Canadese ganzen en ondersoorten

Gestart door Jarinka, maart 29, 2010, 22:07:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Op verzoek van Jan van Harten een topic over Canadese ganzen.
Op het moment staan er pas twee uitgebreide beschrijvingen (Middelste en Kleinste), van deze site, maar zodra ik een andere uitgebreide site heb gevonden zal ik ook Grote en Kleine toevoegen.

Middelste Canadese Gans - Branta canadensis parvipes
Snavel en kop:
- Lengte van de ondersnavel is ongeveer 70% tot 75% van de kopbreedte.
- Snavel is vrij groot maar niet zo hoog.
- Kop is rond zonder scherpe hoeken, vooral tussen de voorkant en de bovenkant van de kop, en ook tussen het achterhoofd en het begin van de nek.

Algemene indruk, grootte en vorm:
- Klein, gedrongen lichaam.
- Vaak lijkt de nek dun, of in verhouding erg lang.
- Soms lijken de poten kort ten opzichte van de lichaamsgrootte, vooral bij rustende vogels.
- Vrij kleine gans. Mannen zijn groter dan vrouwen, en het verschil tussen een grote man en een kleine vrouw kan erg groot zijn.

Verenkleed:
- De kleurovergang van de donkere borst naar de iets lichtere buik is meestal geleidelijk, hoewel dit niet bij alle vogels zo is.
- Sommige vogels hebben een gedeeltelijke of volledige lichte nekring met variƫrende dikte.
- De afscheiding tussen de nek en nekring is minder duidelijk bij juveniel dan bij adult.
- Heeft soms een dunne, onregelmatige zwarte streep op de keel.

Kleinste Canadese Gans - Branta hutchinsii minima
Snavel en kop:
- Hele kleine snavel. Boven- en ondersnavel ongeveer even groot.
- Snavel in het midden van de kop.
- Kop is vrijwel een perfecte cirkel.

Algemene indruk, grootte en vorm:
- Erg kleine gans. Vrouwen zijn vaak maar iets groter dan Wilde Eend.
- Korte nek en poten, lijkt mollig door het kleine lijf.

Verenkleed:
- Valt op door erg donkere borst en buik. Bovenborst is karakteristiek donkerbruin met roestbruine stukken. Bij veel vogels ook een paarsachtige glans.
- Buik is iets lichter dan bovenborst, en mist de donkere glans van de bovenborst.
- Flanken zijn soms iets lichter, het lichtste boven de poten. Flanken hebben verticale donkere strepen.
- Heeft een volledige of gedeeltelijke kinstreep, en soms helemaal geen streep.
- De witte vlekken op de wang zijn meestal groot en relatief breed, en bestrijken minstens de halve kop.
- Sommige vogels hebben een witte vlek of streep tussen de nek en borst.

Bron: http://www.idahobirds.net/identification/white-cheeked/subspecies.html

Ik heb deze informatie zelf vertaald, dus er kunnen fouten in zitten!
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Ziet er goed uit! Info kan naar Wouter Teunissen ('Laatvlieger' op het forum). Misschien nog makkelijk als je de Latijnse namen er bij zet?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Latijnse namen :right:
En ik zal hem een PB sturen :).
Groeten, Jarinka Heijink

laatvlieger

Bedankt voor het PB. Ik vind het fraai dat je dit zo vertaald hebt! Ik moet alleen nog wel even kijken of we dit zo kunnen toevoegen. Vind de verwijzingen naar Taverneri en moffit's niet zo handig. Omdat je zo niet zo weet hoe dat er dan uit ziet. Moeten we nog even naar kijken.

Ik heb in het verleden ook nog wel eens het e.e.a. hierover verzameld. Ik kan het alleen niet zo gauw terugvinden. Er waren namelijk nog een paar handige sites waar dit wordt uitgelegd.

Ben de aankomende twee weken even erg druk, maar zal daarna eens kijken of ik dit toe kan voegen. (Misschien al wel eerder hoor)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jarinka

Citaat van: laatvlieger op maart 29, 2010, 22:40:39 PMVind de verwijzingen naar Taverneri en moffit's niet zo handig. Omdat je zo niet zo weet hoe dat er dan uit ziet. Moeten we nog even naar kijken.
Oh, staat er nog eentje in? In de originele tekst staan ontzettend veel verwijzingen naar soorten die we hier niet goed kennen, en ik dacht dat ik ze er allemaal uit had gehaald.
Zal de laatste nog even wijzigen. Goed opgemerkt! :duim:
Groeten, Jarinka Heijink