Hoornaarzweefvlieg??

Gestart door Vlindertje, september 07, 2004, 16:24:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vlindertje

Elke dag vliegt er in mijn tuin een groot soort insect rond die qua uiterlijk lijkt op een wesp alleen een stuk groter en rode kleuren bij zijn kop heeft. Hij maakt een luid brommend geluid, lijkt wat wezenloos rond te vliegen en ziet er alles behalve 'vriendelijk' uit. Ik vraag me al lange tijd af wat zijn naam zou kunnen zijn. Toen ik een foto van de Hoornaarzweefvlieg zag, zag ik wel uiterlijke overeenkomsten. Alleen twijfel ik, omdat mijn John Doe geen typisch zweefgedrag vertoont en hij, in mijn tuin, een veelgeziene gast is (in de lijst van waarnemingen heeft Hoornaarzweefvlieg een rode kleur).
Wie zou mij een aanwijzing kunnen geven die hem uit de anoniemiteit haalt??

M.v.g.
Vlindertje, alias Els

matthijsbroere

#1
Misschien een hoornaar. Dus niet de versie zweefvlieg, maar versie 'wesp'.
Klopt precies met jouw omschrijving. Hoornaar is een andere soort dan hoornaarzweefvlieg.

http://images.google.nl/images?q=Vespa%20c...G=Google+zoeken
Matthijs Broere

Vlindertje

#2
Ja, dat klopt precies met de foto's! Ik vind hem er beetje eng uit zien, hoor!
Ik heb nog nooit van een hoornaar gehoord. Maar deze is niet beschermd/ zeldzaam ofzo, toch?

Het mysterie is ontrafeld, bedankt!!  :D

M.v.g.
Vlindertje, alias Els

matthijsbroere

Hij schijnt algemeen te zijn, maar ik heb er pas één keer eentje gezien. Halfdood.
Weet iemand anders iets meer over het voorkomen van de hoornaar?

Groeten
Matthijs Broere

Pim

De hoornaar is op diverse plekken zeer algemeen. Als je in de juiste maanden vanaf het bezoekerscentrum van staatsbosbeheer aan de Knardijk (OVP) naar de vogelhut de zeearend loopt zie je er tientallen. Er is zelfs een keer een pad afgezet omdat een leerling vele malen was gestoken toen hij te dicht bij een nest (in een boomspleet) kwam.

De hoornaar zag ik ook diverse keren in Amsterdam. Wel een prachtige reuzenwesp!

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Vlindertje

Ik heb de hoornaar gedurende de hele zomer elke dag wel in mijn omgeving (Susteren-Sittard) waargenomen. Het is zeker een indrukwekkend insect, maar voorkeuren verschillen...

Bedankt voor de reakties!  :lol:

M.v.g.
Vlindertje, alias Els

-Arthy-

CiteerEr is zelfs een keer een pad afgezet omdat een leerling vele malen was gestoken toen hij te dicht bij een nest (in een boomspleet) kwam.
En ik ben toen dr tijd ook te dicht bij dat nest gekomen :'(
Rick Gevers

Klaas van Haeringen

Bij mijn buren zat vorig jaar een nest van en hoornaars in de schuur. Ze zijn heel mooi, maar kunnen gemeen steken  :angry:  

Andre321

#8
CiteerHij schijnt algemeen te zijn, maar ik heb er pas één keer eentje gezien. Halfdood.
Weet iemand anders iets meer over het voorkomen van de hoornaar?

Groeten
Hoi,
Begin jaren negentig was de soort vrij zeldzaam en kwam alleen in Oost Nederland voor..Sindsdien enorm opgerukt naar het midden van het land. ik dacht dat de toename kwam door de beschikbaarheid van oud hout..dit is de laatste tijd enorm toegenomen zodat meer nestmogelijkheid aanwezig kwam. Ben wel verbaasd over de overvloedige aanwezigheid in Flevoland.
De steken van de Hoornaaar ZIJN ENORM pijnlijk en zes steken kunnen dodelijk zijn..niettemin ken ik mensen die zes steken overleefd hebben nadat ze in een hoornaarnest gestapt waren. Wel liet de betrokken persoon zich pardoes in een nabijligende beek vallen om aan verdere steken te ontkomen.

MAAAAAAAARRR lees vooral de volgende website:
http://www.xs4all.nl/~tomels/zwermen4.htm
http://www.meteonet.nl/fileupload/uploads/uitdenatuur.php

Tapinoma

Om de paniek binnen de perken te houden:

Hoornaars kunnen inderdaad gemeen steken als je te dicht in de buurt van hun nest komt.
Verder zijn ze absoluut niet agressief. Ze komen ook niet op limonade af en hebben totaal geen interesse in mensen. Gewoon rustig blijven als er een langskomt dus en vooral niet doodslaan. Daar zijn ze veel te mooi voor!

Groet,
Nicoliene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene

Vlindertje

Inmiddels heb ik, om mijn kennig enigszins wat te veruimen, een insectenboek gekocht. Hierin vond ik o.a. meer informatie over de Hoornaar.
Interessant om te weten vond ik dat ze 22 uur (!) van de dag actief zijn, vredelievend, maar bij verstoring agressief. Hun steek is pijnlijk, maar slechts voor mensen met een allergie levensbedreigend.
Hoornaars zijn roofinsecten en eten hoofdzakelijk andere insecten, maar ze versmaden ook zoetigheid niet....trouwens...!  :P
Oh...en ik wilde ook nog even kwijt dat ik nergens terug kan vinden dat de hoornaarzweefvlieg een zeldzaam, weinig voorkomend of wat dan ook insect is.
Ik lees "weid verspreid en algemeen" in mijn insectenboek. En nee, hij dateert niet uit het jaar 0... :P

M.v.g.
Vlindertje, alias Els

Andre321

Hoornaarzweefvleig, is dat Volucella zonaria ?
Werd vroeger als zeldzaam beschouwd maar in zomers langs de kust niet zeldzaam.. zeker niet in de laatste 5 jaar dacht ik..soort kolibrievlinder maar dan algemener.

Goed, even voor jullie opgezocht:
"..Een soort die eens in de zoveel jaar massal langs de kust naar Nederland trekt, zich dan een tijdje kan handhaven en dan weer zeldzamer wordt. In Zuid Limburg is de soort tegenwoordig inheems.
Ook in Zuidwest Nederland plant de soort zich waarschijnijk jaarlijks voort.."

Nou..wijkt niet erg af van wat ik dacht...vooral langs de kust niet zeldzaam...en zeker niet in het begin van de twintigste eeuw. Ben nu wel erg benieuwd naar het waarnemingskaartje van waarneming.nl....
Hmm..wel heel vreemd..
http://www.waarneming.nl/kaart.php?id=1703
Zeker niet de standaard plaatsen..
Toch is de soort vrij onmiskenbaar..

marcel123

Van de KNNV site

Antwoord:
De laatste jaren neemt zowel het aantal nesten als het verspreidingsgebied van de hoornaar aanzienlijk toe. Meldingen zijn er inmiddels vanuit het gehele land. Waarschijnlijk hebben de warme zomers hier een belangrijke invloed op. Ook de aanwezigheid van steeds meer oudere, holle, bomen hebben invloed op de verspreiding van de hoornaar. Meldingen uit huizen zijn zeldzaam. De hoornaar is vrij schuw en gebonden aan bos met holle bomen en vermolmd hout. Overwintering van de koninginnewesp wordt wel vaker vanuit woningen gemeld, maar leidt meestal niet tot echte overlast.

Arjan van der Veen,
Secretaris Landelijke Insectenwerkgroep


Ik zag dat Volucella zonaria (Van Wely, 1997) ook wel de stadsreus wordt genoemd. Een soort die door de klimaatverandering algemener wordt.