Litouwen Letland Nationale Parken

Gestart door characea, juli 22, 2006, 18:47:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

1.

Welke blauwtje is dit ?
Esparcette, Kroonkruid, Turkooise ?
Oost/Midden Litouwen

characea

#1
2.

En is dit een blauwe vuurvlinder ?
Twee weken terug in Klaipeda, Havenstad in Litouwen langs de kust. Wel wat droog voor deze soort al weet ik niet wat er pal achter de kust aan natuur ligt.

characea

#2
Waarsch erebia of zandoogje...

boogey55

CiteerWaarsch erebia
Ik vind 'm echt niet ljken.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

cvsw123

De eerste is het zwarte blauwtje (Aricia eumedon), te herkennen aan de witte veeg.
De tweede is volgens mij een vrouwtje violette vuurvlinder (Lycaena alciphron), al weet ik dat niet 100% zeker met alleen een onderkant). De derde lijkt me een rotsvlinder (Lasiommata maera).
Ik was begin juni ook een week in Litouwen, maar heb (buiten de workshop in Vilnius) alleen een paar dagen natte bossen bezocht. Al deze soorten had ik daar niet.

Groeten,
Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

characea

#5
Wil je nog een soortenlijstje ? Als ik dat zo hoor is het erg jammer dat we zo snel vertrokken zijn van de kust..want daar zaten de meeste vlinders (dus niet bij Vilnius, daar zaten alleen maar bevers en ottes..erg saai dus..en muggen, dazen , witrugspecht en knutjes).

Is het beestje hieronder dan ook nog wat specials?

cvsw123

Deze weet ik niet echt zeker, wel heel onscherp.
Een lijstje met plekken is altijd welkom. Ik stuur dat door naar degene die in Litouwen de vlinders bijhoudt. Zet je naam en email adres erbij, dan hij eventueel direct dingen bij je navragen.

Groeten,
Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

characea

#7
Niet heel scherp dat geef ik toe..maar de foto vertoont geen wortelvlek dus dan zou het een esparcetteblauwtje kunnen zijn, ware het niet dat ik er..wel espracette heb zien groeien bedenk ik me nu. Even navragen bij reisgenoten. De volgende foto is 30 seconden eerder gemaakt en ik dacht dat het dezelfde vlinder was..misschien dat het helpt...
Ondanks de hitte waren de vlinders erg bewegelijk...

Als de lijst echt richting Litouwen gaat moet ik er nog even wat meer aandacht aanbesteden. Weinig spectaculaire soorten, weinig vuurvlinders, veel weerschijn/ijsvogels, weinig koninginnepages, redelijk wat parelmoers ...maar niet zoveel als opgeprikt stonden in hun collecties...., veel koolwitjes, veel citroenvlinders, weinig zuidelijke keizer, weinig aesh isoceles, weinig platbuik, veel Libell fulva, veel Orthr cancel, weinig speerwaterjuffer, mogel Somat arctic, veel albifrons, weinig subarctica

cvsw123

Maar een esparcetteblauwtje is het volgens mij niet. Die komt trouwens in de verre omgeving ook niet voor, al hoeft dat niet alles te zeggen. Ik dacht zelf meer aan een van de heideblauwtjes, dus gewoon, vals of kroonkruidblauwtje. Eventueel kunnen we ze opsturen naar Litouwen en vragen of zij eruit komen. Vinden ze vast leuk. Moet ik wel even de plek erbij hebben. Laat maar weten.
Overigens was ik wel bewust in die natte bossen, want ik wilde graag zilverstreephooibeestjes (C. hero) zien. En die moet je nu eenmaal zoeken waar muggen en dazen je het leven zuur maken. Daarnaast veel geelbonte dikkopjes gezien, gemengd met onze bonte dikkopjes.
Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)