tjif tjaf?

Gestart door nelappelmelk, maart 22, 2010, 10:15:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

nelappelmelk

Hoorde wel het geluid van de tjif tjaf in de buurt. Maar is dit er ook 1?
Wel een erg gele borst.
Groeten Nel

Oenanthe

Het is toch een tjiftjaf hoor. De gele borst moet veroorzaakt worden door de lichtval want zowel fitis als tjiftjaf hebben in deze tijd van het jaar een bleekwitte borst.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

nelappelmelk

Hartelijk dank voor je snelle reactie.
groeten Nel

frankneijts

Hoewel Tjiftjaf aannemelijker lijkt is dit toch een Fitis denk ik. Zo'n duidelijk geelachtige borst, vrij duidelijk afgesneden van de wittere buik is heel gewoon bij voorjaars-Fitissen en ook de nogal krachtige koptekening (geelachtige wenkbrauwstreep, donkere oogstreep) wijst op die soort. Overigens heeft ook Tjiftjaf in het voorjaar wat geels op de borst maar dit bestaat uit dunne gele strepen die meestal nauwelijks voor een duidelijk gekleurde onderzijde kunnen zorgen. Bij Fitis zijn de gele tinten meestal het sterkst op de borst, duidelijk sterker dan bij Tjiftjaf. Zie het plaatje.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nelappelmelk

Duidelijke foto's. Was in verwarring, hoorde het geluid van de tjif tjaf en kon dit exemplaar erop zetten.
Met dank aan de reactie, groeten Nel

Marten Hornsveld

Op basis van deze foto zou ik nu geen harde uitspraak willen maken. De pootjes (lichter bij fitis, donkerder bij tjif) en de handpenprojectie (kort bij tjif, langer bij fitis) zijn niet zichtbaar op de foto namelijk en maken het daarom erg lastig. Als er een tjiftjaf zat te roepen op die plek zou ik daar mijn voorkeur aan geven.

frankneijts

Maar met de argumenten die ik noem (gele borst en markante koptekening) heb je (in het voorjaar!) die hpp en pootkleur (toch al niet zo betrouwbaar als de poten donker zijn) ook niet echt nodig.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GijsB

en de lichte poten zijn trouwens ook te zien, tussen de takjes
Gijs

Marten Hornsveld

Sorry Frank, was in mijn post vergeten te zetten dat ik het zeker wel met je argumenten + foto's eens ben :) Ik ben persoonlijk gewoon erg fan van de hpp omdat dit voor mijn gevoel het minst variabele harde kenmerk is bij deze twee. (die pootjes zijn idd een matig kenmerk)
Maargoed wat opvallend is is dat er dus op diezelfde plek blijkbaar een tjif aan het zingen is, dan wil ik wel wat meer uitsluitsel hebben voordat ik er definitief een (ander)naampje op plak. Daarbij komt voor mijn gevoel een deel van het geel wel degelijk door het zonnetje, en de markante koptekening/wat meer contrast omdat dit een beetje in de schaduw zit.
Anyway, zat er toevallig ook een fitis te zingen Nel?
Voor mij is het een beetje 50/50, ben benieuwd of er nog andere meningen zijn (want volgens mij hebben we hier de meeste kenmerken wel gehad :P )

HPM

Mijn mening is dat er in het veld met een zingende vogel geen twijfel hoeft te zijn en dat
het invoeren van een zingende Tjiftjaf zonder foto zou voor mij voldoende zijn.
Het probleem ontstaat door dit soort foto's.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Maak je 'het probleem' niet groter dan het is door het feit dat er 'in de buurt een tjiftjaf zat te zingen' mee te nemen in je determinatie van de vogel op de foto's?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Je haalt me a.h.w. de woorden uit de mond Vincent, ik wilde nl. net de vraag stellen of er iemand ook aan Fitis had getwijfeld zònder het verhaal over die Tjiftjaf van Nel....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marten Hornsveld

ik ben blijkbaar de enige mierenneuker  ;)

frankneijts

Citaat van: Marten Hornsveld op maart 24, 2010, 06:30:38 AM
ik ben blijkbaar de enige mierenneuker  ;)

Het is prima Marten dat je bij de determinatie van Fitis/Tjiftjaf meer waarde hecht aan structurele dan aan kleurkenmerken. Als dat echter betekent dat je, indien je bijv. de hpp niet kunt zien, deze vogeltjes maar ongedetermineerd laat, ben je verkeerd bezig. Fitis en Tjiftjaf zijn in veel gevallen zowel in voor- als najaar prima uit elkaar te houden zowel qua gedrag (Tjif slaat staart naar beneden, Fitis niet) als qua verenkleed.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marten Hornsveld

Maak je daar maar geen zorgen over. Tuurlijk kijk ik naar alle kenmerken, ook die jij opnoemt :) Maar bij twijfel gevallen kijk ik wel even extra goed voordat ik er definitief een naampje op plak. Deze foto is een twijfel geval omdat ik denk dat de kenmerken die je noemt geaccentueerd worden door de lichtval op de foto (maar ben het wel eens met dat de kenmerken die jij noemt op fitis duiden). Daarbij wil ik de kanttekening maken dat tjiffen in het zuiden van europa geler zijn dan de noordelijke beesten (overgens heeft de echte ibericus ook nog eens een langere hpp en lijken dus echt veel op fitis).
Maar wat ik al zei, bij twijfel wil ik meer zien voordat ik een definitieve naam er op plak, ipv de soort bluffen.
Als dan blijkt dat er een tjif zat te zingen op die plek en wellicht daarom ook op de foto is gezet (dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar misschien kan Nel nog even zeggen of ze bewust de tjif probeerde op de foto te zetten of dat dit gewoon een willekeurige foto is) dan bevestigd dat voor mij de twijfel die ik al had.

Samengevat, de kenmerken op de foto zeggen fitis, mits niet veroorzaakt door het licht en het evt. geen zuid europees beest is. Persoonlijk zou ik dit beest gewoon niet invoeren op basis van alleen deze foto, in het veld bepalen wat het voor soort is was natuurlijk veel beter geweest en had ook zeker tot een definitieve determinatie geleid.

Sowieso een tjiftjaf invoeren natuurlijk want die heb je gewoon gehoord daar ;D

Gister overgens mijn eerste fitis van dit jaar op Lentevreugd samen met natuurlijk meer lente vreugde!

nelappelmelk

Ik wist niet dat ik zo'n discussie zou losmaken. Vind het zeer interessant. Natuurlijk dacht ik de tjif tjaf erop gezet te hebben vanwege het geluid in de buurt. Maar toen ik later in de boeken ging kijken ging ik aan het twijfelen. Heb er nog 1 die opvliegt.
Dat was de vogel die dus zat. De pootjes zijn aardig te zien...
Groeten Nel

frankneijts

Dank je wel Nel! Eigenlijk vooral de voetjes goed te zien en die zijn in elk geval licht (goed voor Fitis) en opnieuw is te zien dat het geel op de borst vrij scherp is afgesneden van de witte buik: niks geen lichtval dus, gewoon een Fitis-kenmerk..... 8) 
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

#17
Mogen Maartens mieren ook weer het bos in  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marten Hornsveld

#18
Yes, die mieren kunnen weer het bos in Vincent ;) Ik sluit me aan bij Frank!

Vincent Hart

 ;D Sorry Marten, ik word soms afgeleid op m'n werk  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

aweggens

hallo,

Ik zit al een tijdje dit forum met veel plezier door te lezen.
en nu mijn eerste reactie op dit forum en gelijk een vraag.
afgelopen weekend heb ik deze foto gemaakt van wat ik denk voor 95% zeker te wezen een tjiftjaf is.
al verschillende topics gelezen en toch blijf ik twijfelen.

groet,

Albert
Met vriendelijke groet,

Albert

Vincent Hart

Hoi Albert,

Allereerst welkom  :duim:
Hoewel er ook fitissen zijn met donkere poten en zonder geel in het verenkleed, hoef je het bij jouw vogel niet moeilijker te maken dan het is: Een tjiftjaf dus.
Mocht je nog eens een foto maken waarvan je na zelf wat rondneuzen niet (precies) weet wat er op staat: Het volgende topic is er voor uitgevonden > http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=102905.0.html
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

nelappelmelk

Dank je voor de tip. Zit vaak te neuZen.
Vanmorgen nu volgens mij echt een tjiftjaf gezien.
Hoop dat ik er wat van geleerd heb. Groeten Nel