Meldingen van ontsnapte roofvogels en uilen

Gestart door Marina, maart 24, 2010, 12:26:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Is al gebeurd....  ;D
Tenminste.... topic veranderd, 1 oud topic toegevoegd, zie het meer als vanaf nu...

Stijn E.

Alles verplaatsen is onmogelijk, I know, zo is het in elk geval goed  :angel:  :duim:  B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

JohanvantBosch

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 16, 2010, 21:35:02 PM
Alles verplaatsen is onmogelijk, I know, zo is het in elk geval goed  :angel: :duim: 8)
:)

heb ondertussen wel wat verplaatst, maar dat wordt een zooitje... alles door elkaar heen. Ik laat het inderdaad zo

Marnix

Amerikaanse Zeearend, 15 april, Berkel en Rodenrijs, ingevoerd als Witbandzeearend: http://waarneming.nl/waarneming/view/47365908
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

diertjesvriend

als zo'n uil of roofvogel ontsnapt, en terwijl hij nog niet gevangen is blijkt dat hij onder onjuiste omstandigheden wordt gehouden, kan zo'n dier dan niet officieel in beslag genomen worden, zodat de eigenaar hem niet meer terug krijgt als hij gevangen is?
vraag ik me even hardop af  :angel:

Folkert Jan

Citaat van: Marina op april 20, 2010, 15:53:45 PM
Raaf? van Piet Woutersen
http://waarneming.nl/waarneming/view/47468147
iemand enig idee waarom deze waarneming van meerdere vogels op Esc staat?

De raven die in nederland worden gezien zijn nageslacht van uitgezette vogels.
misschien dat hij ze daarom invoert als escape. of niet weet dat deze vogels zijn uitgezet.
aan de andere kant zijn er ook andere soorten raven wel eens in nederland gezien maar dit betreffen altijd escapes
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan vH

Citaat van: Marina op april 20, 2010, 22:56:42 PM
Citaat van: rnbflavour op april 20, 2010, 22:46:04 PM
Citaat van: Marina op april 20, 2010, 15:53:45 PM
Raaf? van Piet Woutersen
http://waarneming.nl/waarneming/view/47468147
iemand enig idee waarom deze waarneming van meerdere vogels op Esc staat?

De raven die in nederland worden gezien zijn nageslacht van uitgezette vogels.
misschien dat hij ze daarom invoert als escape. of niet weet dat deze vogels zijn uitgezet.
aan de andere kant zijn er ook andere soorten raven wel eens in nederland gezien maar dit betreffen altijd escapes
Hij was er niet zeker van dat het de gewone C. corax was, dus een andere soort zal hij er niet in hebben gezien.
Raven in Gelderland is niet ongewoon.
Ik denk dat ze onterecht op escape staan.
Waarschijnlijk is per ongeluk ook 'escape' aangevinkt. Kan iemand vragen of hij het wil veranderen? (Admin?)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

joostheeremans

#37
Geen melding van een ontsnapte roofvogel maar ik ontving net via de vogelwerkgroep een mail over de roofvogelshows die in de duinterreinen werden gehouden. Na lobbyen tussen de vogelwerkgroep, de roofvogelwerkgroep en de duincampings is besloten om niet langer roofvogelshows in de Noordhollandse duinen (in dit geval Bloemendaal aan Zee en Castricum) te geven. Ik citeer de argumentatie hierachter uit het persbericht:
"Bij het besluit om geen roofvogel- en uilenshows meer te organiseren, speelden de  volgende  argumenten een rol:

Roofvogels en uilen horen thuis in de vrije natuur en niet in gevangenschap. Door het organiseren van roofvogel- en uilenshows draag je als beheerder van een groene Duincamping deze boodschap niet uit. Dat steeds meer particulieren roofvogels en uilen houden, wordt door het organiseren van roofvogel- en uilenshows in de hand gewerkt.

Deze 'tamme' roofvogels en uilen komen voor een deel uit de vrije natuur - ook in het Noord-Hollands Duinreservaat zijn er aanwijzingen dat nesten van roofvogels worden leeggehaald. Het vliegen met deze 'tamme' vogels zorgt voor verstoring van wilde populaties. Ontsnapte vogels - vaak exoten' (niet-inheemse soorten) en kruisingen tussen
verschillende soorten - vormen door verstoring van en kruising met wilde vogels helemaal een bedreiging.

Bij de educatieve waarde van roofvogel- en uilenshows worden daarom vraagtekens gezet. 

Om de campinggasten te informeren en kennis bij te brengen over roofvogels en uilen hebben de Vogelwerkgroep en de Roofvogelwerkgroep zich bereid verklaard een bijdrage te leveren aan het excursie- en lezingenprogramma van Duincamping Geversduin in Castricum. Zo zal in 2010 een uilenexcursie worden georganiseerd. Daarnaast zullen met jongeren braakballen van uilen worden uitgeplozen."

Wellicht dat het andere (vogelwerkgroepen) inspireert...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jarinka

Even een klein berichtje zodat ik deze topic makkelijk terug kan vinden, is namelijk erg interessant om te lezen.

En een kort bericht over de Twentse valkenier Willem van der Pluijm. Vrijdagavond is zijn gyr/sakervalk Hokon verdwenen, zeer waarschijnlijk gestolen. Deze topic is er waarschijnlijk niet helemaal voor bedoeld, maar toch wil ik het even onder aandacht brengen. Hokon is namelijk een erg leuke en vriendelijke valk (voor zover roofvogels dat kunnen zijn), en hoe eerder hij weer bij z'n baas is, hoe beter. Hokon is opgegroeid bij Willem van der Pluijm, en ze hebben na 11 jaar een sterke band gekregen.
Ik heb in de zomer van 2008 meegedaan aan Levende Historie, in de Amersfoortse binnenstad, en Willem van der Pluijm was daar bijna elke woensdag bij aanwezig met Hokon. Ook in 2009 deed hij mee (zie foto, is vanaf mijn hand genomen).

Dit berichtje is voor het geval vogelaars in Twente hem zien, want hoe eerder Hokon terug is, hoe beter.
Groeten, Jarinka Heijink

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Timo Roeke


Jarinka

In Twente zitten inderdaad meer valkeniers. Bijna alle valkeniers die ik ken (en ook kennissen van de valkenier die ik het best ken) wonen in het oosten van het land.
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Marina op mei 21, 2010, 21:35:13 PM
Overal. Marktplaats, valkeniers, jagers, roofvogelboerderijen, hyves, krantenartikelen....
Hoezo?

omdat ik zulke meldingen eigenlijk nooit tegenkom behalve hier.
kom je ze per toeval tegen of zoek je er echt om?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Marina op mei 21, 2010, 22:55:38 PM
Dan kijk je nooit naar programma's als bv Hart van Nederland?
We zijn doodgegooid met ontsnapte oehoe's.

Nee idd dat kijk ik nooit :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

#45
 ;D :duim:


HeleenR

groeten uit Friesland,
Heleen Romkes

Vincent Hart

Dat laatste is zo zonder context wel een erg loze kreet, Marina ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Citaat van: Marina op augustus 02, 2010, 17:48:07 PM
Helaas, Vincent, er loopt een aangifte tegen de ringer. Je zou denken dat die beter had moeten weten.
Heb geen idee of dit vaker gebeurt of dat het een éénmalig incident is, maar deze is toevallig betrapt.

Kan je misschien iets meer zeggen over deze zaak?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Citaat van: Marina op augustus 02, 2010, 18:53:05 PM
Citaat van: joostheeremans op augustus 02, 2010, 18:05:01 PM
Citaat van: Marina op augustus 02, 2010, 17:48:07 PM
Helaas, Vincent, er loopt een aangifte tegen de ringer. Je zou denken dat die beter had moeten weten.
Heb geen idee of dit vaker gebeurt of dat het een éénmalig incident is, maar deze is toevallig betrapt.
Kan je misschien iets meer zeggen over deze zaak?
Zoals? Namen doorgeven hier zou niet erg kies zijn.

Nou goed tot nu toe hebben we :" Aan het lijstje: waarom-zitten-er-zoveel-niet-inheemse-vogels-in-onze-fauna, kan nog iets worden toegevoegd: ringers die het nodig vinden een pootring door te knippen, liever dan de eigenaar op te sporen.
en
Helaas, Vincent, er loopt een aangifte tegen de ringer. Je zou denken dat die beter had moeten weten.
Heb geen idee of dit vaker gebeurt of dat het een éénmalig incident is, maar deze is toevallig betrapt. "

Ik zou graag wat meer horen erover. Was het op een ringbaan? Wat voor vogel? Wanneer is dat gebeurt? Enzovoort. Zonder namen te noemen moet je ons toch wel wat meer hierover kunnen vertellen, Marina. Ik, en ik denk met mij vele anderen, ben erg benieuwd naar dit verhaal.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Citaat van: Marina op augustus 02, 2010, 19:19:08 PM
Het "verhaal" was niet bedoeld voor entertainment van lezers van dit forum, Joost. Ik vind het erg genoeg dat het gebeurd is en de aangifte loopt in elk geval nog, verder mag Vrouwe Justitia zich over "het verhaal" ontfermen.
Bovendien wil ik nou ook weer niet al te veel off topic raken.

Waarvoor was het "verhaal" dan bedoeld? Het enige wat ik er uit kan opmaken is: Ringers zijn mede de oorzaak van ongeringde niet inheemse vogels in de Nederlandse natuur. Ik vind dat nogal een uitspraak dus daarom had ik zelf graag de context gezien en mijn eigen oordeel kunnen vellen. Zo kan ik er weinig mee.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Ik vind het heel vreemd zoiets roepen en dan verder geen details noemen. Een soortnaam en situatie kan toch niet moeilijk zijn? Overigens is dit topic om ontsnapte exemplaren te melden, en daar kan een ringer niets aan doen, wel de kweker/houder!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Ok, laten we het niet groter maken dan het is: Vooralsnog wordt 1 ringer verdacht van iets uitspoken dat niet door de beugel kan, dat ligt waar het hoort te liggen (justitie). Ik neem aan dat het niet Marina's bedoeling was ringers i.h.a. te diskwalificeren - tenslotte kun je op basis van één rotte appel elke willekeurige groep mensen afschrijven. Ik denk wel dat je op moet passen met dit soort uitspraken/formuleringen, maar ik kan me voorstellen dat de gebeurtenis Marina wat rauw op d'r dak viel.

Ik ben ook wel benieuwd naar details maar ook mij lijkt een goede rechtsgang belangrijker dan het bevredigen van mijn (onze) nieuwsgierigheid. Dus of Marina meer details wil vermelden is wat mij betreft aan haar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Citaat van: Marina op augustus 02, 2010, 19:55:55 PM
Dank je wel, Vincent.
Wat mij betreft is dit topic gesloten.

Prima, mocht je echter iets horen over een uitspraak, dan hou ik mij aanbevolen, ik wil hier erg graag meer van weten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Nee, ik bedoel dat ik hier gewoon niets meer post.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Afgezien van dat ik niet weet waarom een ringer zoiets zou doen wist ik niet dat het verboden is om de ring van een exoot af te halen. Een zwaar misdrijf lijkt het me hoe dan ook niet. Het lijkt mij ook niet de taak of de plicht van een ringer om de eigenaar van een gevangen exoot op te sporen.
Als zoiets al gebeurt zal dat ook niet of nauwelijk invloed kunnen hebben op het aantal vrijlevende exoten.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

diertjesvriend

Marina, laat je niet tegenhouden hier te posten, zou zonde zijn.
ik vind het een terechte toevoeging, we moeten er dus rekening mee houden dat er zeldzame vogels kunnen zijn die uit kweek afkomstig zijn maar niet meer als dusdanig te herkennen zijn doordat de ring er af is,
en logisch dat dat verwarring kan geven dus is het goed dat je hier aangeeft dat dat (ook al zal het sporadisch zijn) gebeurd of mogelijk gebeurd.

de achtergronden doen niet ter zake, het zal nu eens hier en dan eens daar zijn lijkt me toch?

Marina

Dank je wel Lotte, ik heb je een pb'tje gestuurd.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

BramtK

Wat een vreemde gang van zaken. Waarom zijn er nu allerlei berichten uit dit forum verwijderd? Dat is zonde. Het is juist interessant om die vermissingen in één topic te verzamelen? En wie zou Marina hebben 'tegengehouden' om hier te posten? Het is toch niet geheel onbegrijpelijk dat een halve post vragen bij anderen oproept? Dat is toch geen reden om andere posts te verwijderen?
Groeten,

Bram ter Keurs