Hoofdmenu

Lijstjes

Gestart door Tinok, maart 22, 2010, 10:59:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Houden jullie ook lijstjes bij van wat je ziet? Natuurlijk voer je in op waarneming.nl maar kijken jullie bv ook naar de eeuwige maandlijst, je jaarlijst, evt daglijst etc?

Ik doe dat zelf wel zeker omdat na een jaar vogelen de drang om gewone soorten in te voeren toch wat minder wordt. Ik zit nu op 205 verschillende soorten over 3 jaar vogelen en het wordt steeds moeilijker om lifers te scoren (tenzij je echt veel gaat twichen maar daar ben ik iets minder van). Behalve toch proberen nieuwe soorten te zien (en gewoon lekker te genieten van het vogelen) heb ik ook nog andere doelen gesteld zoals:


       
  • Dit jaar elke maand minimaal 100 verschillende soorten te zien.

       
  • Proberen van de gewone soorten elke maand een waarneming te hebben, ik zit nu op 25 soorten elke maand maar mis vooral in de maand augustus heel veel normale soorten (vakantie en ruiperiode). Hiervoor heb ik geen specifiek doel maar als ik zie dat ik een soort nog maar 1 keer hoef te zien om de regel blauw te krijgen ben ik er wel extra gespitst op. Zo leuk om heel blij te zijn met bv een kokmeeuw!
Nou ja kortom je kan helemaal los met alle statistieken. Doen jullie dat ook of is dit alleen mijn afwijking?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jarinka

Ik heb een lijst met vogels die ik in Nederland heb gezien, een lijst met exoten, en een lijst met vogels in het buitenland. Maar aangezien ik elke dag vrij veel zie en niet alles invoer op Waarneming, kijk ik eigenlijk bijna niet naar mijn maandlijst/jaarlijst/daglijst. Ook staan er een aantal vogels op mijn lijst waarvan ik zeker weet dat ik ze gezien heb, maar waarvan ik niet meer weet waar of wanneer, waardoor ik ze niet door kan geven.
Dit jaar wil ik sowieso proberen om tot de 150 Nederlandse soorten (exclusief exoten) te komen. Dat gaat zeker weten lukken, want ik zit nu na een jaar op 106 o.i.d.
Groeten, Jarinka Heijink

Lonnie Bregman

#2
Hey Tinok!
Ik hou zelf ook wel van lijstjes. Vooral mijn jaarlijst (en levenslijst natuurlijk!) vind ik belangrijk. En eeuwige maandlijst ook wel. Aan het eind van het jaar wil ik in totaal in NL 200 soorten gezien hebben (da's één nieuwe per week), en op mijn jaarlijst 175. Dit zijn tot nu toe mijn scores:
Levenslijst in NL: 169
Jaarlijst: 102
Eeuwige maandlijst in totaal: 721 (zonder in de 2de helft van het jaar de erg algemene soorten te hebben)

EDIT: ik zal m'n andere lijstjes er ook even bij zetten:
Huis- & tuinlijst: 53 (waarvan 21 écht in de tuin)
Uitgeest-lijst: 87
Midden-Kennemerland: 111
Noord-Holland: 155
Groeten, Lonnie Bregman

Maarten Sluijter

Zelf hou ik actief mijn levenslijst, jaarlijst, tuinlijst en Schouwen-Duiveland lijst bij.
Erg leuk om te doen!

Momenteel sta ik zo;
Levenslijst: 252
Jaarlijst: 158
Tuinlijst: 71
Schouwen-Duiveland lijst: 201
.

Christian

Nederlandlijst, Regiolijst ('t Gooi) en een Vanuit-de-tuinlijst, waarbij die laatste inhoud dat alles vanuit de tuin of het huis gezien moet zijn. Sinds Augustus 2009 verhuisd dus een hele nieuwe Vanuit-de-tuinlijst moeten beginnen, mijn oude stond op 102 soorten, er staan er nu 63 op. M'n Nederland lijst staat op 351 en mijn Gooilijst op 261, met als laatste toevoeging Rosse Grutto die toevalligerwijs ook meteen op de Vanuit-de-tuinlijst kon  8)
Christian Brinkman

Jan vH

Ik ben ook wel iemand die wel redelijk wat lijstjes heeft. Een paar lijstjes waar ik redelijk actief mee bezig ben:

       
  • Levenslijst: Nu sta ik op 202 soorten, dat wil ik aan het eind verhoogd hebben naar ongeveer 220.
  • Jaarlijst: Daar ben ik gek genoeg nog niet echt mee bezig geweest, maar dat zal nog wel komen.
  • Tuinlijst: Alleen de soorten die echt in de tuin zitten, ondertussen iets meer dan 30 soorten.
  • Valleilijst: Alle soorten in die ik in de Gelderse Vallei heb gezien (nog niet een precies aantal, maar lijst is lastig te maken, ik ben net begonnen)
  • Barneveldlijst: Zowel eeuwig- als jaar-, voor 2010 iets meer dan 80 soorten, voor de eeuwige iets meer dan 120. Dit jaar onder andere Toendrarietgans, Kleine Zwaan en Rietgors(! ::) ) toe kunnen voegen.
  • Provincielijsten: Vooral Gelderland (145), Utrecht (112) en Zeeland (106)
  • Eeuwige daglijst: In ieder geval dit jaar bij elke dag één soort
  • Eeuwige maandlijst: Nu 1143
En daarnaast ook gebiedslijsten voor de gebieden waar ik vaak kom. Dat is dus nogal wat, maar met Waarneming.nl is het makkelijk te maken. :)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maico Weites

Levenslijst, jaarlijst, (eeuwige) maandlijst, eeuwige daglijst, Groningen-lijst, Drenthe-lijst, Groningenjaarlijst, tuinlijst, lijstjes per gebied, km-hok-lijsten etc, etc....
En dat voor meerdere soortgroepen.
Ja ik ben misschien wel een lijstjesmens... :rolleye:
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

GijsB

#7
Levenslijst: 225
totaal lijst inclusief buitenland: 243
Jaarlijst: 108
School - huis en weer terug lijst:72
Tuinlijst: 41
Gijs

Calidris Alba

Op het moment  hou ik geen lijst bij.. In het verleden heb ik wel een levenslijst bij gehouden maar ik ben hier mee gestopt. Ik zit er wel aan te denken om een Lauwersmeer lijst te beginnen.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Michiel en Milka

Het heeft even geduurd, maar waarneming is sowieso ideaal om lijstjes bij te houden.
Ik doe het voorlopig met de volgende;
levenslijst (99, excl.); (excl. exoten bedoel ik niet excl. BTW)
jaarlijst (nu 2e KJ) :) (74 excl.)
wijklijst (40); inclusief pestvogel!!
tuinlijst (allen touch down is geldig, dus geen overvlieg exemplaren. (19)
daarnaast voer ik van sommige soorten alle waarnemingen in (bijv grote zilverreiger, blauwe kiekendief)
Streefgetallen voor dit jaar;
levenslijst 150 (mag inclusief)
20 dagvlinders
75 planten
Groet, Michiel