Andrena met Strepsiptera

Gestart door LakeSide, maart 23, 2010, 13:57:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Vandaag fotografeerde ik in de Biesbosch een zandbij (A. nitida) met een waaiervleugelig mannetje op het achterlijf. Nu neem ik aan dat dit Stylops melittae is of zou het nog een andere soort kunnen zijn?




gerardpennards

 :o :o :o :o :o
Jeetje, jij bent een mazzelp.k! Realiseer je je wel dat je dat bijna nooit ziet in het veld? Ik ken Strepsiptera mannetjes alleen dood uit malaise vallen. De vrouwtjes leven als een soort made in het achterlijf van hun gastheer, en op je foto paart het mannetje waarschijnlijk met zo'n vrouwtje door een spleet tussen de rug/buik platen. Mooi hoor!
Of het Stylops melittae is of een andere weet ik niet, dat kun je het beste aan John Smit van EIS vragen, die kent ze goed.
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

jack_windig

In Andrena is het altijd Stylops melittae. Ik zag de vrouwtjes van het weekend ook in A. nitida (Dat is overigens de viltvlekzandbij en niet het roodgatje).

han.endt


corzonneveld

kreun, ja erg mooi...het goede nieuws is: er blijft voor mij nog wat te wensen over!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

mberg

Als dit niet de foto van de maand is dan weet ik het ook niet meer. Niet alleen zeldzaam, maar ook nog eens erg fraaie platen. Gefeliciteerd met de waarneming!

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



LakeSide

Bedankt allemaal, ik wist niet dat het zo zeldzaam was  ;D . Ik heb hem ingevoerd als Stylops melittae.

gko

zeer fraai, nog even een fotootje voor de mensen
die de geparasiteerde bijen nog niet kennen
met vr gr gkoopman

TsoefietvanBeuningen

Wonderbaarlijk, ik wist niet dat dit bestond. Hoe geraken die vrouwtjes in dat achterlijf? 
zielbalsemende groet, Tsoefiet van Beuningen

gko

#10
beste Tsoefiet,
de geparasiteerde bij van het  fotootje kwam voor het eerst van zijn leven boven de grond.
via een vliegende bij komen de stylopslarven in het bijennest en dringen daar een bijenlarve binnen,
waarin ze zich ontwikkelen (en later ook in de pop en de bij zelf) tot imago.
meer details zijn op div sites en in div boeken gemakkelijk te vinden.
het mannetje leeft maar enkele uren en daarom zijn de foto's van Jaco zo moeilijk te maken
met vr gr gkoopman