Hoofdmenu

schrijvertjes

Gestart door acherontia, maart 29, 2010, 09:18:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Ik ben de laatste paar dagen regelmatig naar de beekrpikken gaan kijken op een bekende locatie in Gelderland. Er is echter veel meer te beleven rond de sprengen aldaar, zo zijn er tal van kokerjuffers in het water aanwezig; m.i. duidelijk verschillende soorten gezien de sterk verschillende bouw van de kokers, allerlei schaatsenrijders en heb ik er al enkele steenvliegen gezien.

Afgelopen zondag zag ik daar ook enkele schrijvertjes. Deze fantastische kevertjes ken ik uit de waterleidingduinen en wieden maar had ik nog nooit in beken gezien, toen ik de waarneming in wilde voeren zag ik dat er veel soorten schrijvertjes zijn. Is dankzij het specifieke habitat (beken/ sprengen) iets over de soort te zeggen? Is het voor een amateur te doen om een schrijvertje op soortniveau te determineren?

Alvast bedankt.

Groeten,

Jeroen

jan cuppen

Schrijvertjes zijn te determineren met "De waterkevers van Nederland" van Drost et al. 1992, uitgegeven door de KNNV en wat nu Naturalis is. Ik denk dat het alleen nog antiquarisch te verkrijgen is.

In sprengenbeken kun je Gyrinus substriatus en/of Orectochilus villosus verwachten. Het onderscheid tussen de genera is gemakkelijk. Het genus Gyrinus is vaak niet te identificeren vanaf foto.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

acherontia

Beste Jan,

Hartelijk dank voor je reactie! Ik ga achter het boek aan.

Groeten,

Jeroen

acherontia

Het betrof Orectochilus villosus heb ik mij laten vertellen.

Groeten,

Jeroen