Hoofdmenu

Stinkie stinkie

Gestart door bruggeman, maart 24, 2010, 09:43:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Een paar dagen geleden heerste er in een groot deel van het huis een doordringende geur. Hij deed sterk denken aan de geur die je langs een Amerikaanse weg ruikt wanneer er een stinkdier is aangereden.

Gisteravond vond mijn man de oorzaak. In een emmer lag een miniem, dood spitsmuisje. Dat zoiets kleins zoveel stank kan produceren! Hij was dood, waarschijnlijk was hij in de emmer gevallen had er toen niet meer uit kunnen komen. Arm diertje. (Ik vond ook al een verdronken spitsmuis in de vijver. Zijn er zoveel spitsmuizen op het moment, normaal zie ik ze niet zo veel).

Enfin, het lijkt me een huisspistmuis, geen duidelijke demarcatie lijn, lange haren tussen de korte, het staartje vind ik piepklein, maar voor een spitsmuis al het dan wel lang zijn.



groet,
Ida

belle

Iets dergelijks maakte ik vorig jaar mee. Ik hoorde op een avond een vreemd geluid, ging op onderzoek uit en ontdekte een muis in een lege emmer. Hij sprong steeds weer omhoog, maar kon er niet meer uitkomen.

Voor mij een reden om alle (lege) emmers op hun kop weg te zetten.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

mlahaye

Klopt een huisspitsmuis.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin

Tinok

en gaas in je vijver of natuurlijke oevers zodat de beestjes die er in vallen er ook weer uit kunnen kruipen (ook belangrijk voor egels)
Overigens grappig te lezen dat het bij jouw stikt van de muizen (hmm foute woordspeling) want hier zit er geen eentje (tenminste niet zichtbaar)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

bruggeman

Dank iedereen. Voor de bevestiging van de naam en de tips. Wat betreft die vijver, natuurlijker kan haast niet. Hij staat zelfs in een boek over Bryophyta als voorbeeld van mossen-amphibia interactie. Waarom deze spitsmuis er in verdronk, ik zou het niet weten, egels, kikkers, padden, salamanders alles loopt er in en uit. En de vogels drinken en baden er in. Slakken verdrinken er wel heel vaak in

Foto vijverrand (spontaan ontstaan) met groene kikker in zelfgemaakt hol. Hij zat er dagelijks, uren achtereen. Het werd ook wel eens benut door een bruine kikker, maar die maakte zelf geen holletjes.
groet,
Ida

bruggeman

Citaat van: Tinok op maart 24, 2010, 13:47:22 PM
en gaas in je vijver of natuurlijke oevers zodat de beestjes die er in vallen er ook weer uit kunnen kruipen (ook belangrijk voor egels)
Overigens grappig te lezen dat het bij jouw stikt van de muizen (hmm foute woordspeling) want hier zit er geen eentje (tenminste niet zichtbaar)

Eerlijk gezegd: liever onzichtbaar dan op deze manier dood als je mij vraagt
groet,
Ida

Marina

ow! wat een mooie vijver  :)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Tinok

wauw ik heb niets gezegd, wat een prachtige natuurlijke vijver. Misschien was dit gewoon een kamikazemuis of met depri gedachte door de lange winter :D
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Marina

#8
Of hij had een lang en gelukkig leven gehad en is vredig gestorven te midden van kinderen en kleinkinderen.
Wellicht een (schrale) troost: spitsmuizen gaan vrij snel dood in dit soort gevallen (emmer). Om die reden moet je vallen met levende muizen ook altijd om de paar uur controleren.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

bruggeman

Matig schrale troost, maar verder bedankt voor jullie complimenten
groet,
Ida