Vandaag gevonden in Bieslandsebos ZH

Gestart door mycelium, maart 31, 2010, 18:16:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

mycelium

Hoi allemaal,

Vandaag weer eens paddenstoelen gevonden en volgends mij vers spul aangezien er hele kleintjes net boven de grond kwamen ik heb van drie wat grotere foto's gemaakt die kleintjes waren iets te klein in de regen met de kaplaarzen zeker 10 cm in de blubber en de camera van mijn mobiel. Dus sorry voor de slechte kwaliteit.

Hopelijk weet iemand welke soort (en) dit zijn ??

Plaatjes los van de steel, steel wat viltig




xenion

Groeten,
Martin

mycelium

#2
Hoi Xenion,

Sorry maar heb net even 1 exemplaar welke ik had meegenomen en welke nu in de koelkast ligt zodat hij morgen meekan naar onze excursie dag van Zoetermeer gefotografeerd dit was in het veld zo goed als niet te doen. Weet niet of zowel de donkere als de lichtere dezelfde soort zijn. Van de lichtere heb ik helaas geen exemplaar meegenomen er stonden er zat denk zeker een stuk of 30 allemaal vers uit de grond geschoten. Maar aangezien het stuk waar ik gezocht heb vrij nat was 2 soms wel 5 cm water tussen de bomen en ik enkele malen een boom nodig had om mezelf los te trekken uit de blubber heb ik er maar 1 meegebracht. Mogelijk een leuke dag onderzoek voor het paas weekend als het een beetje droog is.




xenion

Ook met de nieuwe foto's wil me niks te binnen schieten, misschien iemand anders.
Groeten,
Martin

mycelium

Hoi Xenion,

Ik had vanavond Grieta Fransen aan de telefoon en volgends Grieta is het Pholiota oedipus Donsvoetbundelzwam.

Morgen weten we het zeker ik neem morgen deze paddenstoel mee naar de excursie van Zoetermeer Grieta zal dan de paddenstoel bekijken.

Ik laat het jullie weten.

Alvast bedankt

mycelium

Hoi

Vandaag heeft Grieta de paddenstoel bekeken en waarschijnlijk is de tweede foto Pholiota oedipus Donsvoetbundelzwam. Maar dat weten we niet zeker omdat ik deze niet geplukt had. Ga ik komende week nog effe voor terug het bos in. De eerste en laatste foto waarvan ik ook de onderzijde heb gefotografeerd is waarschijnlijk een franjehoed Grieta heeft de paddenstoel meegenomen en zou hem onder de microscoop leggen. Ik zal zodra ik de paddenstoel van de tweede foto op ga halen ook van de eerste er nog een meebrengen en bijde een sporee maken om te kijken of het daadwerkelijk twee verschillende soorten zijn.

Zodra ik meer weet zal ik het laten weten.

mycelium

De eerste foto is volgens Grieta

Vroege franjehoed (Psthyrella spadiceogrisea).