Wantsenlarve

Gestart door gardensafari, juli 22, 2006, 16:04:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari



Duidelijk een schildwants, en ik denk sterk aan een bloemenwants (Acanthosomatidae). Ik heb echter geen idee welke het dan wel is.  

Alvast bedankt,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

GerardL


Hallo Hans,

Deze jonge wants lijkt op de  cyphostethus tristriatus, inderdaad Acanthosomatidae

Grtzzzz

Gerard

gardensafari

Sorry dat ik niet eerder heb geantwoord. De larven van Cyphostethus tristriatus lijken er inderdaad heel erg veel op. Toch vind ik op het web niet een foto waarvan ik zeg: "ja, da'sum". Het kan natuurlijk zijn dat de instar die ik gefotografeerd heb er niet tussen zit. Ik blijf daarom nog enigszins twijfelen....
Is er niemand die hierover verder nog iets te melden heeft?

Groetjes,

hans  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema

Een vijfde stadium nimf van Elasmostethus, waarschijnlijk E. interstinctus (Linnaeus) (familie Acanthosomatidae)

gardensafari

Berend, hier zijn geen woorden voor. Toch ben ik blij dat Gerard en ik wel in de goede richting zaten. Weet jij iets over het boek dat Bellmann heeft aangekondigd over de wantsenlarven van Duitsland? Een goed boek met foto's van de instars over de larven van en de wantsen van Nederland en BelgiĆ« zou welkom zijn. Of moeten we dat maar meteen op het web knallen? Of zouden we de wantsensectie van de keversite van Frank Koehler moeten steunen? Die heeft als nadeel dat je door uitsluitend het gebruik van Latijnse namen er als leek niet eens aan begint.  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.