(Gewone) Aardhommel

Gestart door BWoets, maart 23, 2005, 18:57:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Waarom staat deze soort onder de naam: Gewone Aardhommel, en niet gewoon onder Aardhommel?
Bestaan er nog andere soorten Aardhommels dan?

Gr. Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Vincent

#1
Dat heb ik me ook al eens afgevraagd.

Eerst stond de soort ook op Aardhommel later is de naam gewijzigd in Gewone Aardhommel. Waarom weet ik niet.

En volgens mij zijn er niet meer soorten aardhommels. Ik heb een insectengids en daar staat ook gewoon Aardhommel. Dus lijkt het me beter om de naam te wijzigen.
Vincent

boogey55

Goede vraag. In de zoeklijst staat alleen de gewone vermeld.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

marcel123

#3
Bombus lucorum - Kleine aardhommel of Veldhommel
Er is dus nog een tweede aardhommel. Maar  Kleine aardhommel is misschien niet de officiele naam.

Het onvolprezen Wikepidia linkt trouwens hier niet naar waarneming.nl...

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Vincent

De soort staat zelfs dubbel in de database

Als aardhommel en als gewone aardhommel
Vincent

matthijsbroere

Klopt. En wie de officiële naam weet mag het zeggen. Het lijkt wel of niemand het er over eens is. Kijk ik in de boeken, dan vind ik overal Gewone Aardhommel, terwijl veel bronnen op internet het hebben over Aardhommel.
Matthijs Broere

Vincent

#7
Ik heb een boek waarin de naam zonder de toevoeging "gewone" staat
Vincent

BWoets

Ik stel voor de toevoeging 'gewone' weg te halen.
Iedereen heeft het altijd over een Aardhommel en niet de 'gewone' aardhommel.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

matthijsbroere

Niet iedereen Bob. Diverse bronnen spreken elkaar tegen. Een Gewone Zeehond wordt ook altijd Zeehond genoemd, terwijl de eerste naam de officiële is.
Matthijs Broere

marcel123

#10
Het bekende lijstje met de paardebloem. Op het moment dat er van een genus een nieuwe soort wordt toegevoegd krijgt de meest algemene variant vaak de toevoeging 'gewone'.  Ik denk zelf dat het het handigst is om gewone te laten staan, maar ben er nog niet achter waar je de officiele naam vandaan kan halen.

Taraxacum officinale Gewone paardenbloem
Taraxacum celticum Schraallandpaardenbloem
Taraxacum hamatum (sectio) Haakpaardenbloem
Taraxacum laevigatum Zandpaardenbloem
etc.

Schoppers

Ik stel ook voor om 'gewone'weg te halen.
En deze lijst te hanteren:
http://www.wildebijen.nl/hommels.html

Ook een reden dat dat gewone weg kan is omdat er vele mensen zijn die Aardhommel invoeren omdat ze niet weten dat gewone er voor staat.
En dan moeten we dan steeds veranderen.


marcel123

#12
Schoppers, deze site is juist onderdeel van het probleem, hij noemt elders:
CiteerEén van de meest voorkomende hommels, soms als groep aangeduid voor de Gewone aardhommel, Veldhommel en Wilgenhommel.

Schoppers

#13
Klopt had ik gezien, alleen de ene noemt de soort dus Aardhommel en de andere Gewone Aardhommel, dus dan moeten we een keus maken.
En dan lijkt me Aardhommel de beste keuze omdat veel mensen anders een nieuwe soort toevoegen met de naam Aardhommel omdat ze hem niet kunnen vinden.
Dit willen we natuurlijk voorkomen.

Of ben je het hier niet eens, dan moet je het zeker zeggen.

p.s. ik wil graag lid worden van die libellen nieuwsbrief, kan dat ook zonder een yahoo account?

Vincent

Ik ben het er iig wel mee eens
Vincent

thijs

Is het software-technisch gezien niet mogelijk om voor 2 soorten 1 statistiek te maken?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Tuurlijk kan dat.. maar dat slaat toch nergens op.
We zetten toch ook niet Grutto en Gewone Grutto in het bestand.

Het is of het één of het ander.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Ja, okee, je hebt gelijk...
Dan ga ik ook voor "Aardhommel"

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Inmiddels is hij door dhr. Schoppers op Aardhommel ipv 'gewone aardhommel' gezet en is hiermee de discussie gesloten.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets