Hoofdmenu

Kogelzwam

Gestart door spanjool, maart 24, 2010, 20:36:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Op afgevallen eikentak. In ruw pulverig bruin stromata verzonken perithecien 0.8 - 1.3mm, sommige perithecien niet in stroma maar gedeeltelijk verzonken in de schors. Meeste solitair, sommige in kleine groepjes. De perithecien zijn van zichzelf glad, maar meer of minder met stroma omkleed. Perithecien zijn iets paarskleurig maar rondom de iets papilvormige ostiole zwart gekleurd. Sporen ovaal met vaak aan een zijde afgevlakt. 2 tot 3 grote druppels in de donkerbruingekleurde sporen licht zichtbaar in de kennelijk jongere hyaline sporen zijn meer en kleinere druppels zichtbaar. 26 - 32 x 8 - 10 mu. bij sommige stukje kiemspleet zichtbaar. Paraphysen 2-3um., amper zichtbaar, hoofdzakelijk zichtbaar door de iets korrelige inhoud.
28,0    8,0    3,5 Sporen   
26,0  10,0    2,6   
28,0  10,0    2,8   
26,0    9,0   2,9   
28,0    9,0   3,1   
30,0  10,0   3,0   
32,0   9,0    3,6   
26,0  10,0   2,6   
32,0  10,0   3,2   
30,0   9,0    3,3     
-----------------------------  28,6 x 9,4
286,0 94,0                    Qav 3,0   
26,0 - 32,0 X 8,0 - 10,0   Q 2,6-3,6

Wat zou dit kunnen zijn.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

alphonsius

Hallo Henk,

Met de nodige slagen om de arm, misschien het lentetepelkogeltje?

Groetjes Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

spanjool

Hoi Alfons,

niet gek gevonden, komt er qua beschrijving erg dichtbij. Maar ik hou ook nog maar even een slag om de arm, misschien komen er nog andere mogelijkheden. Ik zit een beetje met die paarse kleur en dat zwart "tepelhofje"
Vriendelijke groet, Henk Gremmer


ratje

Ik denk dat ik ongeveer hetzelfde heb en heb de site vergeleken met beide soorten. Het grootste verschil tussen de lentetepelkogel en slijmsporig tepelkogeltje is de maat van de sporen en het "slijmerige" aan de uiteinden van de sporen?

Ismael

dat klopt, maar ook dat de slijmsporige voornamelijk op eik voorkomt
Groeten Ismaël Wind

spanjool

Ziet er goed uit Ismael, maar ik wil hem toch nog even weer onder de mic. hebben. Ik wil 100% zekerheid. Misschien morgen, anders zaterdag.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Bij gebrek aan beter kan het tot nu wel R. corticium zijn. Heb zelfs sporen gemeten 32 x 12um. Echter de slijmerige huid heb ik niet vast kunnen stellen, hoogstens is het zichtbaar bij jonge hyaline exemplaren nog in de ascus. Ook heb ik geen appendages aan de sporen gevonden. Het apical apparatus is zelfs >10um lang en duidelijk amyloid. De perythecienwand verkleurt niet naar oranje in KOH 10%. De kiemspleet is sigmoid.
Ik ga nog eens de volledige sleutel af want ik ben nog niet tevreden.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

Ik kom steeds uit op R britannica of R corticium. Bij brittanica is de lengte van de apical apparatus kleiner dan 10mu. Wat ervoor spreekt is dat bij deze de slijmige laag bijna niet te zien is aan de toppen van de sporen.
Groeten Ismaël Wind

spanjool

Volgens mij kan het alle kanten op, of in ieder geval kan het alle drie zijn, ligt er maar aan welke auteurs je leest. sommige geven zelfs tot 28 um voor de sporen van R. aquilla. In ieder geval lijkt de maat niet doorslaggevend.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer