Invetarisatie van (broed)vogels. Wie doet dat?

Gestart door RWester, maart 22, 2010, 00:41:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Uit nieuwsgierigheid.

Ik zie altijd de meest geweldige twitches voorbij komen bij jongeren en beginnende vogelaars.

Maar ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wie van jullie ook aan onderzoek doet. Wie inventariseert broedvogels, en voor welke organisatie. Wie helpt mee bij slaapplaatstellingen, wie doet watervogeltellingen, welke telling dan ook? En doe je dat vanuit jezelf, of vanuit een werkgroep? Vertel!

En wie zou er graag meer over inventariseren willen weten?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jan vH

Ik doe elk jaar mee met de klapekstertelling, de tuinvogeltelling en MUS (van SOVON). Ik vind het altijd wel leuk, gewoon lekker dichtbij huis, en de vogelstand in eigen omgeving volgen. Ik doe dit gewoon alleen. Vooral die MUS-tellingen zijn wel leuk. Ik mag elke keer bij de vuilnisbelt kijken, met veel Raven en meeuwen. Dat laatste is wel lastig, maar ik probeer zoveel mogelijk de Stormmeeuwen, Kokmeeuwen en Zilvermeeuwen te tellen. De rest van de meeuwensoorten doe ik eigenlijk niet, dat is in vijf minuten eigenlijk niet te doen. Dat zet ik dan ook er bij.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Het lijkt me wel leuk om met zoiets mee te helpen, maar heb geen idee hoe ik dat het beste kan aanpakken. Want meestal zijn dat soort dingen op zaterdag, en dan moet ik werken.
Groeten, Jarinka Heijink

Thijs Fijen

Meestal zijn dat soort dingen op zelf te prikken momenten die bij voorkeur in 'die' week plaats vinden en 2 weken na de vorige teling.. Dus ;)

Nog even reclame maken: met pinksteren hebben we (de JNM) samen met SOVON een inventarisatieweekend in de Biesbosch, wil je dus alles weten over hoe je moet inventariseren, de Biesbosch verkennen en een gezellig weekend hebben? Je weet ons/mij te vinden :)
Thijs Fijen

Maarten Hotting

Ik tel in de wintermaanden alle ganzen en zwanen bij mij in Polder de Purmer en Polder Katwoude voor SOVON.
Ik ben daar dit jaar mee begonnen en ik vind het erg leuk om te doen.
Ik tel samen met me vader en we zijn de afgelopen winter wel wat leuke soorten tegengekomen tijdens de tellingen zoals Kleine Rietganzen en Kleine Zwanen.
Ook de halsbanden van Kolganzen zijn altijd erg interresant.

Ik het voorjaar die ik weidevogelbescherming in Zuiderwoude.
Dit gaat vanuit de Vereniging Agrarisch Natuur en Landschapbeheer Water, land en dijken.
Ik doe dit nu voor het 4 jaar en vind het erg interresant.
Ook tijdens dit werk is altijd wat te beleven.
Soms leuke dingen maar helaas ook minder leuke dingen.

Inventarisaties doe ik niet echt.
Dit lijkt me wel leuk om te doen maar heb daar door andere activiteiten helaas geen tijd meer voor :(
Groet,
Maarten

Maarten Sluijter

#5
Zelf doe ik samen met m'n vader broedvogeltellingen voor SOVON, o.a.;
- 't Volgerland, Ouddorp
- Prunje, Zuid-West
- Prunje, Noord
- 't Zeepe, Burgh-Haamstede
- Westenschouwse Inlaag-West

Erg leuk om te doen, en vooral leerzaam!

In de wintermaanden doe ik samen met m'n vader een PTT-route van Sovon over westelijk Schouwen-Duiveland en de ganzen- en zwanen telling van Sovon.
Ook doe ik nog slaapplaatstellingen maar deze houd ik liever geheim.

Ik weet niet of het hierbij hoort, maar elk najaar probeer ik elk uurtje dat ik vrij ben trek te tellen op telpost Westenschouwen
.

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Lonnie Bregman

Ik ben wel teller van SOVON, maar tot nu toe meld ik vooral alleen dode vogels/zoogdieren. Mij lijkt het ook wel leuk, gebieden inventariseren, maar als ik die handleiding lees krijg ik er steeds minder zin in. Er zijn allemaal regeltjes, je moet 's nachts, overdag, 's ochtends én 's avonds enz. enz.
En bij de PPT-wintertelling moet je 20 verschillende plaatsen tellen die zoveel honderd meter uit elkaar moeten liggen. En bij het gebied dat ik dan wel wil doen is dat gewoon veel te veel.
Groeten, Lonnie Bregman

Jan vH

Bij MUS (Meetnet Urbane Soorten) valt het aantal regels erg mee. Het is ook niet moeilijk en maar drie keer per jaar. Het is wel zo dat het op speciale tijden moet, maar je mag zelf weten op welke dag. Voor Uitgeest zoeken ze volgens mij ook nog iemand.
Jan van Harten
Validator Plantengallen