ons materiaal wel een keer naast elkaar leggen om te kijken of we er iets uit kunnen opmaken.

Groet,

Henk

Elachista

Lastige dingen inderdaad, ik heb ook enkelen uit Frankrijk ter determi maar ik zou zeggen villosella. Atra lijkt er soms op, maar die is echt kleiner (Camping verzamelde vroeger de wereld aan atra's uit Drenthe, onlangs stond er ook nog een villosella die ook atra was in een collectie van een dagvlinderaar hier uit 't noorden. Misschien is de soort hier nu verdwenen? Achteruitgegaan zonder meer).

Zit villosella ook op de Ginkelse heide? En hirsuta? Daar kom ik soms wel eens, alhoewel meestal in het najaar, maar heb ze nog niet kunnen vinden. Anders zitten ze gewoon lekker met z'n allen op die bult van de Hoge Veluwe met het motto van als de dijken breken dan zitten wij veilig..
Groet,
Tymo

acherontia

Nee, ze zitten niet alleen op de Hoge Veluwe, eigenlijk ken ik beide soorten van alle heideterreinen op de Zuidelijke Veluwe. Ook op de Edense en Ginkelse heide zijn beide soorten goed vertegenwoordigd en op dezelfde manier als op de Hoge Veluwe in korte tijd in aantal te vinden op de typische verpoppingsplekken. Vaak met enkele tot soms tientallen exemplaren bij elkaar.

Jeroen