4x Sardegna

Gestart door Goyatlah, maart 28, 2010, 05:34:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Parthenope?
Beekoever?
Zuidelijke Symplibel?
Lindegomp?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

#1
Leuk! Parthenope zou kunnen, maar is op grond vandeze foto niet met zekerheid te zeggen. Is het een mannetje, dan heb je de bovenkant van de epiproct nodig, is het een vrouwtje, dan heb je een foto van het legapparaat en bijbehorend segment (dus van de onderzijde) nodig. De vorm van de ogen zou ook iets verschillen ten opzichte van imperator en eventueelephippiger, maar dat vind ik toch te onduidelijk. Mij lijkt overigens het mentum sowieso te lang voor een verdwaalde ephippiger. Beekoever klopt niet. Dit huidje is daarvoor te langgerekt. Orthetrum ga ik zeker in mee, maar dan nog de soort. Het lijkt me geen gewone, de vorm klopt niet goed. Blijven uitsluitend soorten over waar ik minder/geen ervaring mee heb, te weten brunneum, nitidinerve en trinacria, toch, qua verspreiding? Tsja.... Dan moet ik een beurt overslaan. De Sympetrum kan heel goed, al is striolatum op grond van deze foto niet uit te sluiten. Lindenia is correct. Die is alleen op grond van de vorm en het formaat al absoluut onmiskenbaar. Wat een beest!!!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

op basis van de tekening zou je toch wel aan imperator denken bij het eerste huidje, maar dat is geen goed kenmerk, en verder is er op deze foto weinig te zien, kan voor mij alle kanten op dus.
de oever komt op mij qua vorm wel als gewone over, maar dat andere spul ken ik niet, dus daar kan ik verder weinig van maken, net als de overige twee huidjes.
gelukkig is Ewoud wat internationaler aangelegd, en heb je toch één zeker op naam  :)
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ok, bedankt.

Zal e.e.a. correleren aan de lokaties waar de foto's gemaakt zijn, wat daar rondvloog.
Imperator was daar vrij weinig voorkomend, ephippiger heb ik er maar 1 van gezien. Dus dat wordt cf.parthenope denk ik.
Coerulescens en brunneum vlogen overal door elkaar, maar altijd gescheiden van cancellatum en trinacria. Nitidinerve zat er niet. Trinacria is heel anders dan de anderen: groot, zelfs een beetje Aeshnide of Lindenia-achtig. Denk dat ik die vanwege de vindplaats waarschijnlijk wel zal kunnen uitsluiten.

Hmm. Schreef dit om 3 uur, nu is het 11 uur. (Vergadering over of iemand in de straat mag blijven wonen.) Priorities first dus. Kom er morgen wel op terug.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Morgen is een stuk later geworden...

Bij de lokatie van de Orthetrum en de Anax zijn de volgende waarnemingen:
2 male parthenope,
1 male imperator,
50 exuv. imperator (maar hoe hard is dat? ga ik nog na, maar duurt sowieso een hele tijd)

100 trinacria
50 exuv trinacria
1 coerulescens
10 cancellatum. Trinacria lijkt dan voor de hand liggend...

Biotoop: grotendeels drooggevallen meertje, met verder grote aantallen croc, fons, strio en viridulum, dus niet bepaald coerulescens of brunneum habitat (die ook in Sardinie iha bij stromend water zitten)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Zijn al die huidjes ook verzameld? In dat geval is het geen punt om ze nog eens onder de binoc door te halen. Sowieso krijg je dan zekerheid over de Orthetrum en de Anax en, hoewel heel lastig, is er ook meer te roepen over de Sympetrum. Mochten de huidjes niet zijn verzameld, dan zou ik het als een goede les beschouwen: altijd meenemen voor mij...!!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Gedeeltelijk wel, maar die zitten in Brandenburg. (Ben zelf pas afgelopen jaar echt aan het verzamelen gegaan)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Dat is jammer. Dan zou je het eventueel daar nog eens na kunnen vragen natuurlijk.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/