Welke Roofvogels ?

Gestart door Anouk, maart 23, 2010, 11:06:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anouk

Wie kan mij helpen ...
Kom er bij die roofvogels nog steeds niet zelf uit. :'(
Volgens mij zijn het iig geen Buizerds. De staart lijkt mij te lang, maar ik kan er natuurlijk ook weer helemaal naast zitten. :rolleye:

Foto 1a t/m 1c is een en de zelfde vogel. Op foto 1c zie je onder in een 2de tevoorschijn komen.
Was een mooi schouwspel. Die 2 vielen elkaar aan in de lucht. Helaas heb ik dat moment net niet op de foto kunnen zetten.

Foto 2a t/m 2c & 2i is ook weer een en de zelfde vogel. Ook dit was weer een zeer mooi schouwspel. Ik heb 9 foto's kunnen maken terwijl hij/zij de duikvlucht aan het inzetten was. ;D

Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij het determineren van deze vogels. Helaas zijn de foto's niet super, maar ik heb jammer genoeg nog geen telelens zodat ik ze dichter bij kan halen.
Toch hoop ik dat ze goed genoeg zijn om er uit te komen.
Alvast bedankt.  ;)
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn

Tinok

Hoi anouk

Pff lastig vind ik dit hoor ik denk eerste buizerd en tweede iets van sperwer/havik. maar de deskundigen weten het vast beter.
Onderste lijkt me in elk geval geen buizerd want ik zie geen polsvlekken en de staart lijkt me ook te lang toc het lijf voor buizerd.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Anouk

Hoi Tinok,

Mij lijkt het de staart van foto 1a t/m 1c ook te lang voor een Buizerd, maar ik kan er natuurlijk altijd vreselijk naast zitten. ;D  Vind het altijd zo lastig met die roofvogels.  :rolleye:

Wellicht als extra ... de foto's zijn gister tussen 14:30 & 14:50 uur gemaakt op Het Fort a/d Drecht te Uithoorn. Ik weet van mijn vader (de beheerder daar) dat er daar 3 soorten Roofvogels zijn. De Buizerd is er daar idd 1 van.
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn

BramtK

Dag Anouk, foto 1/3 is inderdaad een Buizerd. Foto 4/7 een Sperwer.
Groeten,

Bram ter Keurs

Tinok

Joepie zat ik toch niet helemaal mis.
Bram kan je ook vertellen waarom jij er een sperwer in ziet? Slanker dan havik toch?
Leuke vader heb je Anouk, of in elk geval toffe baan als beheerder van het fort. Ik ben er wel eens op geweest met excursie van IVN en ken ook de LandschapNoordholland man Peter. Ben wel eens met hem weidevogels gaan tellen in het vogelreservaat.
Zeg je nu dat er 3 roofvogels zitten? Ze hebben juist die bosjes gekapt op de oude vuilnisbelt om de weidevogels meer kans te geven met broedsel dus zou wel een grap zijn als ze nu gaan broeden op het fort.
groeten,
Tinok van Hattum
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Anouk

:'(  Zat ik er toch naast met die eerste 3 foto's. Dacht dat die dtaart te lang was voor een Buizerd.

Ja Tinok, mijn vader heeft idd een toffe funcie als beheerder. Dat is gelijk ook mijn mazzel, want ik kan het terrein op (met hem) zonder dat ere andere mensen rond lopen. Bijv. vroeg in de ochtend.  ;)
Maar mijn vader is daar vooral de (gekke) kunstenaar.  ;D
Ik geloof dat mijn vader die Peter wel kent.
en ... ja, volgens mijn vader zijn er mom. 3 soorten Roofvogels te zien daar. Ik zal hem vandaag nog eens precies vragen welke 3 soorten dat zijn.
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn

Tinok

aha is hij de beeldenmaker waar er een paar jaar geleden zoveel van gestolen zijn?
Ik heb hem wel eens ontmoet toen Peter hem liet weten dat ik in het vogelweidegebied mocht rondstruinen.
Gaaf hoor zulke connecties want verder is het fort verboden terrein;-)
Vorig jaar hebben we daar nog een bladkoning gezien, ook erg tof. En in de weide heb ik toen een boomvalk zien jagen. Ben benieuwd welke roofvogels er zitten (misschien een steenuil?).
groeten,
Tinok van Hattum

BramtK

Ha Tinok, een Sperwer (en geen Havik) vanwege lange en vrij smalle smalle staart, korte en ronde vleugel, smalle borst en een klein koppie. Vooral dat laatste 'kop tussen de schouders' kan vaak goed als kenmerk voor Sperwer dienen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Anouk

Hoi Tinok,

Heb m'n vader net ff gesproken.
Op het Fort zitten zeker:
- Buizerd
- Sperwer
- Havik en
- Valkjes (dieverse soorten)

Uilen weet hij niet zeker, maar zou hem niets verbazen.
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn

Tinok

Hoi Bram,

Top dank je wel, ik zal eens goed gaan letten op de ingetrokken koppies in de lucht

Hoi Anouk,
Zo dat is snel;-) Leuk hoor, goede plek om te oefenen dus met deze drie meest voorkomende roofvogels van Nederland.
groeten,
Tinok van Hattum

Anouk

Zeker weten Tinok. Ga er ook zeker gebruik van maken.  ;)

Mag ik er vanuit gaan dat het alle twee Buizerds zijn op foto 3?
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn

Anouk

Nog ff iets ...

Kan iemand zien of dit een Zwarte Kraai, een Kauw, of toch een roofvogel is?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn

Jeroen Nagtegaal

Daar zou ik Kraai van maken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Groeten,