Hoofdmenu

Welke Meeuwen ?

Gestart door Anouk, maart 21, 2010, 21:56:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anouk

Hallo allemaal,

Kan iemand mij helpen met deze 3 Meeuwen?

1 - Is denk ik een jong dier, maar verder kom ik niet. De jongen stan niet in mijn boekjes  :'(
2 - Ik kom nergens een meeuw met rode snavel tegen. Dus weet ook deze niet
3 - Is denk ik de kokmeeuw.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Het liefst met het e.e.a. aan uitleg er bij zodat ik het een volgende keer nog beter zelf kan proberen.  ;)
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn

pwolf

1 tweede kalenderjaar Stormmeeuw (uit het ei in 2009)
2 Kokmeeuw winterkleed
3 Kokmeeuw zomerkleed

Als in jouw boekje de Kokmeeuw in winterkleed geen rode snavel heeft denk ik dat je een ander boekje moet aanschaffen. In de zomer hebben ze een erg donkerrode, soms bijna bruine snavel.

groet, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

Anouk

Hoi Pim,

Bedankt voor je antwoord.
In mijn boekje staat de Kokmeeuw alleen in zijn zomerkleed (met zwarte kop).

Kan je mij wellicht vertellen hoe het kan dat de ene vogel nog in zijn winterkleed is en op de zelfde dag de ander al in zijn zomerkleed?
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn

Jan vH

Citaat van: Anouk op maart 21, 2010, 23:04:56 PM
Kan je mij wellicht vertellen hoe het kan dat de ene vogel nog in zijn winterkleed is en op de zelfde dag de ander al in zijn zomerkleed?
Dat kan ik wel vertellen:
Net als bij mensen is er heel veel variatie. Zie dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100490.0.html
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Anouk

Is dit ook tweede kalenderjaar Stormmeeuw?
Foto is op een andere dag genomen, maar lijkt mij de zelfde vogel.
Dit vanwege dat hapje uit de rechter (voor de kijkers links) vleugel.
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn

Tinok

Lijkt me wel Anouk
Als je meer wilt weten van meeuw zal je inderdaad een ander boek moeten aanschaffen want dat is zo ingewikkeld met zomer en winterkleed en dan ook nog de verschillende kalenderjaren. Maar in Uithoorn kom je nu drie soorten tegen:
kokmeeuw (witte vleugelrand, rode snavel en poten, zitten vaak bij het winkelcentrum op de railing van bij het water)
Stormmeeuw (let op het lievige kopje, iets groter dan kokmeeuw)
Zilvermeeuw (vaak ook 1 of 2 bij dat water, echt heel groot vergeleken bij de rest en maken heel veel herrie , doet mij altijd gelijk aan de zee denken, donkere rug van zilvergrijs).
Verder kan je natuurlijk naar de fotos op waarneming kijken om je te verdiepen in alle kleden.
Het heeft ons trouwens 2 jaar gekost om deze drie redelijk vlot te kunnen herkennen dus geef je zelf de tijd;-)
Leuk dat je dezelfde op de foto gezet hebt.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Anouk

Dank je Tinok.

Ik zie hem/haar regelmatig. Zweeft hier tussen de flats.
Door die hap uit de vleugel is hij/zij goed te onderscheiden van de rest.  ;)
Met vriendelijke groet,

Anouk
uit Uithoorn