Alleen gehoorde vogels ook invoeren?

Gestart door Lonnie Bregman, maart 23, 2010, 17:25:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Hey allemaal,
Ik zit al een tijdje met een dilemma. Want zelf wil een vogels die ik alleen gehoord heb eigenlijk niet tellen, maar ik zie op wrn.nl dat veel anderen dat wel doen. Nu heb ik een andere account waar ik zulke waarnemingen invoer, zodat bijzondere waarnemingen, zoals Snor, toch bewaard blijven.
En nu ben ik dus benieuwd hoe jullie dat doen.
Groeten, Lonnie Bregman

Maarten Sluijter

Ik tel gewoon alle vogels die ik zie en hoor, voor mij maakt dat niet echt uit.
Anders zou het wel heel moeilijk om bijvoorbeeld uilen, zangertjes etc. te scoren.
.

Jarinka

Je kunt ook in bijv. Word een lijst maken waarmee je je soorten bijhoudt. Dat doe ik ook. Ik zet er alleen soorten op die ik heb gezien en dan ook zelf op basis van de geziene kenmerken had kunnen determineren (dus niet twee Kraanvogels die snel overvlogen en door een kennis op naam werden gebracht).
Groeten, Jarinka Heijink

Lonnie Bregman

Jullie hebben gelijk. Ik heb ál een Word-lijst ;) , dus dan blijf ik die wel gebruiken voor de soorten die ik alleen gezien heb en dan voer ik vanaf nu gewoon alles in + alles wat ik op die andere account heb staan.
Groeten, Lonnie Bregman

joostheeremans

Citaat van: lonnie20 op maart 23, 2010, 17:25:53 PM
Hey allemaal,
Ik zit al een tijdje met een dilemma. Want zelf wil een vogels die ik alleen gehoord heb eigenlijk niet tellen, maar ik zie op wrn.nl dat veel anderen dat wel doen. Nu heb ik een andere account waar ik zulke waarnemingen invoer, zodat bijzondere waarnemingen, zoals Snor, toch bewaard blijven.
En nu ben ik dus benieuwd hoe jullie dat doen.

Ik voer ook gewoon alles in gehoord en gezien. Sommige soorten zijn lastig om te zien maar als je het geluid zeker weet zou ik ze gewoon invoeren. Ik determineer tegenwoordig het merendeel op geluid, maar in de bossen is zoiets eigenlijk essentieel. Als je achter elk geluidje aan moet om het in beeld te krijgen ben je lang bezig.

Lonnie, misschien erg hypothetisch, maar zou je een fitis, die je als fitis hebt gedetermineerd alleen op geluid, hoewel je hem wel zag zitten, wel als fitis kunnen invoeren? Je zag immers niet of het een fitis of tjiftjaf was omdat hij ver weg zat.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Als je veel op dat andere account hebt kun je Hisko vragen ze over te zetten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rickschonewille

Ik zou ze gewoon invullen. Bijvoorbeeld bij een bosuil of een ruigpootuil, die zou je bijvoorbeeld niet gauw snel zien, dus dat zou betekenen dat je die niet zou kunne bijschrijven. En bij bijvoorbeeld een sprinkhaanzanger, die zie je ook niet altijd als je hem hoort zingen. Dus kortom, als je een vogel hoort, gewoon noteren.

Lonnie Bregman

OK allemaal, dan voer ik nu ook alles in (scheelt behoorlijk op mijn lijstjes! ;D )

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 23, 2010, 17:49:14 PM
Als je veel op dat andere account hebt kun je Hisko vragen ze over te zetten.
Heb ik al gedaan, het waren er maar 44.
Groeten, Lonnie Bregman

Christian

Het eeuwenoude gezegde 'Horen is scoren' komt hier weer goed van pas!
Christian Brinkman

HPM

Als je geluid negeert of niet kent mis je 90% van de (zang)vogels.
Broedvogelinventarisaties zouden onmogelijk zijn zonder geluid en sommige
soorten zijn alleen gemakkelijk uit elkaar te houden op basis van het geluid.
Ik kan vogelen met mijn ogen dicht en dan zal ik er veel meer hebben dan
iemand die samen met mij loopt maar met zijn oren dicht.
Een echte vogelaar kan niet zonder geluiden.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jos Welbedacht

Waarnemen is waarnemen! Dus met je neus, je oren, je ogen, je zenuwen... zolang je een soort zeker kan determineren dus gewoon tellen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Theovanv

Zolang je ze maar niet waarneemt met je mond is het prima :P Ik had dat op het begin ook, maar sommige soorten krijg je bijna niet te zien. Als je een soort nog nooit eerder gezien hebt is het wel leuk te proberen hem toch te zien te krijgen, maar als je de 567e Tjiftjaf hoort en in wil voeren hoef je hem toch niet te zien? Het gaat er immers om dat die vogel daar daadwerkelijk zit, jij dat opgemerkt (waargenomen) hebt en dat doorgeeft aan de database ;)
Theo van Veenendaal

GijsB

Citaat van: Jarinka op maart 23, 2010, 17:30:34 PM
Je kunt ook in bijv. Word een lijst maken waarmee je je soorten bijhoudt. Dat doe ik ook. Ik zet er alleen soorten op die ik heb gezien en dan ook zelf op basis van de geziene kenmerken had kunnen determineren (dus niet twee Kraanvogels die snel overvlogen en door een kennis op naam werden gebracht).


Excel is daar veel is daar nog veel makkelijker voor, kan je gewoon lijst bij houden, en dan daar voor een rij met 1 als je hem gezien hebt en telt, en 0 als je hem (om wat voor reden dan ook) niet telt
telt excel mooi op hoeveel soorten je hebt
ik gebruik het en vindt het ideaal


En ik tel vogels op geluid alleen als ik het zelf als die vogel zou herkennen.
Gijs

HPM

Citaat van: dralion13 op maart 23, 2010, 20:54:36 PM
...
En ik tel vogels op geluid alleen als ik het zelf als die vogel zou herkennen.

Geldt dat dan niet voor vogels die je alleen maar ziet?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

GijsB

jawel, ook

alleen bij soms heb je van die geluiden, dan zegt iemand, dit is die vogel, soms denk ik van, oke dat weet ik de volgende keer dus niet meer, dan tel ik hem niet, alleen als het een geluid is dat ik zelf ook zou herkennen zou ik het wel tellen.

Bij zien is dit veel minder het geval dan bij horen
Gijs

Michiel en Milka

Citaat van: dralion13 op maart 23, 2010, 20:54:36 PM
Citaat van: Jarinka op maart 23, 2010, 17:30:34 PM
Je kunt ook in bijv. Word een lijst maken waarmee je je soorten bijhoudt. Dat doe ik ook. Ik zet er alleen soorten op die ik heb gezien en dan ook zelf op basis van de geziene kenmerken had kunnen determineren (dus niet twee Kraanvogels die snel overvlogen en door een kennis op naam werden gebracht).


Excel is daar veel is daar nog veel makkelijker voor, kan je gewoon lijst bij houden, en dan daar voor een rij met 1 als je hem gezien hebt en telt, en 0 als je hem (om wat voor reden dan ook) niet telt
telt excel mooi op hoeveel soorten je hebt
ik gebruik het en vindt het ideaal


En ik tel vogels op geluid alleen als ik het zelf als die vogel zou herkennen.

Excel:  :duim:  kolom met datum erbij, plus kolom met gebied...Sorteren, optellen per gebied...etc. etc. Voor je het weet heb je je eigen waarneming.nl gebouwd.  :)
Groet, Michiel

Michiel en Milka

Citaat van: jw90_online op maart 23, 2010, 20:28:19 PM
Waarnemen is waarnemen! Dus met je neus, je oren, je ogen, je zenuwen... zolang je een soort zeker kan determineren dus gewoon tellen.

Ooit eindigde ik een gedicht op de bruiloft van een verwoed vogelaar, na allerlei opmerkingen over de meest bizarre waarnemingen, met:

...
Dit kun je echt geloven hoor,
De meeste ziet hij met zijn oor.
...
Gewoon meetellen dus. Anders 'zie' ik nooit een tjiftjaf. :D
Groet, Michiel

joostheeremans

Even een ander vraagje, maar sinds ik de meeste vogels op geluid doe zit ik constant naar vlindertjes, libellen en andere beestjes (waarvan de naam ook moet worden achterhaald) te kijken. ::) Hebben jullie dat ook?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

ArjenDrost †

Citaat van: joostheeremans op maart 23, 2010, 22:55:36 PM
Even een ander vraagje, maar sinds ik de meeste vogels op geluid doe zit ik constant naar vlindertjes, libellen en andere beestjes (waarvan de naam ook moet worden achterhaald) te kijken. ::) Hebben jullie dat ook?
Doe je die dan ook op geluid?? ;)


En ja, sterker nog, ik laat tegenwoordig de vogels meestal helemaal links liggen en richt me volledig op libellen. Maar da's weer een ander verhaal ;)


Groeten, Arjen

Sjoerd

ik maak meestal gewoon een keuze. Of ik ga vlinderen, of ik ga vogelen. Als je het allebei probeert te doen mis je de helft... merk ik ;) Al, nu de dagvlinders beginnen te vliegen kijk ik daar tijdens het vogelen ook wel stiekem naar ;)

joostheeremans

Citaat van: ArjenDrost op maart 23, 2010, 22:56:37 PM
Citaat van: joostheeremans op maart 23, 2010, 22:55:36 PM
Even een ander vraagje, maar sinds ik de meeste vogels op geluid doe zit ik constant naar vlindertjes, libellen en andere beestjes (waarvan de naam ook moet worden achterhaald) te kijken. ::) Hebben jullie dat ook?
Doe je die dan ook op geluid?? ;)


En ja, sterker nog, ik laat tegenwoordig de vogels meestal helemaal links liggen en richt me volledig op libellen. Maar da's weer een ander verhaal ;)


Groeten, Arjen

Nou ja ik laat ze niet volledig links liggen (mijn oren zijn immers voor de vogels bestemd), maar mijn focus ligt in de zomer vaak toch meer op vlinders en libellen. Daar is voor mij ook nog een hoop te ontdekken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Sjoerd

als ik niet op geluiden let hoor ik ze ook niet, wat dus een voordeel kan zijn ;D

Thijs Fijen

Ik hoorde laatst een goede beredenering (in mijn oren): Ik tel een soort als ik hem hoor wanneer ik hem kan verifiëren (oftewel dat het geen trick of the mind was) en met dat geluid kan determineren.
Thijs Fijen