Hoofdmenu

witte asco

Gestart door peterpeperkamp, maart 28, 2010, 00:31:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

deze ascomyceet op half vergane tak van grove den , 10 sporen gemeten tussen 6.4-12.9 x 2.1-2.3 um !


Peter
Groet Peter

Gulistan

Heb je nog naar de onderkant gekeken? Misschien Mollisia melaleuca, de Zwart-witte Mollisia?
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

ik vraag me ook af wat dit nu is .. ascomyceet , hypomyceet, discomyceet ....?  ik heb - nog - nergens een duidelijke definitie van het te maken onderscheid gelezen ...
Groet Peter

Gulistan

Hypomyceten en Discomyceten horen tot de Ascomyceten. Discomyceten zijn schijfvormige ascomyceten. Over Hypomyceten vindt je op deze site iets:
http://nt.ars-grin.gov/taxadescriptions/keys/HypomycesIndex.cfm
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Peter en Christiane,
Even iets rechtzetten Hypomyces is een ascomyceet genus en Hyphomycetes (met H)
zijn fungi imperfect.
Maar in ieder geval is dit ding een Mollisia zo te zien de excipulumstructuur bruin textura globulosa.
als je levend materiaal hebt zijn de paraphysen bij Mollisia gevuld met een langwerpige lichtbrekende Vacuole, bij Pyrenopeziza met losse Guttules(in water).  Sommige Mollisia's scheiden ook een kleurstof af als je KOH bij je waterpreparaat doet (met kleine vergroting blijven kijken terwijl je toevoegd want dit kan ook snel weer oplossen)
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Dank je wel, Stip. Ik hoop dat ik het kan onthouden :-\
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

PPfff alles ligt al in de GFT bak.. maar ik probeer dit in mijn koppie te schroeven


Peter
Groet Peter