Glans of matkop?

Gestart door Tinok, maart 24, 2010, 10:52:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Dat zou niet zo moeilijk meer moeten zijn vanaf foto nu we dat prachtige kenmerk van het vlekje op de bovensnavel hebben.
Echter op deze site www.verboom-fotografie.nl staat een matkop waarvan wij dachten dat het toch echt een glanskop moet zijn (zoek op beeldbank, birds en matkop). Zie de prachtige vlek aan beide kanten van de snavel.
We hebben de fotograaf gemaild met verwijzing naar het forum hier maar hij heeft de zang gehoord en het is toch echt een matkop naar zijn mening. Dus een van die 2% waar het kenmerk niet bij werkt? Kortom een intrigerend geval. Wat is jullie mening? Gaat zang boven vlek?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Certhia

Als het gaat om deze foto's http://www.verboom-fotografie.nl/Gallery-maps/Birds/Afbeeldingen/matkop.html


Dan kan ik slechts zeggen: dit is overduidelijk een textbook glanskop. Veel glanskopperiger dan dit komen ze niet.


Marc

Tinok

Ja die bedoel ik, kreeg de link niet geplakt, fijn dat jij dat even gedaan hebt.
Hmm maar hoe zit dat dan met het geluid, hij is echt overtuigd dat het een matkop is;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Certhia

#3
Citaat van: Tinok op maart 24, 2010, 11:12:58 AM
Ja die bedoel ik, kreeg de link niet geplakt, fijn dat jij dat even gedaan hebt.
Hmm maar hoe zit dat dan met het geluid, hij is echt overtuigd dat het een matkop is;-)


Ja het enige dat ik kan bedenken in dit geval is dat ie de geluiden door elkaar heeft gehaald.


De vogel heeft geen licht vleugelveld van enige omvang, een vrij klein vierkant slabbertje en een glanzende kop van hier tot ginder, en het lichte vlekje op de snijrand van de bovensnavel. Als dit een matkop is dan stop ik ermee om deze twee soorten in het veld te onderscheiden op alles behalve geluid.


Marc


Edit:


Het volgende komt uit http://blx1.bto.org/pdf/ringmigration/24_2/broughton1.pdf





"If a more stringent test were applied
to Willow Tits, requiring pale marks on both sides of
the upper mandible and thus discounting individuals
with asymmetrical abrasion, the probability of accurate
identification became 95.7% for that species. Pooling
all samples (395 birds), the probability of accurately
identifying an unknown bird as a Marsh Tit or a Willow
Tit, based only on the presence or absence of pale marks
on both sides of the upper mandible, was 98.0%."


Ergo, in combinatie met de verdere kenmerken van de vogel in kwestie, is dit een glanskop.




frankneijts

Helemaal eens met Marc: als dit een Matkop is ga ik postzegels sparen en voortaan op zaterdag m'n auto wassen, boodschappen doen en.......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

...met een bak bier onder je klapstoel voor je stacaravan zitten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Tinok

 ;D
Ik zal de fotograaf een mailtje sturen met de link naar jullie opmerkingen, als ie dan nog niet overtuigd is :duim:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Martijn Bot

Citaat van: HPM op maart 24, 2010, 12:41:44 PM
...met een bak bier onder je klapstoel voor je stacaravan zitten.

--
Groeten, Herman van der Meer

Dat moet er grappig uitzien...!

dupont

Ik denk dat als je dan lang genoeg wacht je vanzelf 10-20 Vale Gieren boven je klapstoel hebt hangen...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd