Hoofdmenu

Hoe ben je begonnen?

Gestart door ArjenDrost †, maart 22, 2010, 20:42:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Zomaar een vraagje, hoe en waarom ben je eigenlijk begonnen met vogels kijken? Vrienden, familie, of zomaar??


In mijn geval weet ik het eigenlijk niet eens echt meer. Het eerste wat ik me echt met vogels kan herinneren is dat ik achterin de klas (ik denk klas 2 of 3, nu groep 4 of 5) met een vriendje zat vogels te oefenen uit het vogelboek. En dat ik in het weekend 's ochtends (misschien is dit nog wel eerder) met m'n vogelboekje (ik heb hem nog, dat ik daar ooit vogels mee herkend heb....) naar m'n moeder ging en dat die dan 1 soort voorlas. Door deze twee dingen wel een leuke basis gelegd.
Toen ik 8 was heb ik met 3 vrienden een natuurclubje opgericht, wat eigenlijk meer een vogelclubje was. Veel meer dan vogels kijken deden we niet. In koude winters eentjes voeren enzo. Dit clubje heeft best lang bestaan en is na een aantal jaren zelfs officieel een stichting geworden waarmee we veel inventarisaties gedaan hebben (we waren intussen 18 ofzo).


Intussen is de stichting niet meer **snik** en is m'n verrekijker ingeruild voor een camera en de vogels voor libellen. Maar het vogelen zal toch altijd nog wel in m'n bloed blijven zitten :)


Ben benieuwd naar jullie verhalen!!


Groeten, Arjen

Lonnie Bregman

#1
Toen ik 11, bijna 12 was, woonde ik een paar maanden op een camping in de duinen. We gingen namelijk verhuizen en omdat m'n ouders niet zeker wisten of er nog wel een goed bod zou komen dus zijn ze (volgens mij) meteen op 't eerste bod ingegaan. Alleen ons nieuwe huis was nog niet af.
Op de camping ging ik 'n keer fietsen met m'n vader het duin in. Toen kwamen we een oude vriend van mijn vader tegen, en hij was op zoek naar het paartje Grauwe klauwier dat daar toen zat. Wij gingen met hem mee en zagen ze ook.
Vanaf dat moment wilde ik 'een boekje waar alle soorten in staan zodat ik ze af kan vinken als ik hem gezien heb' en toen kreeg ik voor m'n 12de verjaardag mijn eerste vogelboekje. En vanaf dat moment ging ik zelf ook vogeltjes zoeken op de camping.
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

#2
Poeh, bij mij is het vogelen eigenlijk vanzelf gekomen. Ben altijd al heel erg geïnteresseerd in de natuur geweest. Ik ben opgegroeid in Enschede, met achter ons huis een weiland en een bos. Dan stond ik af en toe vroeg op om de reeën te bekijken. En toen was het ook al leuk om te zien wat voor soorten er allemaal in de tuin zaten. Grote Bonte Specht en Boomklever waren de eerste leuke 'bijzondere' soorten.
4,5 jaar geleden zijn we naar Amersfoort verhuisd. Een vrij nieuwe wijk, dus niet al te veel vogels. Maar er waren wel dierenliefhebbende vriendinnen, en samen hebben we toen de NVD opgericht, Nederland voor Dieren. Het lidmaatschap kostte 50 cent per maand, en elke maand verwenden we één van de huisdieren van de leden. Het was vooral een gezelligheidsclubje, maar af en toe hielden we ook een uitje, meestal naar een bos. Toen niet zoveel vogels gezien.
Ongeveer drie jaar geleden vroeg ik voor m'n verjaardag een verrekijker. Eigenlijk een raar cadeau, omdat ik toen nog niet vogelde, maar achteraf ben ik er wel blij mee. Het werd na lang zoeken de Bynolyt Runner II 8x40, geen Swarovski-kwaliteit maar voor z'n prijs toch een goede kijker.
Ik ging een keer met een vriendin van de NVD mee met een grote excursie naar de Oostvaardersplassen, en daar zag ik de eerste IJsvogel, Lepelaar en wat kiekendieven.
Pas vorig jaar ben ik echt actief gaan vogelen. Toen ontmoette ik wat jongeren rondom Amersfoort, en daarna werd werd ik steeds fanatieker.
Eind december vorig jaar begon ik mee te praten op het forum van Waarneming, en mijn kennis ging met sprongen vooruit. Ik leer elke dag weer dingen bij, hier op het forum of lekker buiten in de natuur. Vooral de foto's op de homepage van Waarneming zijn handig. Ik bekijk ze altijd zonder naar de naam te kijken, en vervolgens probeer ik er zelf een naamkaartje aan te hangen, met natuurlijk de kenmerken waarom het die bepaalde vogel is. Dat lukt steeds beter :).

Mijn eerste vogelboek was Vogels Kijken in Europa, van de ANWB. Geen uitgebreide gids, en er stonden foto's in in plaats van tekeningen. Het is niet zo'n heel geweldige gids, want in Frankrijk heeft het me toen een half uur gekost om een Europese Kanarie te determineren (dat was in hetzelfde jaar als waarin ik mijn verrekijker kreeg). Wat wel leuk is, is dat er per land mooie vogelgebieden in staan :).
Groeten, Jarinka Heijink

Matty

Ik heb het 'vogelvirus' te danken aan mijn leraar biologie van de eerste klas. Hij gaf de klas een jaaropdracht om zo veel mogelijk planten, zoogdieren, insecten te zoeken en er een verslag van te maken. We moesten ook minstens 30 soorten vogels opschrijven, en het verbaasde me hoe makkelijk dat ging. Sindsdien speur ik overal naar vogels, zelfs als ik het niet door heb!
@Jarinka: Grappig, ik probeer ook altijd de 5 plaatjes te herkennen.

Matty

Nog vergeten te zeggen, via www.vogelvisie.nl heb ik de meeste soorten leren kennen. Geweldige site, ook voor beginners.

Christian

Volgens mijn moeder is mijn eerste woord 'gogel' geweest, wat ik tegen een hippende Merel net achter het raam moet hebben gezegd, fascinerend.
Mijn eerste herinnering met vogels in de hoofdrol is dat ik tijdens een roeitocht over de Loosdrechtse plassen mijn oom (waarnaar ik tot dan toe altijd braaf luisterde) corrigeerde, het waren geen ganzen, maar grote eenden, ik was toen een jaar of 7-8. Vogels herkennen leerde ik o.a in het veld tijdens excursies van de VWG Gooi Jeugd, van diverse Gooise vogelaars en uit het blauwe/rode boekje van Peter Hayman.
Christian Brinkman

GijsB

Ik ben met vogels in contact gekomen doordat er 3 jaar geleden uilen rond het huis vlogen.
Toen heb ik een aantal minuten lang oogcontact gehad met de uil, terwijl ik op nog geen 3 meter afstand stond, en de uil (later bleek het een ransuil te zijn, zie ze nu nog dagelijks) z'n oorpluimen niet omhoog was. Ik was direct volledig gefascineerd door de uil, die meerdere avonden nog over het huis heeft gevlogen en bij mij op het dak heeft gezeten.
Ik ging dus uitzoeken welke soort uil het was en kwam in eerste instantie uit op steenuil (vond hem toen vrij klein, geen oorpluimen gezien enz.) ik ben bij waarneming.nl  terecht gekomen en heb hem toen ingevoerd. Een paar dagen later werd ik gebeld door een vogelaar in de buurt, die vroeg zich af waarom het geen ransuil kon zijn en heeft me toen volledig uitgelegd wat het verschil is (weet niet meer precies wie het was).
Uiteindelijk heb ik dagen lang op waarneming.nl rond gekeken naar alle vogels die er wel niet op staan en heb me verbaast over de hoeveelheid vogels die er bestaan. Toen er in de herfst in eens nieuwe eenden in het meer zaten waar ik langs kwam richting school heb ik weer dagen rond gekeken op waarneming.nl wat het zou kunnen zijn (smienten).
Ik heb aan mijn moeder gevraagd of ze de ANWB vogelgids voor me wilde kopen (ze had nog waardebonnen voor de ANWB winkel, dus dat wilde ze wel).
Uiteindelijk met de top of holland birding day van 2008 voor het eerst echt gaan vogelen.
Eerst met Daniel bij mij in de buurt vogelen, hier heel mooi blauwborst gezien en heel aantal andere soorten. Weer ging er een wereld voor mij open (zitten die vogels allemaal bij mij in de buurt  :o ).

Sindsdien heb ik het vogelen niet meer los gelaten, en ben het ook zeker niet van plan om ooit los te laten ;D
Gijs

sjonnoh

de enigste persoon die in mijn leefomgeving ook vogelde was mijn opa maar die stierf 1 jaar voor mijn geboorte, dus kan niet zeggen dat hij mij had gemotiveerd. ik vond vogels vroeger als kind zijnde altijd al leuk om te horen en toen ik op de middelbare school kwam wou ik meer dan alleen horen maar ook zien en vastleggen. ben dus eigenlijk altijd alleen op pad geweest en heb ook alles zelf moeten ontdekken. de 1ste vogelsite die ik beocht om wat vogelgeluiden te herkenne was die van lauwersmeer. ondertussen vogel ik nog steeds allen, heb 1 keer met een andere vogelaar gevogelt. zou toch eigenlijk wel wat met meer vogelaars willen vogelen :D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jan vH

Ik moet zeggen dat er niet echt één duidelijk moment aan te wijzen is bij mij. Ik heb volgens mij altijd al wel interesse gehad voor de natuur. Maar toen ik me aanmeldde op Waarneming.nl is het wel erg snel gegaan! Dat heb ik toen eerst gedaan om een kikker/pad te melden. :rolleye:  Later een aantal 'speciale soorten' (o.a. IJsvogel), en na een paar maanden eigenlijk alles wel. Op het forum ook erg veel geleerd. :)

Citaat van: sjonnoh op maart 24, 2010, 09:12:09 AM
ondertussen vogel ik nog steeds allen, heb 1 keer met een andere vogelaar gevogelt. zou toch eigenlijk wel wat met meer vogelaars willen vogelen :D
Misschien een keertje een excursie in Zeeland organiseren? Ik kom er ook regelmatig, want een groot deel van m'n familie woont er. Ik ben er in ieder geval de eerste twee weken van juli.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

nielsyese

Misschien een keertje een excursie in Zeeland organiseren? Ik kom er ook regelmatig, want een groot deel van m'n familie woont er. Ik ben er in ieder geval de eerste twee weken van juli.

Goed idee! Ik woon namelijk ook in Zeeland ;D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Tonnyp

Nou ik ben nog niet zo heel lang bezig met vogels, ik denk een jaar op 2 nu. Het is begonnen toen ik een camera overnam van een collega van me. Met camera met grote lens de natuur in en opeens zie je veel meer dan je voorheen zag. Nu inmiddels 2 jaar verder ben ik alleen maar bezig met alles wat vliegt :-)
Mijn interesse gaat voornamelijk naar roofvogels maar inmiddels weet ik de kleinere soorten vogels ook te waarderen. het is alleen soms nog moeilijk te vinden wat je gezien hebt.

sjonnoh

Citaat van: Jan vH op maart 24, 2010, 18:31:09 PM
Maar toen ik me aanmeldde op Waarneming.nl is het wel erg snel gegaan!

ik moet zeggen, toen ik begon op waarneming begon ik ook meer te vogelen, en ook vlinders en libellen te zoeken (en ook alle andere dieren maar toch met name vogels, vlinders en libellen)

Citaat van: Jan vH op maart 24, 2010, 18:31:09 PM
Misschien een keertje een excursie in Zeeland organiseren?
zal wel leuk zijn! alleen ben ik slecht in het organiseren van dingen  ;D
weet overigens ook niet alle goeie plekjes van zeeland, ik vogel 98% van alle keren bij het fort van rammekens (ligt namelijk 15 minuten van mij vandaan). verder kom ik zelden op west-kapelle en het veerse meer

met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jarinka

Citaat van: sjonnoh op maart 25, 2010, 06:28:42 AM
Citaat van: Jan vH op maart 24, 2010, 18:31:09 PM
Maar toen ik me aanmeldde op Waarneming.nl is het wel erg snel gegaan!
ik moet zeggen, toen ik begon op waarneming begon ik ook meer te vogelen, en ook vlinders en libellen te zoeken (en ook alle andere dieren maar toch met name vogels, vlinders en libellen)
Zo is het ook bij mij gegaan, toen ik actief begon te worden op Waarneming ging ik steeds meer vogelen en steeg mijn vogelkennis explosief.
Groeten, Jarinka Heijink

sjonnoh

schijnbaar is waarneming.nl een motiverende site :D
het is dan natuurlijk ook zo dat je dankzij deze site weet welke vogels waar komen. ik zou bijvoorbeeld de graszanger nooit hebben gevonden als ik waarneming.nl niet kende. dat vogeltje zat een week of 2 in een gebiedje waar ik bijna dagelijks kom maar steeds niet zag of hoorde. maar omdat ik dus wist dat die daar zou zitten had ik daar zeker 10 minuten stil gewacht en toen kwam het pas opduiken
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Stijn E.

Bij mij kwam het vooral door www.beleefdelente.nl. Ik werd daar lekker fanatiek en raakte steeds meer geïnteresseerd in vogels. Mijn vader stelde toen voor om eens in het bos te gaan vogelen. Daar genoten we van alles wat floot en van 2 kraaien/kauwen die een roofvogel opjoegen. Mijn vader verklaarde die roofvogel toen voor Sperwer, "want hij is niet zo groot". Achteraf denk ik toch aan Buizerd. Verder maakte ik foto's van Kauwtjes, terwijl mijn vader bleef zeggen "dat die beestjes niet bijzonder zijn"  :P Daarna ben ik steeds meer gaan vogelen en heb ik waarneming ontdekt, sindsdien vogel ik superactief en leer ik elke dag wel wat bij  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sander Haak

Mijn opa was een erg fanatieke vogelaar in Zeeuws Vlaanderen. Hij was vooral een meesterlijke imitator van vogelgeluiden. Hij kon bijvoorbeeld de roep van Groenpootruiters en Zwarte Ruiters zo goed imiteren dat ze richting zijn rolstoel kwamen gevlogen. Ik besloot twee jaar geleden om ook maar eens een veldgids te kopen voor het geval dat ik eens wat leuks zag. De dag erna kwam ik een, zo bleek na enige studie, Zwarte Specht tegen. Om mijn geweldige ontdekking te kunnen delen zocht ik op internet naar een website om waarnemingen door te geven.

Via waarneming.nl raakte ik wat meer geïnteresseerd en steeds vaker ging ik tijdens de lunchpauze een rondje lopen in het bos, nog zonder kijker. Met een verrekijker die mijn vader gratis had gekregen ben ik er vervolgens wat meer werk van gaan maken. Nu twee jaar later heb ik een verrekijker, telescoop, plank met boeken en kan ik me geen week zonder vogels meer voorstellen. Een hobby voor het leven!
Groet, Sander Haak (Woerden)

Weia

Mijn vader keek graag naar vogels en zo gingen wij dat ook doen. Hij zei dat hij het voor de oorlog bij de padvinderij had geleerd, dan is die nog ergens goed voor hè. Hij kocht toen ik een jaar of acht was, in 1958, een vogelgids, de Peterson. Als hij en de oudste kinderen een vogel goed hadden gezien, kwam er een rode streep onder de naam. Ik heb die gids nog, die was helemaal uit elkaar gevallen, maar heb ik weer gelijmd.
Een spannend avontuur was dat we 's avonds het bos in gingen (Bos van Blaauw tussen Hilversum en 's Graveland) om bosuilen te zoeken. Ik weet niet meer of we ze die keer hebben gehoord en gezien, zal eigenlijk wel, in ieder geval vergaten we de tijd en het hek ging een uur na zonsondergang op slot. Was mijn vader ook vergeten. Was het donker en was het hek dicht! Mijn vader is toen met veel moeite over het hoge hek geklommen. Naast het hek was een houten hekwerk met prikkeldraad erboven. Ik heb toen mijn broertje van vijf (ik was zelf zeven denk ik) over het hekwerk heen onder het prikkeldraad door aan mijn vader gegeven en toen heeft hij mij geholpen eroverheen te klimmen! Zo worden uilen extra spannend!
Mijn vader had een collega die echt veel van de natuur wist en daarmee zijn we in de ochtendschemering naar de vogelzang gaan luisteren. Wij deden eigenlijk maar weinig aan geluiden, het ging altijd om zien. We kenden natuurlijk allerlei geluiden maar later heb ik dat pas goed geleerd. (En nu gaan mijn oren achteruit...) De tuinlijst van toen heb ik nog, in de winter hadden we alle mezen wel eens op de voedertafel of vetbollen. En een keer een overwinterend vrouwtje zwartkop, in '68 denk ik – die collega van mijn vader geloofde ons niet! Mooiste tuinsoort: notenkraker.
Na de vogels ben ik in allerlei andere groepen geïnteresseerd geraakt en tenslotte is het bij de libellen een totaal uit de hand gelopen hobby geworden.


Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Wouter van der Ham

Citaat van: dralion13 op maart 22, 2010, 22:37:27 PM



Sindsdien heb ik het vogelen niet meer los gelaten, en ben het ook zeker niet van plan om ooit los te laten ;D


dat gaat je niet meer lukken ook ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Timo Roeke

Zowel mijn opa/vader als mijn leraar van de basisschool keken vogels. Mijn vader heeft me nooit actief meegenomen omdat zijn passie richting Bonsai is gegaan en mijn opa is te vroeg overleden om me ooit mee te nemen. Mijn leraar in groep 8 heeft me echter goed weten aan te steken met een virus. Met hem voor het eerst naar een natuurgebied geweest en daar op zeer jonge leeftijd een witoogeend en roodpootvalk gezien. Ik was zo onder de indruk van deze vogels en het enthousiasme van de vogelaars die er stonden dat ik het steeds leuker begon te vinden.
Gelukkig voor mij was mijn beste vriendje net zo enthousiast en dankzij hem ben ik waarschijnlijk echt fanatiek gaan vogelen. Samen vroeg uit bed en vogelen in de pauzes en weekenden. In de natuur en even geen last van zeurende ouders. Sinds vorig jaar weer begonnen na een pauze van een kleine 14 jaar :) . Inmiddels 28 jaar jong en heb veel vogels van mijn lijst gehaald die ik niet meer bewust kan herinneren. Wellicht één van de weinige die veel twitches voor de tweede keer maakt... wat een voorrecht  :duim:

sjonnoh

14 jaar rust? ik denk niet dat ik dat zou kunnen volhouden  :rolleye:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Timo Roeke

Op een gegeven moment kreeg ik andere interesses. Daar had ik weinig invloed op :)

marandi

Ik ben zo te lezen wel niet zo fanatiek als de meeste die hier antwoorden. Maar vogelen is wel een hobby...of misschien meer wildlife in het algemeen?? Met de paplepel ingegoten door vooral mijn moeder die toch ook wel het een en ander herkent aan geluid of zicht. Vele jaren zelf niet zo heel veel mee gedaan tot ik mijn huidige vriend leerde kennen. Reizen gemaakt naar Costa Rica, Australië en Texas, waarna het vogelen nog meer een hobby werd. Ik ga regelmatig wandelen op de Regte Heide in Goirle, verrekijker / fototoestel mee. Ook gaan we elk jaar met vrienden met dezelfde hobby een weekend weg: Ardennen, Eiffel in Duitsland en Lauwersmeer. Mijn favoriete vogelboek is die van Capitool.

In september weer naar USA, dit keer Colorado en Texas.
Grappig om te vertellen is dat mijn dochter van 4,5 jaar al verschillende vogels kan herkennen (roodborst, merel, ekster, blauwborst, goudvink, ijsvogel etc.). Ze zit vaak in het vogelboekje te bladeren.

Miranda.





www.crossingmiranda.nl over reizen en watching wildlife!!

sjonnoh

dat word nog eens een jong vogel genie  ;D
nu ik me zo weer herinner, voordat ik begon te vogelen beluisterde ik plots allemaal vogelgeluiden die ik opzocht op internet om alvast wat vogels te kunnen herkennen bij geluid, dit deed ik toen ik ziek was, nadat ik weer gezond was ging ik er meteen op uit en was het zo een beetje begonnen.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

redmar_woudstra

Al zolang ik kan praten en enig verstand heb ben ik dierengek. Al op mijn 5e kreeg ik een boek met allerlei dieren van mijn ouders, de boekenkast stond bovendien vol met tientallen boeken over vogels, dieren en natuur in het algemeen. Al heel vroeg zat ik met mijn vader op de bank die boeken door te spitten, we gingen minimaal 4x per jaar naar Emmen en in de vakantie nog 1 of 2 andere dierentuinen. Zo kende ik op mijn 6e al soorten als zaagvink, gekko, siamang, harpij en skink. Toen een oudtante overleed en ik haar "Kist" erfde, begon mijn vogel echt. Ik zat aan de radio gekluisterd op dinsdagmorgen, waar Johan de Jong op Omrop Fryslan "Nijs út de Natoer" met name vogelwaarnemingen uit de provincie vertelde. Wat een opwinding toen ik hoorde van een Blauwvleugeltaling! Die stond helemaal achterin de "Kist", bij alle echte dwaalgasten! Een zomer naar Bretagne en een bezoek aan Sept Iles bezegelde mijn lot: ik was vogelgek geworden.
groet,
Redmar

Folkert Jan

die taling nog gezien dan?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

redmar_woudstra

Citaat van: rnbflavour op juni 02, 2010, 22:35:53 PM
die taling nog gezien dan?

Nee, ik was 7. Ik schreef alle waarnemingen op en las deze voor in de klas ;) Ik ben er nooit mee gepest haha!

Maar is Bouwmantsje Wipsturt niet veel mooier dan Witte Kwikstaart? Of Brúne Hoanskrobber in plaats van Bruine Kiekendief? Vind ik wel! ;)
groet,
Redmar

Folkert Jan

mooier niet, lachwekkender wel.
had je verwacht uitgelachen te worden dan?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Citaat van: rnbflavour op juni 02, 2010, 23:02:44 PM
mooier niet, lachwekkender wel.
had je verwacht uitgelachen te worden dan?

Dat is wel een verwachte reactie hoor. Als iemand van mijn leeftijd het woord vogels hoort, denken ze direct aan 70+'ers met een verrekijkertje die lopen te flippen als ze een kievit of een koolmees zien. Eigenlijk zou die gedachten gewoon verbroken moeten worden... Maarja, doe 't maar is :)

Folkert Jan

Citaat van: Rickschonewille op juni 03, 2010, 14:36:30 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 02, 2010, 23:02:44 PM
mooier niet, lachwekkender wel.
had je verwacht uitgelachen te worden dan?

Dat is wel een verwachte reactie hoor. Als iemand van mijn leeftijd het woord vogels hoort, denken ze direct aan 70+'ers met een verrekijkertje die lopen te flippen als ze een kievit of een koolmees zien. Eigenlijk zou die gedachten gewoon verbroken moeten worden... Maarja, doe 't maar is :)

Was ook al een ander topic over volgens mij over hoe je genoemd wil worden. daarin vertelde ik ook al dat ik er geen probleem mee heb. als ik me camera laat zien is iedereen gelijk enthousiast en als ik vertel over lekker chillen in mooie gebieden hoor je niemand lachen  8)  het is maar hoe je het brengt!
maar volgens mij ging redmars verhaal over de basisschool. toen ik op de basisschool zat vond iedereen alle natuur leuk volgens mij en gingen we op een zonnige middag met de juf het bos in om vlinders etc te zoeken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Matty

Op de middelbare school (tenminste, op mijn school) doen ze ook nog wel aan speciale natuurdagen. Iedereen in de 4e klas gaat een paar keer per jaar naar de Appélbergen.
Niet alleen voor vogels kijken, ook voor de planten, waterdiertjes en bodemonderzoek.
Erg leuk, zo heb ik mijn eerste grote zilverreiger, nijlgans en gaai gezien.  ;D