Alleen mannetjes zingen?

Gestart door Lonnie Bregman, maart 30, 2010, 17:18:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Hey allemaal,
Ik hoorde vandaag een Groene specht en altijd als ik die invoer twijfel ik of ik bij het geslacht 'man' moet zetten, want ik weet niet of vrouwtjes Groene spechten ook kunnen lachen. Van grote bonte specht voer ik het ook nooit in. Bij mezen, lijsters, vinkachtigen en zangers doe ik het wel.

Nu is mijn vraag: Bij welke vogels zingt alleen het mannetje, zodat ik dat dan ook kan invoeren?
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Bij de Groene specht maken het mannetje en vrouwtje dezelfde geluiden, maar alleen
(volwassen) mannetjes hebben een rode baardstreep.
Bij de meeste zangvogels zingt alleen het mannetje. Als je twijfelt voer je gewoon
geen geslacht in.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Certhia

Volgens mij zingen zowel man en vrouw roodborst maar ik weet niet of dit het hele jaar rond zo is of alleen 's winters.


Marc

Oenanthe

Ik heb ooit een groene specht in jeugdkleed geringd die bij het vrijlaten precies hetzelfde geluid liet horen als een roepende adult. Het geslacht van de vogel was niet vast te stellen maar het bewijst wel dat een lachende groene specht geen volwassen mannetje hoeft te zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

laatvlieger

#4
Citaat van: Oenanthe op maart 30, 2010, 19:13:32 PM
Ik heb ooit een groene specht in jeugdkleed geringd die bij het vrijlaten precies hetzelfde geluid liet horen als een roepende adult. Het geslacht van de vogel was niet vast te stellen maar het bewijst wel dat een lachende groene specht geen volwassen mannetje hoeft te zijn.

Hoezo was het geslacht niet vast te stellen? Dat is in het nest toch al te zien?

http://waarneming.nl/soort/info/40
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Oenanthe

In jeugdkleed ontbreekt de baardstreep, bij mijn weten het enige kenmerk waaraan je het geslacht kunt bepalen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

laatvlieger

Citaat van: Oenanthe op maart 30, 2010, 20:03:09 PM
In jeugdkleed ontbreekt de baardstreep, bij mijn weten het enige kenmerk waaraan je het geslacht kunt bepalen.
IS dat wel zo? Ik meen me te herinneren erg jonge spechten in juveniel kleed al met zo'n baardstreep te hebben gezien. Maar misschien zit ik fout hoor?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Oenanthe

Ooit vroeg ik dat aan een docent en die zei heel bars: als ik dat zeg dan IS DAT ZO! ;D Nu ben ik geen strenge docent maar de baardstreep komt pas in de loop van de zomer door (bij de mannetjes tenminste). In het eerste kleed dat groene spechten na het uitvliegen dragen is er geen spoor van te zien. Heb jij misschien een jong in overgangskleed gezien? Weet je nog wanneer je het ongeveer gezien hebt?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Helaas Maarten, de bovenmeester (in dit geval Gerard Gorman, auteur van "Woodpeckers of Europe") beslist toch anders: "Juveniles are sexually distinct..... " En net als in het Handbook BWP wordt zowel beschreven als afgebeeld dat jonge mannetjes al bij het uit de schacht komen van de veertjes rood in de verder vaak maar zwak aangeduide baardstreep hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjonnoh

Citaat van: Certhia op maart 30, 2010, 19:04:42 PM
Volgens mij zingen zowel man en vrouw roodborst maar ik weet niet of dit het hele jaar rond zo is of alleen 's winters.


Marc

dat klopt, volgens mij had dat te maken omdat een roodborst zingt om te laten merken dat dat zijn terretorium is.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Thijs Fijen

Dat doen alle vogels die zingen..
Thijs Fijen

leonwillems@home.nl

hoe zit het dan met roffelende bonte spechten. Roffelen alleen de mannetjes of roffelen de vrouwtjes ook?

::)
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

joostheeremans

Ik vroeg me laatst hetzelfde af maar dan met kleine bonte specht. Hoorde er deze week een roepen (die roep die wel wat op een draaihals lijkt) en zag uiteindelijk alleen het vrouwtje zitten. Maar als ik het goed begrijp kan zij dus ook dat geluid maken?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Voor de Kleine geldt hetzelfde als voor de Grote.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

#14
Gorman ("Woodpeckers of Europe") bij zowel Grote als Kleine Bonte: "Both sexes drum" en bij Kleine Bonte "Song is made by both sexes"

Als het gaat om de zang van Roodborst: de zang in de herfst wordt door beide sexen voorgedragen maar die in het voorjaar, welke nogal verschilt van die herfstzang, "only exceptionally by female.." (Handbook BWP)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lonnie Bregman

OK, bij spechten kan ik dus geen geslacht invoeren. Bij echte zangers en in deze tijd bij Roodborstjes dus wel. Hoe zit het bij Heggenmus, Winterkoning, lijsters en vinkachtigen? (alleen mannetjes denk ik?)
Groeten, Lonnie Bregman

frankneijts

Citaat van: lonnie20 op maart 31, 2010, 16:44:29 PM
OK, bij spechten kan ik dus geen geslacht invoeren. Bij echte zangers en in deze tijd bij Roodborstjes dus wel. Hoe zit het bij Heggenmus, Winterkoning, lijsters en vinkachtigen? (alleen mannetjes denk ik?)

Ga daar maar van uit. Bij de vinkachtigen vormt Goudvink echter een uitzondering: hierbij zingen vrouwtje en mannetje maar de zang heeft hier ook niet of nauwelijks een territoriumfunctie, o.a. omdat de vogels paren voor het leven. De zang stelt ook niet veel voor en is op afstanden verder dan pakweg 25 meter al bijna niet meer te horen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

sjonnoh

ik had ergens dacht ik ooit gelezen dat goudvinken heel zelden zingen, klopt dat? of was dat nou de appelvink?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

HPM

Citaat van: sjonnoh op maart 31, 2010, 22:58:55 PM
ik had ergens dacht ik ooit gelezen dat goudvinken heel zelden zingen, klopt dat? of was dat nou de appelvink?

Ik heb Goudvinken maar weinig horen zingen, maar dat kan ook komen omdat het maar
zo zacht is. Veel zachter dan die mooie roep van ze. Het is eigenlijk niet meer dan geneurie,
zoals een Merel ook kan doen. Ze gebruiken de zang duidelijk niet om hun aanwezigheid
kenbaar te maken.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: sjonnoh op maart 31, 2010, 22:58:55 PM
ik had ergens dacht ik ooit gelezen dat goudvinken heel zelden zingen, klopt dat? of was dat nou de appelvink?

Appelvinken hoor/zie ik altijd zingen op mooie dagen v.a. eind januari, al is dat hier in Eindhoven op de vaste pleisterplaatsen (ze broeden hier nauwelijks of niet) tot ver in maart. Daarbij gaan de mannen soms ook baltsen wat er heel grappig uit ziet. De zang is niet zo leuk/mooi als van andere vinkachtigen als bijv. Putter, Kneu, Kruisbek e.d. en is ook niet echt op grote afstand hoorbaar; ook zingen de de vogels graag vanaf hoge zitplaatsen.
Goudvinken zingen inderdaad niet zo vaak en dikwijls vanaf een verborgen zitplaats (dichte struikgewas, naaldboompjes e.d.) en niet erg luid zoals ik al zei. Het zingen dient meer om de paarband te verstevigen dan dat het een territoriale functie heeft. Ook 'adverteren' is niet nodig omdat de vogels al gepaard zijn en dat blijven (Goudvinken kunnen zelfs 'treuren' om een verloren partner!). Er staat wel tegenover dat je de zang het hele jaar kunt horen. Over de 'kwaliteit' ervan verschillen de meningen: sommigen vergelijken deze zang met het piepen van een oude schuurdeur waarvan de scharnieren hoognodig geolied moeten worden....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

sjonnoh

bedankt frank en herman, toch wil ik nog 1 dinge weten
Citaat van: Thijs Fijen op maart 31, 2010, 10:18:53 AM
Dat doen alle vogels die zingen..

zingen ook (staart)mezen om te laten merken wat hun territorium is? Die blijven toch niet echt bepaald op 1 plekje zitten
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Oenanthe

Staartmezen hebben inderdaad een zang maar die ken ik uitsluitend van cd. Ik heb hem nog nooit in het echt gehoord.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: sjonnoh op april 01, 2010, 19:28:33 PM
bedankt frank en herman, toch wil ik nog 1 dinge weten
Citaat van: Thijs Fijen op maart 31, 2010, 10:18:53 AM
Dat doen alle vogels die zingen..

zingen ook (staart)mezen om te laten merken wat hun territorium is? Die blijven toch niet echt bepaald op 1 plekje zitten

Staartmezen hebben geen territorium- of advertentiezang maar beide sexen (kunnen) zingen (of iets dat daarvoor moet door gaan) tijdens bijv. de paring, nestbouw. Territoria worden bepaald door wintergroepen en ook fel door de groep als geheel verdedigd: lok ze 's winters maar eens met geluid en zie hoe fel ze daarop reageren! Man en vrouw blijven althans gedurende 1 breodseizoen bijeen, wellicht ook later? Ze zijn qua verenkleed niet te onderscheiden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Staartmezen zijn een geval apart. Ze hebben geen echte zang en de paren hebben geen echt territorium.
Ze leven in een familiegroep die jaarrond een gezamenljk territorium heeft waarbinnen ze gezamenlijk
rondtrekken en slapen. Binnen dat territorium maken de paren een nest en alleen als ze een nest en
jongen hebben leven ze niet in de groep, hoewel ze bij het grootbrengen van de jongen wel hulp van
anderen (familieleden?) kunnen krijgen.
Ze hebben dus geen territoriumzang. Ze hebben wel een opvallend soort van showvlucht, maar ik geloof
niet dat die echt iets met een territorium heeft te maken. Daarvoor zie je het te weinig. Toch heb ik
dat wel gezien boven struiken waarin een nest (in aanbouw) zat. Verder gedragen ze zich in de broedtijd
nogal onopvallend.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

GijsB

ik heb een broedpaar in mijn achtertuin, dus zal er eens op letten
Gijs

sjonnoh

bedankt voor alle info  ;D
aan dat speelse gedrag van staartmezen zou ik ook niet echt kunnen zeggen dat ze erg territorium royaal zijn. het is wel apart als staartmezen elkaar helpen bij het grootbrengen van hun jongen
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Lonnie Bregman

Ik heb vandaag een Boomkruiper horen zingen. Hoe zit het bij Boomkruipers en Boomklevers?
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

En hoe zit het bij Zwartkoppen? Ik heb er vandaag een stuk of 5 gezien, waarvan 1 vrouwtje, en ze maakte wel geluid. Maar of je het zingen kunt noemen...
Groeten, Jarinka Heijink